Staffans2000
Inte mycket till analys. Han klipper gräsmattan av slentrian.

Min analys om dig. Du har tjuvläst kompendiet 'den lille psykologen' lite väl noggrant!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det ser oskött ut, varför inte lägga grus eller göra parkeringsplats och ställa upp lite gamm’bilar istället? Och varför måla huset? Och varför rensa ogräs? Och varför skotta snö? Mycket man slipper om man inte ids...
 
kisumisu
Isakare Isakare skrev:
Nja, det ligger ju nått i barn och oklippta gräsmattor, för egen del har gräset alltid varit välvårdat, både med o utan barn.
Tiderna förändras, finns det nått idag som kan få barn att hålla sig lugna en längre stund ??
För 20-25 år sen fanns det de, barnen glodde inte konstant på en skärm, så ville man ha det lungt ett tag satte man på en film och ställde fram nått gott.
Chansen att barnen lämnade soffan var minimal.
När tillgången idag är obegränsad, gissar jag att det inte lockar med en film, som det gjorde då.
Visst är det så.

Mina barn har tv i sina rum som ungefär aldrig används.
Jag har sattelit tv ca 500 kanaler att tillgå, allt från svenska barnkanalen till Tyska, Finska, Engelska.... har även installerat det så att dom finns i stort sett hela huset. Dvs förutom huvud tv i vardagsrummet även i barnens rum! Mycket bra sätt lära barnen olika språk, var mest min tanke.

Men tycks inte intressera mina barn, även om deras kompisar verkar imponerade....kanske är det så att när det finns så är det inte intressant.

Det som jag märkt att surfplattan är till en viss del intressant och att se film via den, dock verkar dom ej kunna koncentrera sig med den heller. Sedan blir det mest spelande o till slut en bråkmoment hela surfplattan.

Det som jag dock vägrat mina barn är att spela spel som är åldersgräns på. Min 8 åring gnäller över det (helt SJUKT av att andra föräldrar låter en 8åring spela GTA osv som det är 18+ okej att en 15åring men dem som precis börjat skolan).

Så nja det går väl lite si o så få barnen sitta stilla.
 
  • Gilla
mercedes 123 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Problemet ligger i den fetmarkerade texten

M Mikolino skrev:
Analysera denna meningen utav honom, och sätt den i kontext med allt jag skrivit och vad jag anser är en helt lagom nivå av en normal villaägare!..
Vad du anser är lagom, ska du göra i din egen trädgård. Vad grannen anser är lagom, ska grannen göra i sin egen trådgård
 
  • Gilla
  • Älska
Pytt och 9 till
  • Laddar…
Exakt. Min anledning att skaffa egen fastighet sammanfattas bra av Johan Johanssons odödliga ord: "...så ta mig till den värld där jag får göra som jag vill".
 
  • Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Fadai
hevi hevi skrev:
Det är väl tveksamt om man kan kalla en gräsmatta för natur, på samma sätt som att det är tveksamt att kalla ett vetefält, rapsfält osv. för natur.

Jag säger inte att det är dåligt att reglera bekämpningsmedel på något sätt, men för att sätta det hela i perspektiv så låt oss titta på statistiken som kemikalieinspektionen sammanställt:

2016 stod hushållen enligt kemikalieinspektion för 4,5% av bekämpningsmedelsanvändningen. Jorbruket för 18% och industri (mestadels tryckimpregnerat virke om jag förstår det hela rätt) för 76,8%.

Om vi nu tar industrisegmentet så är det kreosot som ligger i topp(!), jordbruket kör hårt på ogräsmedel, svampmedel och tillväxtregulatorer.

Tittar vi på hushållen så är det huvudsakligen mossbekämpningsmedel som utgör den stora mängden av bekämpningsmedlen hos hushållen, enligt statistiken. Exakt hur mycket mossbekämpningsmedel som hushållen gör av med framgår tyvärr inte av statistiken, men låt oss vara oerhört konservativa och säga att mossbekämpningsmedel står för 51% av hushållens användning, vilket motsvarar 2,25% av den totala användningen (men personligen gissar jag på att närmare 90% är mossbekämpningsmedel).

OK, så vad innehåller då mossbekämpningsmedel för bekämpningsmedelskemikalier? Jo, i ungefär 99,9% av fallen är det verksamma ämnet järnsulfat.Om ni råkar vara grisfarmare (vilket jag inte tror att många på forumet är....), så vet ni antagligen att det används som kosttillskott för grisar(!). Om ni har haft järnbrist, eller er partner kanske har haft det under t ex graviditeten, så skriver läkaren ut piller med *trumvirvel* järnsulfat! Men, om man vill torgföra järnsulfat som ett medel som tar död på mossa så faller det under "bekämpningsmedel". Så, det man nu gjort är att förbjuda maximalt de 2,25% av gifter som sprutas ut mestadels på gräsmattor, men pga jordbrukslobbyingen så gör man regelmässigt undantag för jordbruket. Jag vet inte hur ni gör, men jag brukar inte äta så mycket av min gräsmatta, men desto mer av mjöl, grönsaker och kött från svenskt jordbruk, Är det privatanvändning av bekämpningsmedel som gör störst verkan på miljön, eller är det den enorma mängd bekämpningsmedel som industri och jordbruk konsumeras som i första hand bör regleras?

källa: [länk]
Du hittar alltid ngn som är värre. Betyder ändå inte att det är OK.
 
Fadai Fadai skrev:
Du hittar alltid ngn som är värre. Betyder ändå inte att det är OK.
Visst är det så, men det handlade inte så mycket om att någon annan altid är värre utan mer om att det som vanligt silas mygg och sväljs kameler när politiker i händerna på kommersiella intressen "stramar åt" regelverk.
 
