Intressant byggnaden, dock skulle jag inte bygga i betong då det har störst miljöpåverkan. Men det är kanske inte prioriterad i detta bugge.
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Intressant byggnaden, dock skulle jag inte bygga i betong då det har störst miljöpåverkan. Men det är kanske inte prioriterad i detta bugge.
TS kanske bygger i betong men struntar i att skaffa barn, allt för miljöns bästa.... :cool:

Dessutom så har du själv i tidigare inlägg frågat hur du skall bygga din 45kvm stora källare.... Gör du den i trä eller?
 
  • Gilla
  • Haha
baumann2 och 26 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Intressant byggnaden, dock skulle jag inte bygga i betong då det har störst miljöpåverkan. Men det är kanske inte prioriterad i detta bugge.
Beror på hur länge huset står kvar. Betong slutar aldrig att binda koldioxid..
 
  • Gilla
baumann2 och 6 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
TS kanske bygger i betong men struntar i att skaffa barn, allt för miljöns bästa.... :cool:

Dessutom så har du själv i tidigare inlägg frågat hur du skall bygga din 45kvm stora källare.... Gör du den i trä eller?
Det handlar inte om mig, håll on topic nu. Jag inte byggt någon källare.
 
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket väger väggarna? Lite snålt med armering i voterna. Är mellanbjälklaget i betong det med?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
T twoody skrev:
Hur mycket väger väggarna? Lite snålt med armering i voterna. Är mellanbjälklaget i betong det med?
Jag kan tänka mig att de stora väger strax under fyra ton. Men det är bara en uppskattning då vi ej har mått eller tjocklek. TS får lämna facit.. :)

Jag reagerade också på det, men tänkte givetvis att det ej var färdigt. Tyckte då visserligen det var konstigt att mattan redan låg över..
Finns det någon speciell anledning till att du inte fixade ytan direkt på betongen när du ändå gjöt dem själv?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Hemmakatten
Med ett så speciellt läge skulle jag definitivt anlita en arkitekt som ritar moderna hus. Ni skulle få ett så mycket mer hus med lösningar för just er familj.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Intressant byggnaden, dock skulle jag inte bygga i betong då det har störst miljöpåverkan. Men det är kanske inte prioriterad i detta bugge.
Varför? Behöver inte målas mm..och står i många år, ja denna miljö! Ångrar att vi inte byggde i betong..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kul med många intresserade! Ska försöka svara så gott jag kan!

N Noseone skrev:
Hur funkar det med regn osv, det tar ju lite längre tid att resa stomme och få tätt?
Själva betongen klarar av regn och vind utan att ta skada. Det är isoleringen som blir blöt under byggtiden. Stenull är ju organiskt och tar ej skada av fukt, dock försämras isoleringsvärdet när det är blött. Denna stomma består enbart av betong och isolering så jag räknar inte med att det ska vara några som helst problem under byggtiden.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Riktigt coolt attdu gjuter egna väggar, men är det inte lite tunnt med isolering?
Japp, roligt litet experiment detta! Väggarna består av 150mm betong och 200mm isolering, sedan vindpapp och spikläkt och träfasad. Har för mig att jag fick ett u-värde kring 0,17/m2 vägg. Finns inga direkta köldbryggor förutom spikarna som håller fast isoleringen.

H Husqvarna220Ac skrev:
Trodde du skulle ha betongen utåt? Hur gör du med el’en? Gjutit in rör?
Japp, får gjuta in alla eldosor i väggarna. Dessa kopplas sedan ihop i valvet.

M matsv201 skrev:
Ser fint ut.. Jag jobbar på Finja där vi gör prefab väggar.. Vi brukar dock fasa av dem 15 mm för annars blir hörnen (vid exempelvis fönster och så) så vansinnigt känsliga
Tackar! Håller helt med dig angående synliga hörn. I detta hus kommer jag spika utsalning samt foder kring alla fönsterhål.

D Djurmo skrev:
Betongen inåt är begåvat, det ger ett jämnare inomhusklimat. Dessutom ger varm betong mycket mindre problem med fukt.

