Var idag och köpte en ny Sileno 1000. Bauhaus säljer ut Gardena med 20% så man betalar ca 10800 för en Smart 1000. De sålde även ut huset till gamla sileno för 850kr så nu blir det retur på settet utan Smart till Net on net.

Enda som saknas nu är en gräsmatta. :)

(Bauhaus hade mycket kablar mm på utförsäljning. 200m Works kabel för 600kr tycker jag är helt ok pris. Gardena service kit, halva priset mm.)
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Alle Sileno Life modeller 700/750, 1000 og 1250 har samme batterikapacitet.

Eneste forskel på de 3 modeller er længden af kabel + antal pløkker, samt begrænsning i software! Det giver derfor ingen mening at købe modellen til flere m2 end man har..
 
C claust skrev:
Alle Sileno Life modeller 700/750, 1000 og 1250 har samme batterikapacitet.

Eneste forskel på de 3 modeller er længden af kabel + antal pløkker, samt begrænsning i software! Det giver derfor ingen mening at købe modellen til flere m2 end man har..
Jag har en 750 och en 1000 och det följer med lika mycket kabel och märlor till båda. Så det är nog enbart mjukvaran som skiljer.
 
  • Gilla
claust
  • Laddar…
@golfgreen - Du som har två Gardena life varav åtminstone en "smart" - Vet du om man kan köpa en "osmart" Life 750 och låta den gå på samma gateway som en smart Life 1000. Eller behöver båda vara av den "smarta" versionen för att de skall kunna kommunicera med en gateway.

Jag har en smart 1000 på landet som jag inte hunnit packa upp behöver köpa ytterligare en maskin - och vill såklart att båda skall funka med appen.

Gardena svarar inte på tilltal och de två säljarna jag pratade med killgissade att det skulle funka med en sart + en osmart - vilket absolut låter högst troligt, men trist att chansa.
 
Jag skulle säga att om inte klipparen är "smart" så har den inte möjlighet till radiokommunikation med gateway, hårdvaran lär inte finnas i klipparen.
 
  • Gilla
Adamidalen
  • Laddar…
H henriklonn skrev:
@golfgreen - Du som har två Gardena life varav åtminstone en "smart" - Vet du om man kan köpa en "osmart" Life 750 och låta den gå på samma gateway som en smart Life 1000. Eller behöver båda vara av den "smarta" versionen för att de skall kunna kommunicera med en gateway.

Jag har en smart 1000 på landet som jag inte hunnit packa upp behöver köpa ytterligare en maskin - och vill såklart att båda skall funka med appen.

Gardena svarar inte på tilltal och de två säljarna jag pratade med killgissade att det skulle funka med en sart + en osmart - vilket absolut låter högst troligt, men trist att chansa.
Båda mina är smarta så jag VET inte, men nån här inne länkade till ett uppgraderingskit som gör en icke smart till en smart och det kitet innehöll ett kretskort som ska installeras i klipparen.
Dessutom står det ju smart på själva klipparen, vilket jag utgår från att det inte gör på en icke smart, så det tyder ju på att det inte är samma klippare för smart och icke smart.

Så köp en smart till. Eventuellt kan du utnyttja båda gatewayarna för att få bättre täckning i trädgården. Jag har upptäckt att signalstyrka snabbt blir ganska dålig till klipparen när den går längre bort från gatewayen.
 
Stort tack! Jag köper en till smart helt enkelt. I manualen är det även blankt i raden för wifi-frekvensbanden för den osmarta versionen, så det är säkert så att hårdvaran saknas - eller inte är aktiverad.
 
  • Gilla
bstisse
  • Laddar…
H henriklonn skrev:
Stort tack! Jag köper en till smart helt enkelt. I manualen är det även blankt i raden för wifi-frekvensbanden för den osmarta versionen, så det är säkert så att hårdvaran saknas - eller inte är aktiverad.
Just exakt den detaljen behöver förvisso inte betyda nått. Klipparen går inte på wifi, det är gatewayen som gör det. Och eftersom en icke smart inte har en gateway så går den inte på något wifi alls.
Men ja, köp en smart. Det handlar ju bara om 1000:- extra i pris på du köper på rätt ställe.
 
G golfgreen skrev:
Båda mina är smarta så jag VET inte, men nån här inne länkade till ett uppgraderingskit som gör en icke smart till en smart och det kitet innehöll ett kretskort som ska installeras i klipparen.
Dessutom står det ju smart på själva klipparen, vilket jag utgår från att det inte gör på en icke smart, så det tyder ju på att det inte är samma klippare för smart och icke smart.

