Om du sitter i många byggmöten precis som jag så kan jag iaf dra slutsatsen att det som ofta skalar bort detaljer som arkitekter ritat är byggherren som vill minska på kostnader eller någon annan i projektgruppen som vill ha en speciell lösning för att så har man alltid gjort eller den är bäst och billigast. Givetvis finns här flera olika sidor i olika projekt etc. där en del faktiskt vill ha en viss stil eller vill kosta på. Om man ska ha det billigaste slutar det oftast i en helt slät fasad som är ett element som lyfts på plats med kran sen är hela fasaden klar. I denna villan är det långt från den billigaste lösningen som man valt med plåten etc.

Gällande Wingårdhs har han lyckats med det du skriver samtidigt var min poäng inte just det utan ditt påstående att arkitekter inte bor som de lär.

Jag kan konstatera att allt inte är svart eller vitt och det finns många saker som påverkar. I ett bygge är arkitekten en väldigt liten del i det hela och har relativt lite att påverka om denna inte vill och får göra det. Jag tycker arkitekter borde ta mer initiativ och även ta kontroll över kostnader för att kunna påverka mer.

T tompajo skrev:
Du skriver "Det finns oändliga friheter att göra vad som helst så länge man kan tala för sin idé och argumentera för den." och ändå slutar alldeles för många arkitektbyggen med en trist låda. Hur kommer det sig i så fall? Att de flesta människor känner ett stort behov av att bo i en skokartong? Jag tror inte det. Speciellt inte med tanke på vad vanliga människor svarar när man ger dem exempel på olika typer av byggnader och frågar vilka de tycker är vackra och vilka de tycker är fula. Det är inte skokartongerna som hamnar högst på listan kan jag lova.

Jag är byggare/projektledare och har suttit med på alldeles för många byggmöten med arkitekter så jag har ett hum om hur många av dem arbetar och framför allt hur resultatet blir. I och för sig bara i Stockholm. Det finns självklart bra arkitekter också kanske jag måste tillägga.

Wingårdh är inte EN arkitekt, det är en "industri" med ett väl upparbetat varumärke runt en person som inte gör mycket mer än frontar varumärket och petar i prestigeprojekten. Perfekt för människor med pengar som inte har någon egen smak och gärna skryter om att det är ett "Gert Wingårdh-hus". Han har verkligen lyckats med marknadsföringen kring sitt ego. All cred till honom för det.
 
T tompajo skrev:
Men ge mig betalt så lovar jag att jag ritar en bättre, snyggare och mer passande utbyggnad än den där lådan.
Ja, det kan väl inte vara så svårt ;)

Anna_H Anna_H skrev:
Och hade allt varit i det mörka teglet hade det bara varit stort och mörkt. Eller hur?
Att i stället bygga om taket till större vinkel, kanske till och med med brutet tak och med något som bryter den sterila, tråkiga ytan som Wagner skriver
W Wagner skrev:
Vill minnas att just sjuttiotalshusen ibland hade brutna stora "tunga" tak som liksom gick ner långt på sidorna, med fönster och ofta balkonger i.
Det hade givit ett mer estetiskt tilltalande hus tror jag.
Och hur är det med platta tak och läckagerisk? Är det problemet helt eliminerat numera?
 
Vi kan spekulera massor i detta. Detaljplanen kanske inte medger en högre höjd eller takvinkel. Det finns massa faktorer som spelar in.

Gällande läckage finns lösningar idag som medger 0grader tak. Men det finns alltid en risk och risken är större vid lägre vinkel än högre.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det kan väl inte vara så svårt ;)


Att i stället bygga om taket till större vinkel, kanske till och med med brutet tak och med något som bryter den sterila, tråkiga ytan som Wagner skriver

Det hade givit ett mer estetiskt tilltalande hus tror jag.
Och hur är det med platta tak och läckagerisk? Är det problemet helt eliminerat numera?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att i stället bygga om taket till större vinkel, kanske till och med med brutet tak och med något som bryter den sterila, tråkiga ytan som Wagner skriver
Det hade också brutit den tidstypiska raka stilen. Istället har de brutit genom att välja ett kontrasterande material, och genom att ha olika breder på plåtarna.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det behövs inte, det räcker att du säger en enda artist eller genre som du tycker är bättre. Det är allt jag ber om.
Det är ett ganska ohållbart argument eftersom det innebär att om jag inte säger någon annan genre eller artist så "måste" jag enligt dig automatiskt tycka att låten är bra...?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Jag gillar huset och tycker att det är kul att det visas upp här. När jag var ute med bilen häromdagen åkte jag förbi detta hus och tänkte att arkitekten nog inspirerats av detta hus. Eller är det rent av samma arkitekt?