D daVinci skrev:
Möjligen lite OT för tråden, men inte för forumsdelen. Men hur kan det växa upp en stor maskros? Robotklipparen är ju ute och kör hela dagarna. Den borde ha klippt maskrosen så fort den stack upp över gräsnivån.
Väletablerade maskrosor kan mycket väl snabbt utveckla strategier att växa lågt, med blomman precis ovan mark eller att bli såpass böjliga att de bara lägger sig ner när gräsklipparen kör över och sen ställer sig upp när den passerat. Vi hyr ett hus på en gård där resten av gården har robotar och vi själva kör med åkgräsklippare. Robotarna verkar ta bort mossan, vi har massor av mossa men gräsmattan bredvid har nästan ingen alls. Maskrosorna finns dock överallt ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns bara en lösning som fungerar, en hög häck/pnalk mot grannen. Det finns absolut ingenting du kan göra för att få grannen att ändra sitt beteende. Enklast att bara "bomma igen". Då kommer du antagligen får mindre maskrosor också.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T Troberg skrev:
Exakt. Min anledning att skaffa egen fastighet sammanfattas bra av Johan Johanssons odödliga ord: "...så ta mig till den värld där jag får göra som jag vill".
Precis så är det!

Bor själv också till stor del för det i eget hus!
Dvs att man ska få göra som man vill.

Vill man ha att alla husen symmetriskt likadant och skötta efter en viss modell och tyst efter vissa tider. Då ska man bo i bostadsrätt där sedan styrelsen bestämmer och "man får vara med och påverka".

Finns även hus som är BRF.
Så nan behöver inte bo i höghus eller radhus bara för det.

Bodde själv så och tröttnade på att man fick inte göra utvändigt något arbete, parabol (fanns ju kabel tv, som inte hade alla kanaler jag ville ha alternativt tog en massa betalt för kanaler jag ser gratis via sattelit). etc var förbjudet....dvs bara en massa regler och krångel!

Men vissa passar det nog.

Det jag däremot saknar var grannsamverkan var ju roligt också gemensamma grillningar och städdagar, så allt var väl inte pina och pest. Men var som sagt inte kul när 1-2 personer bestämmer och tyckte dom skötte ekonomin dåligt spenderades pengar på onödiga saker.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
Du har ingen aning om vad som just hände där va?

Lite som detta.. "the flat earth society has members all around the globe"
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Min analys om dig. Du har tjuvläst kompendiet 'den lille psykologen' lite väl noggrant!
Du kan allt vara en ganska otrevlig prick va?

Jag tror för övrigt att han är ute efter paradoxen i att tycka starkt att folk inte skall tycka så mycket. Om man själv har devisen att inte blanda sig i vad grannar tycker, så borde man även tolerera grannar som just tycker. Annars tvingar man ändå på folk sin åsikt. Hänger du med??
 
Fast nu så var det ju inte att vad grannarna tycker som SnickareHobb invände mot, utan att man inte skulle blanda sig i så mycket vad grannarna gör.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
elpaco elpaco skrev:
Du kan allt vara en ganska otrevlig prick va?
När man diskuterar med någon. Vem som helst, är det en klok idé att efter bästa förmåga lägga sig på samma nivå som sin 'kombattant', enligt devisen -tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders vis!
Här bestämde TS nivån redan i första inlägget. Att underskrida den, blir inte lätt.

Din hypotes om hennes (det är definitivt en yngre dam) uppenbarelse, är lika god som någon. Men det vore väl på sin plats att vi fick se hennes facit?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När man diskuterar med någon. Vem som helst, är det en klok idé att efter bästa förmåga lägga sig på samma nivå som sin 'kombattant', enligt devisen -tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders vis!
Här bestämde TS nivån redan i första inlägget. Att underskrida den, blir inte lätt.

Din hypotes om hennes (det är definitivt en yngre dam) uppenbarelse, är lika god som någon. Men det vore väl på sin plats att vi fick se hennes facit?
Jag håller med om att din kombattant inte heller har helt rent mjöl i påsen. Men du gick kanske lite extra över gränsen ..
 
Staffans2000
H Husqvarna220Ac skrev:
Det ser oskött ut, varför inte lägga grus eller göra parkeringsplats och ställa upp lite gamm’bilar istället? Och varför måla huset? Och varför rensa ogräs? Och varför skotta snö? Mycket man slipper om man inte ids...
Paganini ripete!
Min blomstersprakande gräsmatta fylld av surrande bin, humlor samt fjärilar, ser ut som den gör, för att jag tycker om det! Hur svårt kan det vara att förstå det? Du kan bara ana vilket jobb det var att etablera en prunkande koloni av maskrosor i den tidigare sterila ytan.
Husmålning och snöskottning har alltså inte med saken att göra! Men en gammal bil likt denna kompletterade blomsterprakten väl.
Klassisk cabrioletbil i blått, parkerad med sänkt sufflett framför en grön, trädbevuxen park.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag såg ditt användarnamn förvånades jag av din fjolliga Ove-mentalitet, eftersom jag framför mig såg en "biker" med skit under naglarna ivrigt mekandes med sina motorcyklar i det välutrustade garaget. Men det visade sig att det var inte en sådan här Husquarna...
Röd och silverfärgad vintage motorcykel mot en mörk bakgrund.

...utan, en sådan här. Och då föll alla pusselbitarna på plats
Gul robotgräsklippare på en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TS. NU får du verkligen avslöja miraklet du upplevde! Vad var det som hände?
 
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.