R Rolle85 skrev:
Jag kör handdriven elgräsklippare, jag har inte behövt anpassa nått och motionen mår jag bra av
Du får ju anpassa din fritid för gräsklippning Själv anpassar jag hellre trädgården lite grann, plockar bort några nedfallna äpplen och gör nått roligare än att klippa gräs när vädret tillåter.
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är trevligt att klippa gräs
 
Undrar varför man går och köper robotklippare när man tycker om att klippa gräsmattan.:thinking:
 
  • Gilla
byggarätt och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Undrar varför man går och köper robotklippare när man tycker om att klippa gräsmattan.:thinking:
De är väl bara stänga av roboten då och då om man vill klippa, ser inte problemet ;)
 
C
T tornberg skrev:
30,000:- och du inte är nöjd? Min Worx kostade 6500:- och den har klippt hela sommaren utan problem, och gräsmattan har aldrig varit så fin.;)
Nu är ju AM 450X tio gånger större än en 6 500-kronors Worx, sett till max klippyta, så jämförelsen haltar.
Men med en stor, dyr maskin är förväntningarna extra stora, det var väl min poäng. Att en liten pinne eller ett halvruttet äpple stjälper en 15 kgs-maskin känns lite prinsessa faktiskt. Med en mindre maskin hade jag inte blivit lika förvånad.
 
Tokslut Tokslut skrev:
De är väl bara stänga av roboten då och då om man vill klippa, ser inte problemet ;)
Inget problem, men jag tycker det verkar lite ologiskt. Roboten köper man väl för att man inte vill, inte tycker om eller har möjlighet att dra runt på en gräsklippare.
 
F Finndjävel skrev:
Den här tråden borde klistras, bra att du säger som det är.
Tyvärr är det precis som du skriver, robotklippare innebär ofantligt mycket mera arbete med gräsmattan. De flesta som köper robotklippare gör det i tron att det ska bli mindre arbete.
Läs på det här underforumet och alla problemtrådar. Det här är byggahus mest befolkade underforum och innehåller flera av de längsta trådarna. Alla har problem med sina klippare. Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär, speciellt när det handlar om lite dyrare grejer.

Massor av människor blir lurade på denna skitprodukt av tidigare ägare, för ingen vill erkänna att man köpt grisen i säcken.
Jag har köpt "ett nummer större" klippare än det hade behövts för min (o)gräsmatta var inte en syn för gudarna. Det börjar bli pli på den nu efter sommaren, men jag inte hade några såna problem som en del beskriver här. Visst har Hulken grävt ner sig på ett par ställen men det var bara att fylla på jord och lägga över nät så var nedgrävningsproblemet borta.
Det var inte bättre med gräsklipparen som jag hade och har kvar för den delen med att asa runt än att rätta till dessa mindre gropar.
 
  • Gilla
CharlesJJ
  • Laddar…
galento
Vi har 2 Automower och tycker de funkat bra de åren vi haft dem.
Det är väldigt gött att komma ifrån gräsklippningen som robotarna
istället fixar när vi jobbar eller lägger tiden på annat.

Dessutom har gräsmattan blivit mkt finare än tidigare då vi hade åk klippare
och en mindre klipparmodell.
 
  • Gilla
Sundsbron och 2 till
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.

1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
Vi har ganska bökig tomt med slänter och mycket rabatter och passager, blir nåt driftstopp första veckorna efter installation, och VAD för klippare har du? Vi har inte haft ett stopp på flera år..
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har ganska bökig tomt med slänter och mycket rabatter och passager, blir nåt driftstopp första veckorna efter installation, och VAD för klippare har du? Vi har inte haft ett stopp på flera år..
Vad TS har vet jag inte, men jag har en HQ 220AC och den näst svåraste tomten jag sett att någon har här på byggahus. Mina erfarenheter är att man aldrig kommer undan stopp om man inte drar begränsningen runt varje träd och buske, vilket på min tomt är nästan omöjligt. Det överlägset vanligaste stoppet är "klippare lyft", detta får jag beroende på ett stort antal anledningar, men den klart vanligaste är att man krockar snett mot exempelvis en trädstam och att sedan klipparen vrider sig mot stammen och fronten reser på sig. Jag skall av andra orsaker (branta backar) lägga på lite extra vikt i fronten på min, vi får se om det hjälper.

