Då är det väl det att jag bara sett äldre skåp då.
 
Jag har också sett många gamla badrumsskåp...dock aldrig med jordat uttag och galvanisk skyddstrafo.

Försökte köpa rakapparatsuttag (med trafo) till mitt befintliga nya skåp, men jag hitta inte ens någon butik som förstod vad jag pratade om...

Sen är det ju fråga om ambitionsnivå när man skall lösa elproblem.
Vill jag sätta JFB/PSA på badrummet när husets wi-fi riter ligger på samma grupp... Då är det enklare att inte ha eluttag och ge fru och barn en lektion i att el och vatten är farligt.

Badrumsskåp med jordat uttag borde förses med varningstext typ ”Får endast användas i bostäder som skyddas med jordfelsbrytare!”
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Fairlane
blackarrow blackarrow skrev:
Vill jag sätta JFB/PSA på badrummet när husets wi-fi riter ligger på samma grupp... Då är det enklare att inte ha eluttag och ge fru och barn en lektion i att el och vatten är farligt.
Jag och många med mig skyddar hela centralen med JFB, möjligen med undantag för värmepump. Vissa vill undanta kyl/frys för att få förstörd mat. Jag tror du är den första jag ser/hör som vill undanta routern. Spännande prioritering, även om jag ser att du då helt undviker eluttag i badrummet.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Badrumsskåp med jordat uttag borde förses med varningstext typ ”Får endast användas i bostäder som skyddas med jordfelsbrytare!”
Det finns ganska många regler för var man får och inte får samt under vilka förutsättningar man får installera elektriska prylar. De flesta av dessa regler finns inte i form av varningstexter på prylarna i fråga. Det brukar som mest vara en informationstext om att det kräver behörighet för att installera.

Har det installerats uttag med skyddstrafo i badrumsskåp under de senaste 30 åren? Jordfelsbrytare är väl minst lika bra skydd?
 
Personligen litar jag mer på en "skydstrafo" än en JFB. Faran kommer ju då "apparaten" inte fungerar som tänkt och jag är övertygad om att när det gäller funktionssäkerhet så leder trafon med säkert minst 100 till 1. En skyddstrafo går nästan aldrig sönder medans JFB inte på långa vägar är lika tillförlitliga. Därför ska man aldrig se en JFB som nått annat än ett tilläggsskydd. .
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag tyckte det fanns ett visst pedagogiskt värde om risker med el i att inte ha ett uttag för hårtork i badrummet. (Jordat med JFB). Jag tycker inte hårtorken hör hemma på toa/badrum, men jag kanske är gammalmodig?
Vad tycker ni?

Sen upptäckte ju dottern att kompisar i nybyggda hus kan använda hårtorken i badrummet...:thinking:

Så var det regler då... Jag har uppfattat att man inte får sätta in en JFB utan att tråda om hela huset och byta till jordade uttag överallt om man skall göra det enligt dagens regler?
 
Det finns definitivt inget sådant krav. En jordfelsbrytare kan du installera oavsett hur gammal din anläggning är. Risken är bara att den löser ut lite väl ofta om det är en risig elanläggning.
 
NEJ, jag brukar sätta en JFB för just den gruppen som det handlar om när kunden tycker det blir för dyrt att fixa hela huset.
 
Ok, JFB står högt upp på önskelistan, men så är det ambitionsnivån och budget. En egen central för garage och två uttag för motorvärmare finns också på önskelistan. Men det är lite OT här...
 
hsd
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tyckte det fanns ett visst pedagogiskt värde om risker med el i att inte ha ett uttag för hårtork i badrummet. (Jordat med JFB). Jag tycker inte hårtorken hör hemma på toa/badrum, men jag kanske är gammalmodig?
Vad tycker ni?

Sen upptäckte ju dottern att kompisar i nybyggda hus kan använda hårtorken i badrummet...:thinking:

Så var det regler då... Jag har uppfattat att man inte får sätta in en JFB utan att tråda om hela huset och byta till jordade uttag överallt om man skall göra det enligt dagens regler?
Det är väl bättre med jfb och jordat uttag i badrummet än att dra en skarvsladd från ett annat rum, kanske tom utan jfb
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är väl bättre med jfb och jordat uttag i badrummet än att dra en skarvsladd från ett annat rum, kanske tom utan jfb
Visst är det bättre med JFB...
Men det är bara jag som dragit in förlängningskabel i badrummet, men då har jag faktiskt haft portabel JFB. :cool:
 
Min särbo som bor i en 30-talslägenhet letar tidstypiska inredningsdetaljer. En fin sänglampa har hon hittat. Helt i metall med lampsocklar från Dacke-fejden.

Så... Jag talade om att socklarna bör bytas. Helst till E14 när möjligheten yppat sig. Samt att metallhöljet skall jordas. Sade också att jag vet hur det skall göras MEN att jag ogärna gör det åt någon annan än mig själv. Rekommenderade henne att lämna in lampan till ett proffs.

Hon gjorde så och fick ett pris på 900 pedaler. Hon tyckte det lät dyrt men jag anser att det lät helt okej.

Nu, i dag, har hon fått tillbaka lampan.
Öppen metall sänglampa med två böjliga armar och oansluten ledningar, på bord med broschyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två trådar in. Ingen jord som jag kan se. Så mycket värt var det att anlita proffs. Nästa gång gör jag det själv. Den här gången har särbon pröjsat 900. Om firman krånglar. Vägrar göra om göra rätt. Då hänger jag ut dem med adress och allt.

Mvh Findus
 
  • Wow
  • Gilla
Jehu och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har firman dragit in kabel (som har mantel runt de isolerade ledarna) så det är faktiskt nära OK.
(Lite beroende på hur det ser ut uppe vid lampsockeln).

Men det finns enkelisolerade ledare i kopplingsutrymmet av metall där nere, så vill man vara nitiskt ska metallen som omgärdar förstås jordas. Men i verkligheten finns det köpesarmaturer som har typ samma problem.
 
hsd
Nej, det är inte okey
Först så är det beställt jordning vilket kunden inte har fått
Sen är det ett hål där en strömbrytare suttit och vi det hålet kan spänningsförande delar nås med yttre metallföremål tom grövre än en strumpsticka
 
Sjysst 6kvmm nolla :)
 
  • Närbild av elektriska anslutningar med en tjock brun nollledare i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.