0SbS5jKiHrXly3fCfNt3mDDq1ajN1KGJQ2FK9V0LSLAqbf9hN9ZKhvS1g3NtzZcBoNz4GD11-t99nvMDFEFv8wRDMPcZi_OQJCol_Jk_bGcE3IBB2J70C-dqJjqeFqYHAtaeSaSrdavaoYYM9rAbNKvPr0Atnh90IEW1l8tZO_UFwEHgUCoW9bZP3pxr484wyyKzUUGuEajDaSOIV_Ac6zRuIOrTACxvWw75EAeSefMbVJbi2Aw_IFkO6jc55Yxwd-4tqPHY0m2V66C3eRDMwcmXq3nTFpDmEnOny70HFRBaNtTOR6-7nMTMy5V0ghSbh2aaBhuStVeUcSwTDs_-YDdtSkVkBTZ37qb1K1NvX3VYA74dBTbbkz8HhTUVkUv5AtF3UV8BgOH0jMaDT3nxo7DAbEgn55C3lXazuPHtfMOusrtbW-Xp1E8QwnFXhE8Uh-4KNvK5Qtkglp5sSnCIs1p1EYQ0vLuhUbJKgY-D0NrhwkDGseAEwTTcqbYI36PwNk09KmPHmFxCbxb0EiWqJOehTkN9L-KjEUjLvKdbAq_qMlIdcoJZ4Y3KDdOgVgtO1yXwE6iBfhNWmFTZBUmVaNYGCRJbaJ5BXlAtJiXRaD2z487oQJ0cUCpK5XAkkdVK7GGgsf14I3v8gvGwjFZZ3xUznf4vyfp0=w595-h1057-no
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Gult tegel nertill och mörk plåt ger ju ett tyngre intryck kan man notera.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Gult tegel nertill och mörk plåt ger ju ett tyngre intryck kan man notera.
Men samtidigt ser det från den vinkeln bättre ut kan jag tycka. Jag tycker personligen inte att något av dem är en bra lösning, men av de två tycker jag att själva formen där man inte valt att bygga ut över hela taket fungerar bättre.
 
Personligen tycker jag att huset är snyggare efter än före ombyggnaden. Ganska tufft, faktiskt.

Angående 70-tals hus som taklyfts i en stil avvikande från ursprunget, så finns det två exempel vid rondellen i Viken, norr om Hbg (det är väl dina trakter, Marlene)
Det ena huset ser, enligt min minnesbild, så mycket ut som detta, både före och efter, att jag trodde det var samma hus.

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Maria T
S surfarn skrev:
Jag gillar huset och tycker att det är kul att det visas upp här. När jag var ute med bilen häromdagen åkte jag förbi detta hus och tänkte att arkitekten nog inspirerats av detta hus. Eller är det rent av samma arkitekt?

[bild][/QUOTE
Ser verkligen ut som det skulle vara samma arkitekt(byrå) men detta var mycket snyggare i mina ögon - "plåten" smälter bättre in med detta tegel, och kanske något med formen också fast det kan också bero på vinkeln från vilket det är fotograferat.
 
Maria T
Huset som @surfarn visar ser onekligen ut som det skulle kunna vara samma arkitekt/byrå, men i mitt tycke snyggare än TS - kanske så att påbyggnaden i "metall" passar bättre med gult tegel, eller att det förra helt enkelt bara är kantigare och ser ut som nån stjälpt en container ovanpå ett enplanshus utan större tanke om var vinklar hamnar, helt subjektivt.
 
Solsidan. Tillbyggnad utav koppar. Tror det var sadeltak på det tidigare
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.