Så köp en smart till. Eventuellt kan du utnyttja båda gatewayarna för att få bättre täckning i trädgården. Jag har upptäckt att signalstyrka snabbt blir ganska dålig till klipparen när den går längre bort från gatewayen.
Vad har du för störst avstånd mellan klippare och Gateway?
Läste att det används någon riktig smart radioteknik/antenner i grejorna för att uppnå maximal räckvidd.
 
E etompau skrev:
Vad har du för störst avstånd mellan klippare och Gateway?
Läste att det används någon riktig smart radioteknik/antenner i grejorna för att uppnå maximal räckvidd.
Först hade jag gatewayen mitt i huset som står typ mitt i trädgården, men nån gång så fick jag meddelande om att klipparen hade skickat ett felaktigt svar vilket resulterade i att jag var tvungen att lägga in den på nytt. Det har även gjort att jag har en extra klippare i appen nu och den andra går inte att ta bort.
Då flyttade jag gatewayen till garaget där laddstationen står, vilket blir typ på ena sidan av trädgården och det verkar fungera lite skakigt när klipparen är på andra sidan huset, sett från gatewayen. Det blir alltså hela trädgårdens längd + hela huset ivägen. Det funkar men ibland verkar den inte reagera direkt när jag tex skickar hem den via appen när den är på det stället.

Hur som helst så ser jag inget stort problem i det här. När klipparen är inställd och klar så kommer jag antagligen inte att behöva skicka hem den manuellt nån gång och risken att dom få gångerna skulle hända precis när den befinner sig där känns liten. Då prioriterar jag att den har god mottagning i laddstationen för eventuella uppdateringar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Var idag och köpte en ny Sileno 1000. Bauhaus säljer ut Gardena med 20% så man betalar ca 10800 för en Smart 1000. De sålde även ut huset till gamla sileno för 850kr så nu blir det retur på settet utan Smart till Net on net.

Enda som saknas nu är en gräsmatta. :)

(Bauhaus hade mycket kablar mm på utförsäljning. 200m Works kabel för 600kr tycker jag är helt ok pris. Gardena service kit, halva priset mm.)
Var det någon specialkampanj på lokalt Bauhaus? Fanns/finns inget sådant i Göteborg. Har du något som styrker denna kampanj eller en koipa på ditt kvitto (via PM om du vill) jag har också köpt min på Bauhaus och de har ju lägstaprisgaranti. Hade varit kul att kunna få pengar tillbaka för att de själva säljer den billigare.
 
E etompau skrev:
Vad har du för störst avstånd mellan klippare och Gateway?
Läste att det används någon riktig smart radioteknik/antenner i grejorna för att uppnå maximal räckvidd.
Jag har också lite skakig kommunikation på vissa delar. Har varit i kontakt med supporten om de extra-antenner de skriver om i manualen, men de gav tydligen ingen förbättring så de hade taigt bort dem som reservdel. Skall flytta min till övervåning och se om det blir bättre. Nästa steg blir att försöka hitta externa 868MHz-antenner på annat håll och se om det blir bättre.
 
G goeran skrev:
Var det någon specialkampanj på lokalt Bauhaus? Fanns/finns inget sådant i Göteborg. Har du något som styrker denna kampanj eller en koipa på ditt kvitto (via PM om du vill) jag har också köpt min på Bauhaus och de har ju lägstaprisgaranti. Hade varit kul att kunna få pengar tillbaka för att de själva säljer den billigare.
De hade trädgårdskampanj på alla varuhus och nätet förra helgen. Har ingen aning deras garanti gäller deras egna kampanjer.
 
Kul att läsa era inlägg.
Jag pensionerade en worxs landroid som jag hämtat i häckar och buskar i 8 år...
Har skarvat och dragit om linan här och där många ggr.
Köpte sileno life smart 750, installerade enbart ny guidelina. Gatewayen trodde jag hade gått sönder, tog säkert 3timmar och ett anta resets, innan den uppdaterat och hoppat igång.
Men efter det har allt gått perfekt, inte ett stopp. Går tystare och mjukare en landroiden, även saktare vilket gör att den aldrig glider.
Skööönt att inte börja leta i häcken så fort man kommer hem.
 
  • Gilla
alex_rille och 3 till
  • Laddar…
Har en tomt på 1800 m2 och gräsmatta på ungefär 1150. Vilken gardena smart life ska man då satsa på? 1000 eller 1250? Är ju ingen större skillnad på specifikationerna då man kikar så vad är det som skiljer? Artificiell begränsning läste jag här i forumet, vad är det?
Med vänlig hälsning, Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.