Men det finns så många orsaker till att klipparen stannar att jag har svårt att förstå att man klarar sig helt utan stopp (kottar, döda grenar, sorkhål, överkörd huggorm, slirar på sniglar, klipparen ligger upp och ned utanför gräsmattan - troligen har den kört rakt över begränsningen pga halka, insekter har byggt bo i laddstationen och orsakat kortslutning mellan begränsningarna, sorkar har gnagt av begränsningen, samt alla gånger då jag haft av begränsningen). Även om jag räknar bort de stopp jag får där jag hade kunnat lägga begränsning runt träd mm, så har jag ändå ett stopp i veckan i alla fall. Jag tycker att det är helt OK på min tomt, men underhållsfritt är det inte. Sedan rör sig marken (suterrängtomt) och nya problem uppkommer under säsongen. Jag brukar därför hyra in grannarnas barn för att ta hand om klipparen när jag åker bort...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad TS har vet jag inte, men jag har en HQ 220AC och den näst svåraste tomten jag sett att någon har här på byggahus. Mina erfarenheter är att man aldrig kommer undan stopp om man inte drar begränsningen runt varje träd och buske, vilket på min tomt är nästan omöjligt. Det överlägset vanligaste stoppet är "klippare lyft", detta får jag beroende på ett stort antal anledningar, men den klart vanligaste är att man krockar snett mot exempelvis en trädstam och att sedan klipparen vrider sig mot stammen och fronten reser på sig. Jag skall av andra orsaker (branta backar) lägga på lite extra vikt i fronten på min, vi får se om det hjälper.

Men det finns så många orsaker till att klipparen stannar att jag har svårt att förstå att man klarar sig helt utan stopp (kottar, döda grenar, sorkhål, överkörd huggorm, slirar på sniglar, klipparen ligger upp och ned utanför gräsmattan - troligen har den kört rakt över begränsningen pga halka, insekter har byggt bo i laddstationen och orsakat kortslutning mellan begränsningarna, sorkar har gnagt av begränsningen, samt alla gånger då jag haft av begränsningen). Även om jag räknar bort de stopp jag får där jag hade kunnat lägga begränsning runt träd mm, så har jag ändå ett stopp i veckan i alla fall. Jag tycker att det är helt OK på min tomt, men underhållsfritt är det inte. Sedan rör sig marken (suterrängtomt) och nya problem uppkommer under säsongen. Jag brukar därför hyra in grannarnas barn för att ta hand om klipparen när jag åker bort...
Jag har också en svår tomt med mycket backar, brunnar, träd, kottar, mullvadshögar mm men har max 1 driftstopp i månaden. Det tycker jag är ok. Sparar många sköna timmar på att slippa nåt så meningslöst som gräsklippning. God bless my automower :)
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Jag har ”öat” in allt, antingen var för sig eller i grupper, även hjälpt vänner/bekanta, får bara en känsla att svåra tomter/Husqvarna så blir det bättre, samt mycket bra inställningsmöjligheter i klipparen, samt bra programvara som verkligen försöker till den kommer loss..
 
Min lösning är att jag skall nolla felmeddelandet och låta min klippare gå hem och ladda när den får klippare lyft. Jag har en liten dator (ESP8266) ansluten via debugporten under skalet. Just nu loggar jag bara fel, men jag har tänkt återställa vissa fel också. Skall bara ha tid med det projektet också...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Lata jävlar som köper robotklippare :D
 
  • Gilla
Helena S och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Lata jävlar som köper robotklippare :D
Det ena utesluter inte det andra :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.