Har en dörr som är lite åtgången.
Måtten är inte std så går det att fixa till så vore det bra.
Sitter i ett hus med trästomme med putsad fasad så karmen kan man inte ta ut utan att skada fasaden (tror jag).
Skulle gärna ha ett glas i dörren för att få in lite ljus i hallen, utsidan hade jag gärna fått lite "modernare" kanske spårad typ plywood
Bilder
Går det här att fixa oå plats om man är normalhändig men inte hållt på med fin snickeri, går det att få in ett glas?
@findus42 är väl duktig på dörrar
Måtten är inte std så går det att fixa till så vore det bra.
Sitter i ett hus med trästomme med putsad fasad så karmen kan man inte ta ut utan att skada fasaden (tror jag).
Skulle gärna ha ett glas i dörren för att få in lite ljus i hallen, utsidan hade jag gärna fått lite "modernare" kanske spårad typ plywood
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det här att fixa oå plats om man är normalhändig men inte hållt på med fin snickeri, går det att få in ett glas?
@findus42 är väl duktig på dörrar
Slut och slut - klart att karmen är rätt illa åtgången men det borde gå att lusa i en bit där det är dåligt.
Skruva bort slutblecket och sen stämma ur eller fräsa bort lite trä så att du kommer ner till friskt virke och sen skruvlimma i en ny bit som hyvlas ner till dimension på plats.
Sen stämma ur igen för slutblecket (borr och stämjärn för att underlätta lite och sätt ingen skruv där det hålet ska vara).
Slipa av rost och måla slutblecket innan det monteras tillbaka.
Det här kan du göra på plats så du slipper trasa sönder putsen. Det är meckigare än att göra det i verkstad men inte omöjligt.
När det gäller dörren så ser det ut att vara en skiva på den redan som har lister limmade/spikade på en ramkonstruktion så att få dit ett fönster ska väl inte vara omöjligt. Det är nog lättare att göra om du kan plocka ner dörren dock, blir svårt att göra med dörren på plats.
Jag skulle ta bort listerna, såga ur för ett fönster och sedan göra en ram med falsad kant från respektive sida i hålet som kan skruvas ihop med en glaskassett i.
Om du vill ha en spårad plyvwood som yta istället för dagens lister så sätt den med lim på utsidan innan du gör glasramen. Gärna målning innan ramen också.
Om du vill förstärka runt hålet så kan du såga ut träbitar som (skruv)limmas mellan skivorna i dagens dörrsidor.
Skruva bort slutblecket och sen stämma ur eller fräsa bort lite trä så att du kommer ner till friskt virke och sen skruvlimma i en ny bit som hyvlas ner till dimension på plats.
Sen stämma ur igen för slutblecket (borr och stämjärn för att underlätta lite och sätt ingen skruv där det hålet ska vara).
Slipa av rost och måla slutblecket innan det monteras tillbaka.
Det här kan du göra på plats så du slipper trasa sönder putsen. Det är meckigare än att göra det i verkstad men inte omöjligt.
När det gäller dörren så ser det ut att vara en skiva på den redan som har lister limmade/spikade på en ramkonstruktion så att få dit ett fönster ska väl inte vara omöjligt. Det är nog lättare att göra om du kan plocka ner dörren dock, blir svårt att göra med dörren på plats.
Jag skulle ta bort listerna, såga ur för ett fönster och sedan göra en ram med falsad kant från respektive sida i hålet som kan skruvas ihop med en glaskassett i.
Om du vill ha en spårad plyvwood som yta istället för dagens lister så sätt den med lim på utsidan innan du gör glasramen. Gärna målning innan ramen också.
Om du vill förstärka runt hålet så kan du såga ut träbitar som (skruv)limmas mellan skivorna i dagens dörrsidor.
Att karmen är slut går inte att se på bilderna. Det man kan se är att det brutits några gånger. Bästa sättet att fixa det är att låta en smed vika till en lång vinkel i rostfritt som ersätter blecket. Med några extra skruvhål blir brytmotståndet så stort att busarna knackar in rutan istället. Billigare att laga glas än stora brytskador. Ett petskydd typ Habo (säljs som brytskydd) är bra att montera då synliga kolvar förleder uttråkade diversearbetare att göra försök när de inte har vettigare saker att göra.
Svårt att säga hur dörren är uppbyggd. Liknande, panelade, dörrar kan vara rena sopor. Tunn ram med hdf och påspikad panel. En sådan som ser ut som din dörr är inte värd att laga.
Är det en dörr med ordentliga ramstycken är det en annan sak. Har du tur sitter en tvärram i höjd med låset. Tag bort hela panelen och panela om. Spara ur den övre ramen och sätt glas med lister på ut och insida. Om du slipar rent och hellimmar panelen med vattenfast trälim kan dörren bli krokig. Alla sådana operationer bör göras på båda sidor samtidigt vilket är svårt fältmässigt utan tillgång till fanerpress.
Tricket är att strippa av dörren på ut och insida, grunda och måla en gång. Panelen grundar du också på baksidan. Sedan monterar du panelen med ms-polymer lim av lite bättre kvalitet. Då väter du inget trä när du klär dörren. Slå fast med spikpistol eller skruv om du vill. Dörren skall målas så allt kommer spacklas innan färdigmålning.
Se upp om dörren blir mycket tyngre än tidigare. Gångjärnen kan vara för klena. Om det är vanliga typ Assa 110 finns det sådana med mer gods att byta till. Kommer inte ihåg numret fast jag använder dem hela tiden. En låssmed kan hjälpa dig att få tag i dem.
