Hej, jag ska byta vedpanna och köpa en bättre begagnad. Frågan är hur man får ut den gamla och in den nya. Dörröppningarna är tillräckligt stora och det är inga trappor. Men tyngden? Hur klarar man den? Jag utgår från att det inte ska gå att få någon att utföra jobbet. Det är på landet. Alltså finns det någon teknik för att lyfta så tunga grejer. Hur gör andra?
 
L
Det vanligaste sättet är att använda någon typ av kraftig säckkärra. Det är en fördel om man är två personer.
 
Tror inte jag vågar med pirra. Den är för tung.
 
Vi använder säckkärra med 2 stora hjul (typ skottkärrehjul) och 2 mindre. Då kan man ta sig runt svängar och över trösklar. Tyvärr hittar jag ingen bild på Google...
Ett spännband runt kärra och panna och 2 man. Funkar till de vanligaste pannorna. Har man väl fått upp de på kärran och har bra jämvikt går det "lätt"
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
L
Ok. Annan metod kan vara att rulla ut den på kraftigare metallrör, bra att ha 4-5st så flyttar man de allt eftersom. Du har ju inga trappor så det borde funka.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Utan keramik och vatten kan den väl inte väga så hemskt mycket?
 
3 st rör att rulla på.
Kofot och ett spett att lyfta med för att få rören i rätt position. Har man något att binda i så är ett 8 m spännband till hjälp.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
C cem77 skrev:
Utan keramik och vatten kan den väl inte väga så hemskt mycket?
En gammal gjutjärnspanna som värmer vatten väger..
Min var sektionerad så med lite vinkelkap och huggmejsel kunde den köras ut i bitar.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Jag har skurit itu en jättestor gammal vedpanna med plasmaskärare, det funkade kalas. Men det rök kraftigt och det var verkligen ingen trevlig rök. Skulle jag göra det igen hade jag först fixat något sorts effektivt rökutsug.
 
Maskinskridskor är perfekta hjälpmedel till att flytta saker som väger bly.

Flyttade senast i fredags en 3tons värmeväxlare med hjälp av 2 sådana och en pallbjörn.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag har gjort samma sak. Några rör att rulla på var min lösning. Min stod på en liten upphöjning så det blev en del plankor att palla under med också. Väl ute lyfte jag den steg för steg med domkraft och pallade under pallar och brädor tills jag fick över den på en vagn. Den nya kom in på liknade sätt. Jag bytte från en viadrus till en innova. Jag vet inte om inovan var nyare, men klart modernare.
 
Med risk för att vara osvensk o skryta lite, så asade jag ut vår gamla vedpanna i gjutjärn helt själv.
Det var ett helvetesjobb, men det gick.
Nere i källaren lyckades jag baxa den till källardörren med hjälp av en pirra. Vid dörren till källartrappan är det en skarp vinkel o ganska trångt, men det gick.
Trappan var värst.
Ganska lång trappa, tio-femton steg upp.
Jag använde mig av några rejäla brädor o spännband.
Brädorna, och en skiva av något slag med, lade jag under pannan. Sedan lade jag den ned på ”rygg” ovanpå bräderna. Spännbandet fäste jag på lämpligt sätt i pannan. Sedan lade jag spännbandet runt nacke, axlar o drog upp den steg för steg.
Jag fick nog nästan ligga ned för att orka o få fäste, men det gick. Men det gick inte fort.
 
Inte för att förringa din insats. Men det är ju viss skillnad på panna och panna. Jag förutsätter att din inte var en klump på 500kg.
Det blir ju klart lättare om man har ytterdörr i pannrummet. Då klarar man en 500kg panna med lite enkla hjälpmedel.
 
Visserligen upp ur källaren men min ctc v35 på lite över 300 kilo rullade jag genom källaren, över trösklar på ett kvastskaft avkapat till tre mindre rundstavar.. uppför trappen på utsidan la jag sedan en planka att låta den glida på samtidigt som jag ”vinschade” upp den med spärrblock, gäller att ha något stadigt att fästa det i dock, vid mitt tillfälle jobbets pickup... nedför borde ju gå att lösa på likvärdigt sätt. ;)

Edit, för att få under stavarna så vickade jag lite lätt på pannan och sparkade under dom... mer ren envishet än intelligens i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.