Själv undrar jag hur man smidigt fäster fasadmaterial på isoleringen.
Fasaden kommer att fästas med längre skruv genom isoleringen. Har provat det förut på ett hus med bra resultat! Hoppas det går lika smidigt med mitt egna när jag väl är där!

Talvan Talvan skrev:
Intressant byggnaden, dock skulle jag inte bygga i betong då det har störst miljöpåverkan. Men det är kanske inte prioriterad i detta bugge.
Helt klart att betong har stor miljöpåverkar, det kan jag ingen förneka. Även isolering är en stor bov i mijlödramat angående byggnader. Tänker då på cellplast, stenull och glasfiberull. Ett hus helt i trä vore det klimatbästa, tyvärr bygg det ej många sådana.

T twoody skrev:
Hur mycket väger väggarna? Lite snålt med armering i voterna. Är mellanbjälklaget i betong det med?
Väggarna väger mellan 2,5-4 ton styck på plan 1. De väggarna med ett större fönsterhål vill jag minnas vägde strax över 3 ton. Voterna är 500x300mm 5 12mm järn i uk samt 2 12mm järn i ök. Under voterna ligger cellplast s300. Inne i huset blir det 2 pelare sen. Dessa står på 2 plintar 2000x2000x300 med 11+11 12mm järn. Min konstruktör har räknat på det och han säger att det håller :) Yes, det blir ett platsgjutet valv när plan 1 är monterat.

C C.Lundin skrev:
Jag kan tänka mig att de stora väger strax under fyra ton. Men det är bara en uppskattning då vi ej har mått eller tjocklek. TS får lämna facit.. :)

Jag reagerade också på det, men tänkte givetvis att det ej var färdigt. Tyckte då visserligen det var konstigt att mattan redan låg över..
Finns det någon speciell anledning till att du inte fixade ytan direkt på betongen när du ändå gjöt dem själv?
Angående ytan på plattan tycker jag att det räcker att sloda den nogrannt när den ändå ska beläggas med ytskikt senare. Garaget hade jag absolut kunnat glätta, men jag överlever gott med en slodad yta i garaget. Skulle jag tycka att det blir ett problem i framtiden får jag plocka fram slipen helt enkelt.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Med ett så speciellt läge och speciellt läge så skulle jag definitivt anlita en arkitekt som ritar moderna hus. Ni skulle få ett så mycket mer hus med lösningar för just er familj.
Ett "modernt" hus hade jag aldrig fått bygga på denna plats av marksäljaren. Han var väldigt nogrann med att köper ni en tomt av mig ska det passa in i omgivningen. Det var lite kravet för att få bli vid tomten. Sen gillar jag och min sambo "vanliga, äldre" hus om man nu kan kalla det så. Tanken är att det ska se ut som en stilig träkåk när det är färdigt. Det där med arkitekt har jag funderat nu på i efterhand. En arkitekt hade absolut sett saker med tomten som vi ej ser. Han hade säkert haft många bra ideer men än sålänge är vi nöjda med hur det kommer att bli. Får hoppas att vi är nöjda när det är färdigt.
 
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Vägggjutning nr 2. I denna gjutning tillverkas de resternade väggarna på plan 1. Även 2 pelare som skall bära valvet tillverkas. Tyvärr blev det ej lika många kort denna gången. Gjutningen gick snabbare denna gången. Alla formar som gjöts med i första omgången återanvändes då väggarna har samma mått. Det som skiljer är fönster och dörrhål. Så några fönsterformar fick jag såga om och minska lite. Vill minnas att vi att jag började forma på tisdagen och gjöt väggarna torsdag eller fredag eftermiddag.

Träformar för gjutning av väggar och pelare vid en husgrund på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar för vägggjutning på en byggarbetsplats, förberedda för tillverkning av väggar och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar för betongväggar och pelare i ett byggprojekt, förberedda för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 328973 Gjutning av väggar och pelare på en byggarbetsplats med träformar och färdigställda betongstrukturer under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna fick brinna över helgen och monterade utan problem veckan efter! Yttersta lagret av isoleringen lossnade på ena väggen denna gången. Den kunde jag utan problem bara trycka tillbaka.
Nyggjutna betongväggar och pelare för husgrund med synliga fönster- och dörröppningar på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med nyligen gjutna väggar och pelare i betong, träformar och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna dag var jag väldigt nöjd.
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 32 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Kul med många intresserade! Ska försöka svara så gott jag kan!



