Hej.
I vintras fick vi möss på vinden som bygger gångar i lösullen, hur tar jag bort dem. Har andra husdjur så.... elektroniska ljud fungerar inte. Svårt att se på bilderna men ni förstår problemet.
 
  • Vind med lösvirke och lösull med tecken på musaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av vinden med isolering av lösull där det finns gångar skapade av möss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
75150_musfalla_mjolnerkopia.jpg
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har haft samma problem. Se till att de inte tar sig upp på vinden, i mitt fall så täckte jag för så de inte kan klättra under panelen.

Sedan skadar det inte att ha en fälla på vinden också. En hink med vatten och en vippbräda så att de trillar i fungerar rätt bra för att få en automatisk fälla. De är otroligt nyfikna.

Edit: musband har jag under panelen.
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Jo, men har inte ork att springa upp och tömma den hela tiden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har haft samma problem. Se till att de inte tar sig upp på vinden, i mitt fall så täckte jag för så de inte kan klättra under panelen.

Sedan skadar det inte att ha en fälla på vinden också. En hink med vatten och en vippbräda så att de trillar i fungerar rätt bra för att få en automatisk fälla. De är otroligt nyfikna.

Edit: musband har jag under panelen.
Vi har mustätning under fasadbräden men.... jag tror de jävlar klättrar på utsidan. Spannen är bra. Kan man ha glykol i den?
 
  • Wow
  • Gilla
Färdmekaniker och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Mjölsered Mjölsered skrev:
Jo, men har inte ork att springa upp och tömma den hela tiden.
Det finns inga genvägar. Så då får du samsas med mössen.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det finns inga genvägar. Så då får du samsas med mössen.

Stickan
Kanske kan låsa in katten på vind nattetid :)
 
Om man inte orkar springa så kan man ställa dit flera fällor och tömma bara varannan dag.

Men jag lovar dig, du blir väldigt motiverad att kolla, glädjen att tagit ihjäl en är motiverande.

Protte (har ca 24 fällor ute)
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Jula säljer lösningen med hinken...
Notera att man inte får ha vätska i hinken om lösningen skall vara godkänd. Det är tydligen bättre att mössen svälter ihjäl om man är borta ett par dagar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
windestal
Fast det är inte tillåtet att lämna det några dagar heller... Fällor för levandefångst av möss måste vittjas minst var femte timme. Inte så bra för nattsömnen... https://svenskjakt.se/start/nyhet/skarpta-vittjandekrav-for-musfallor/

pacman42 pacman42 skrev:
Notera att man inte får ha vätska i hinken om lösningen skall vara godkänd. Det är tydligen bättre att mössen svälter ihjäl om man är borta ett par dagar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det står att man inte får fylla hinken med vatten. Är det ok om den är halvfull? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Just nu så ignorerar jag detta då min fälla alltid är tom. Jag har inga möss på vinden utan fällan finns där bara för att jag skall upptäcka om de hittat dit igen. Ibland måste man tänja på lagen.

Jag har dock funderat på en annan lösning och det är att ha ett rör från hinken ut i stupröret. Då hamnar musen i diket vid tomtgräns istället. Den drunknar inte heller då rören normalt sett är tomma. Att jag inte genomfört detta är för att jag då måste ha en räknare på hur många möss som passerar (iofs ett roligt projekt, men man har inte tid till allt). Annars vet jag ju inte om de hittat upp på vinden igen.

Fasta musfällor har jag också på vinden, men då de måste agnas så kräver de frekvent tillsyn så de står uppspärrade utan agn just nu..
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Just nu så ignorerar jag detta då min fälla alltid är tom. Jag har inga möss på vinden utan fällan finns där bara för att jag skall upptäcka om de hittat dit igen. Ibland måste man tänja på lagen.

Jag har dock funderat på en annan lösning och det är att ha ett rör från hinken ut i stupröret. Då hamnar musen i diket vid tomtgräns istället. Den drunknar inte heller då rören normalt sett är tomma. Att jag inte genomfört detta är för att jag då måste ha en räknare på hur många möss som passerar (iofs ett roligt projekt, men man har inte tid till allt). Annars vet jag ju inte om de hittat upp på vinden igen.

Fasta musfällor har jag också på vinden, men då de måste agnas så kräver de frekvent tillsyn så de står uppspärrade utan agn just nu..
Bra idé. Kanske kan koppla det på luftan till avloppet. Då får de mat på mållinjen. :)
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.