Fantastiskt snyggt Ola!
Ska själv göra en grej med Formica snart. Något speciellt att tänka på vid bearbetningen?
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fantastiskt snyggt Ola!
Ska själv göra en grej med Formica snart. Något speciellt att tänka på vid bearbetningen?
Tack:D Nä, det är ganska rättfram. Skrev nån steg för steg instruktion, antar du sett den? Denna svarta hade skyddsplast på sig o det var rätt trevligt att ha på under arbetet så den e mindre repkänslig. Även under oljning av listerna va det bra med täckplasten. Brukar visserligen inte va så svårt att ex t-röda bort olja som hamnat på laminatet men iaf...
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Så nånting, 5 år senare så fick skänken äntligen en toppskiva. Snålade in på graniten, blev istället svart matt Formica infiniti (ja det stavas så, i istället för y) och asklister. Skivan tycker jag blev skitsnygg o kombin mattsvart och ask e riktigt najs men tycker inte den passa så bra ihop med skänken. Jaja, så blev det iaf.

[bild]

[bild]
Riktigt snyggt! Vad kostar en sån där laminatskiva? 600kr? Är dom så där gigantiskt stora också?
 
V vectrex skrev:
Riktigt snyggt! Vad kostar en sån där laminatskiva? 600kr? Är dom så där gigantiskt stora också?
Just denna kosta gratis, var en halvknäckt skiva som gubbarna på brädgården tyckte jag skulle förbarma mig över. Alla laminatskivor är såvitt jag vet 3050*1300.

....men jösses. Detta är som jag skrev infiniti o visst känns den lite mer top of the line o jag tänkte den kosta lite mer än en vanlig mattsvart skiva som ligger där runt 500-600:-....Kollade upp den nu, Infiniti Diamond black, sisådär 2000:- (!). Har visserligen några procent rabatt på det där men det är inte många hundralappar.

Tackar ödmjukast gubbarna på brädgården:D
 
Redigerat:
Vad göra med överblivna spillbitar av fasadbrädor och gamla reglar? Jo lite utemöbler så klart. Virke som legat sedan husbygget. Sparade avsågade bitar som torkat i flera år, börjat gråna. Använts i andra tillfälliga projekt mm. Återbrukas effektivt. Efter några vändor i planhyveln är de som nya igen. Grannen har dem och ska olja upp dem och avnjuta sommarens kalla öl i dem framöver.

Hantverksmässigt byggd trästol av återvunnet virke står på en stenlagd uteplats, med en liknande stol och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord utemöbel av återbrukade fasadbrädor och reglar, uppställd på ett stenlagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vdklyven och 25 till
  • Laddar…
Dvillan
Egendesignat sideboard/skoställ i hallen
 
  • Egendesignat vitt sideboard med hyllor och en upprättstående träpinne i hörn, står på grått golv mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Humlo och 10 till
  • Laddar…
Skärbräda/bricka till hon i köksön - vi använder ön som buffébord ibland och vill kunna täcka över diskhon då. Jag fräste ett spår i botten som passar över kanten på hon.
 
  • Rund skärbräda med spår designad att passa över diskho på en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anpassad skärbräda i trä bredvid diskho på köksö för att dölja diskhon under buffé.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
kungfuu och 30 till
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Lärlingen hade ingen smygvinkel.....

Min lärling Jesper går till vardags första året på finsnickerilinjen på Rönnowska skolan i Helsingborg.

Om de har brist på verktyg eller brist på uppgifter åt honom är aningen oklart, men resultatet blev i alla fall en egenhändigt tillverkad liten smygvinkel med excenterspännare för låsningen. Mycket väl utfört Jesper!

[bild]
Måste vara en av de bästa lärlingsplatserna att vara hos dig!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Måste vara en av de bästa lärlingsplatserna att vara hos dig!
Tack! Vi gör vårt bästa för att det ska vara så. Dels för att jag såklart tycker att det är roligt, men också för att vi är ett litet snickeri med höga ambitioner, där alla måste vara skickliga och kunna mycket - så det är bara att träna:)

Sen är det inte så lätt alltid att vara lärling hos mig. Jag ger gärna så mycket jag kan, men jag kräver också mycket. Det är nog en förutsättning att lärlingen själv är väldigt fokuserad och redo att anstränga sig mycket mer än vad som kan förväntas av någon i dennes ålder. Som tur är så passar det honom väl.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
M mkristensson skrev:
Skärbräda/bricka till hon i köksön - vi använder ön som buffébord ibland och vill kunna täcka över diskhon då. Jag fräste ett spår i botten som passar över kanten på hon.
Snyggt, vad är det för träslag?
 
C carlbanan skrev:
Snyggt, vad är det för träslag?
Lönn och valnöt.
 
M mkristensson skrev:
Skärbräda/bricka till hon i köksön - vi använder ön som buffébord ibland och vill kunna täcka över diskhon då. Jag fräste ett spår i botten som passar över kanten på hon.
Snyggt!
Vad är det för fog?
 
nimhed nimhed skrev:
Snyggt!
Vad är det för fog?
Det ljusa träslaget är lönn och det mörka ”bruket mellan tegelstenarna” är valnöt.
 
M mkristensson skrev:
Det ljusa träslaget är lönn och det mörka ”bruket mellan tegelstenarna” är valnöt.
Ah, då fattade jag. Facebook har matat mig med en massa konstiga epoxy lösningar på sistone, så jag blev lite fundersam
 
Dagens ungdom...lärlingen kan inte skilja på mm och dm!?

Trots hård träning så har jag tydligen inte lyckats med att få lärlingen att skilja på mm och dm! Se bevis nedan! 1f609.png;)

Nej, riktigt så illa är det som tur inte! Jesper har gjort ett bord i skala 1:5 för att känna in lite proportioner, fundera över möten etc. Väl jobbat!

Det är inte är första gången Jesper jobbar i liten skala, se tex bilder på en ring och ett hängsmycke (i form av en skridsko) som han har gjort tidigare.

Modell av ett bord i skala 1:5 som står på en ritning, arbete utfört av en lärling för att öva på proportioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en modell av ett bord i skala 1:5 bredvid konstruktionsritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord ring i trä på en svart bakgrund, handarbete av lärling Jesper i miniatyrformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miniatyrmodeller av en skridsko och ett hängsmycke skapade av lärlingen för att öva på proportioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kungfuu och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.