Själva betongen klarar av regn och vind utan att ta skada. Det är isoleringen som blir blöt under byggtiden. Stenull är ju organiskt och tar ej skada av fukt, dock försämras isoleringsvärdet när det är blött. Denna stomma består enbart av betong och isolering så jag räknar inte med att det ska vara några som helst problem under byggtiden.


Japp, roligt litet experiment detta! Väggarna består av 150mm betong och 200mm isolering, sedan vindpapp och spikläkt och träfasad. Har för mig att jag fick ett u-värde kring 0,17/m2 vägg. Finns inga direkta köldbryggor förutom spikarna som håller fast isoleringen.


Japp, får gjuta in alla eldosor i väggarna. Dessa kopplas sedan ihop i valvet.


Tackar! Håller helt med dig angående synliga hörn. I detta hus kommer jag spika utsalning samt foder kring alla fönsterhål.


Fasaden kommer att fästas med längre skruv genom isoleringen. Har provat det förut på ett hus med bra resultat! Hoppas det går lika smidigt med mitt egna när jag väl är där!


Helt klart att betong har stor miljöpåverkar, det kan jag ingen förneka. Även isolering är en stor bov i mijlödramat angående byggnader. Tänker då på cellplast, stenull och glasfiberull. Ett hus helt i trä vore det klimatbästa, tyvärr bygg det ej många sådana.


Väggarna väger mellan 2,5-4 ton styck på plan 1. De väggarna med ett större fönsterhål vill jag minnas vägde strax över 3 ton. Voterna är 500x300mm 5 12mm järn i uk samt 2 12mm järn i ök. Under voterna ligger cellplast s300. Inne i huset blir det 2 pelare sen. Dessa står på 2 plintar 2000x2000x300 med 11+11 12mm järn. Min konstruktör har räknat på det och han säger att det håller :) Yes, det blir ett platsgjutet valv när plan 1 är monterat.



Angående ytan på plattan tycker jag att det räcker att sloda den nogrannt när den ändå ska beläggas med ytskikt senare. Garaget hade jag absolut kunnat glätta, men jag överlever gott med en slodad yta i garaget. Skulle jag tycka att det blir ett problem i framtiden får jag plocka fram slipen helt enkelt.


Ett "modernt" hus hade jag aldrig fått bygga på denna plats av marksäljaren. Han var väldigt nogrann med att köper ni en tomt av mig ska det passa in i omgivningen. Det var lite kravet för att få bli vid tomten. Sen gillar jag och min sambo "vanliga, äldre" hus om man nu kan kalla det så. Tanken är att det ska se ut som en stilig träkåk när det är färdigt. Det där med arkitekt har jag funderat nu på i efterhand. En arkitekt hade absolut sett saker med tomten som vi ej ser. Han hade säkert haft många bra ideer men än sålänge är vi nöjda med hur det kommer att bli. Får hoppas att vi är nöjda när det är färdigt.
Anlitar man arkitekt är det inte "ert" hus längre. Man bygger inte eget hus så ofta så det är lika bra att passa på att rita det själv enligt eget huvud när tillfälle ges och det blir bra mycket intressantare (för mig i alla fall) än arkitektritade likformiga hustyper med platta tak utan takfot.
Det är en utmaning det ni gör på många sätt, men ha förtröstan, i slutändan blir det bra eller mycket bra, men aldrig perfekt, då man lär sig saker under resans gång.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Och för guds skull sätt upp skyddsräcken.
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Jäv-igt fräckt!!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Trevligt, riktigt kul att du bygger själv! Kör du med 400mm kantelement? Jag ska snart börja bygga hus och kommer använda 400mm kantelement som ligger ovanpå 200mm makadam som ligger i marknivå.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.