Mikael_L
Jajamensan, elfirma som varit i farten, dock några år sedan, var kanske slappare med reglerna då.
Öppen vägg med synlig elinstallation, inkluderar ledningar och rör, potentiellt omoderna arbetsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
pacman42 och 11 till
  • Laddar…
Hade de glömt böjfjädern för vp16 hemma?
 
Men en eloge för att de dragit tomrör för framtida bruk skall de ju ha. ;)
 
Var och hjälpte syrran flytta in i ett 60-tals hus. Ojordade uttag i alla rum utom kök och badrum.
Jag fick till uppgift att plocka ner ett trasigt badrumsskåp. Det hade integrerad belysning och ett jordat uttag.
Två vita sladdar kom ut ur väggen och var inkopplade, ingen jord.
Huset saknade även jordfelsbrytare.

Vi kom fram till att det behövs en fullständig elsanering av hela huset.
 
Var det 115V med isolertrafo?
 
Mikael_L
mexitegel mexitegel skrev:
Hade de glömt böjfjädern för vp16 hemma?
Centralen är flyttad till andra sidan av väggen. Om det såg lika ut, med avkapade VP då centralen var vänd "hitåt" är inte gott att veta.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Var och hjälpte syrran flytta in i ett 60-tals hus. Ojordade uttag i alla rum utom kök och badrum.
Jag fick till uppgift att plocka ner ett trasigt badrumsskåp. Det hade integrerad belysning och ett jordat uttag.
Två vita sladdar kom ut ur väggen och var inkopplade, ingen jord.
Huset saknade även jordfelsbrytare.

Vi kom fram till att det behövs en fullständig elsanering av hela huset.
Men det är ju inget fel, så byggdes husen då och det är är ok att behålla det så även om en JFB så klart är att rekommendera. Badrumsskåpet har antagligen isolertrafo som @Daniel 109 inne på.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men det är ju inget fel, så byggdes husen då och det är är ok att behålla det så även om en JFB så klart är att rekommendera. Badrumsskåpet har antagligen isolertrafo som @Daniel 109 inne på.
Exakt. Och frågan är om det ens är värt att byta ut alla uttag till jordade dito. Den enda jag äger som använder jordat uttag är min PC samt brödrosten. Allt annat är ju dubbelisolerat istället för jordat. JFB å andra sidan är ju nyttig och mycket enklare och billigare att installera
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men det är ju inget fel, så byggdes husen då och det är är ok att behålla det så även om en JFB så klart är att rekommendera. Badrumsskåpet har antagligen isolertrafo som @Daniel 109 inne på.
Om det stämmer som han skrev att det var ett jordat uttag i badrumsskåpet så var det knappast med isolertrafo. Ensamt kanske lite överdrivet som orsak till fullständig elsanering. Men det kanske fanns fler problem.
 
Jag har inte sett integrerade i badrumsskåp uttag som inte har isolertrafo. Så sannolikt har den det.
 
Om uttaget är jordat => ingen trafo. Nu kanske det är felskrivet eller missuppfattat av Netfrums men annars så.
 
  • Gilla
Kortling och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett integrerade i badrumsskåp uttag som inte har isolertrafo. Så sannolikt har den det.
Jag har sett många badrumsskåp med jordat uttag utan isolertrafo. Inklusive mitt eget. Det är helt i sin ordning under förutsättning att det jordade uttaget verkligen är jordat och att det finns jordfelsbrytare. Nu skrev @Nefrums att det var ett jordat uttag och det kom två trådar ur väggen. Jag kan inte komma på någon koppling som skulle göra detta ok.
 
A Avemo skrev:
Jag kan inte komma på någon koppling som skulle göra detta ok.
Kanske det ät jordat i vattenkranen.
 
Skulle tagit en bild, där fanns en skruvplint med tre trådar i "rätt" färger ut till uttaget, men inkommande var där bara två. Ingen trafo till uttaget, men en 12 transformator till ett par g4 halogen spottar.
Och det var inte det ända som var lite udda med elen i det huset. ;)
 
Bättre vi tar bilder på där det sitter trafo för jordade uttag i skåpen, en rar och udda fågel som vore intressant att skåda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.