Vill du inte göra det så går det att sätta dit ett till gångjärn uppe. Betydligt svårare för en amatör. Linjerar det inte perfekt blir det värre istället.
Det var några reflektioner. Hoppas det är till hjälp. Tar du god tid på dig klarar du det galant. Såg att det finns en innerdörr som kan hålla både bus och busväder ute medan du restaurerar dörren.
Om en bild på tröskeln hade visat att karmen är kexchoklad en halvmeter upp kan du bortse från allt jag skrivit .
Mvh Findus
Svårt att säga hur dörren är uppbyggd. Liknande, panelade, dörrar kan vara rena sopor. Tunn ram med hdf och påspikad panel. En sådan som ser ut som din dörr är inte värd att laga.
Är det en dörr med ordentliga ramstycken är det en annan sak. Har du tur sitter en tvärram i höjd med låset. Tag bort hela panelen och panela om. Spara ur den övre ramen och sätt glas med lister på ut och insida. Om du slipar rent och hellimmar panelen med vattenfast trälim kan dörren bli krokig. Alla sådana operationer bör göras på båda sidor samtidigt vilket är svårt fältmässigt utan tillgång till fanerpress.
Tricket är att strippa av dörren på ut och insida, grunda och måla en gång. Panelen grundar du också på baksidan. Sedan monterar du panelen med ms-polymer lim av lite bättre kvalitet. Då väter du inget trä när du klär dörren. Slå fast med spikpistol eller skruv om du vill. Dörren skall målas så allt kommer spacklas innan färdigmålning.
Se upp om dörren blir mycket tyngre än tidigare. Gångjärnen kan vara för klena. Om det är vanliga typ Assa 110 finns det sådana med mer gods att byta till. Kommer inte ihåg numret fast jag använder dem hela tiden. En låssmed kan hjälpa dig att få tag i dem.
Vill du inte göra det så går det att sätta dit ett till gångjärn uppe. Betydligt svårare för en amatör. Linjerar det inte perfekt blir det värre istället.
Det var några reflektioner. Hoppas det är till hjälp. Tar du god tid på dig klarar du det galant. Såg att det finns en innerdörr som kan hålla både bus och busväder ute medan du restaurerar dörren.
Om en bild på tröskeln hade visat att karmen är kexchoklad en halvmeter upp kan du bortse från allt jag skrivit .
Mvh Findus
Dörren är aldrig låst så nåt bus som kommer bryta i den slipper jag nog.
Karmen är hel förutom vid blecket.
Dörren är nog från 50 60 talet, suttit under tak i alla tider.
Hade en bild från insidan också, går det att göra dörren tätare?
Karmen är hel förutom vid blecket.
Dörren är nog från 50 60 talet, suttit under tak i alla tider.
Hade en bild från insidan också, går det att göra dörren tätare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 864 inlägg
Det finns väl slutbleck för extra inbrottssäkra dörrar som är typ 2 meter, det skulle ju fixa karmen, sedan ett brytskydd på dörren.
(På en dörr som aldrig är låst......humor)
Protte
(På en dörr som aldrig är låst......humor)
Protte
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Slanglist eller siliconlist. 6mm borde vara lagom.
Inte sådan med en flärp att häfta i. Den sortens list är för klen för att ta upp variationer över tid.
Extra anslagslisten kan vara 8x30 mm t ex. Limmar du slanglisten på anslagslisten före montaget är det busenkelt.
Stäng dörren.
Håll listen mot dörren så att slanglisten har bra kontakt och skjut den på plats. Glöm inte lite sättlim bakom.
Om det behövs tätning runtom (troligt) sätt på alla sidor utom tröskeln. Om det är tätt redan på gångjärnssidan sätter du bara om du tycker att det blir snyggare så.
Sätter du även på tröskeln är den söndertrampad snart. Vill du prompt täta med slanglist mot tröskeln bör du falsa dörren nere och limma slanglisten dolt på dörren istället. Anslaglist nere är inget fel utan normalt.
På en källardörr som folk släpar cyklar och barnvagnar igenom passar en borstlist bättre enligt min åsikt.
En sak till...
Skåla inte anslagslisten för att slanglisten skall ligga snyggare på kanten. Det som händer då är att den blir för stum och tätar sämre.
Mvh Findus
Inte sådan med en flärp att häfta i. Den sortens list är för klen för att ta upp variationer över tid.
Extra anslagslisten kan vara 8x30 mm t ex. Limmar du slanglisten på anslagslisten före montaget är det busenkelt.
Stäng dörren.
Håll listen mot dörren så att slanglisten har bra kontakt och skjut den på plats. Glöm inte lite sättlim bakom.
Om det behövs tätning runtom (troligt) sätt på alla sidor utom tröskeln. Om det är tätt redan på gångjärnssidan sätter du bara om du tycker att det blir snyggare så.
Sätter du även på tröskeln är den söndertrampad snart. Vill du prompt täta med slanglist mot tröskeln bör du falsa dörren nere och limma slanglisten dolt på dörren istället. Anslaglist nere är inget fel utan normalt.
På en källardörr som folk släpar cyklar och barnvagnar igenom passar en borstlist bättre enligt min åsikt.
En sak till...
Skåla inte anslagslisten för att slanglisten skall ligga snyggare på kanten. Det som händer då är att den blir för stum och tätar sämre.
Mvh Findus