Hej!

Funderar på att i framtiden köpa en mindre gård, av storleken 3-6 HA mark+boningshus+ekonomibyggnader. Har tittat på ett par sådana, men har just ingen brådska och väntar på rätt ställe/tillfälle.

En fundering dock som uppstått. Har nån erfarenheter av att lägga om vägen på vid flera såna här gårdar går genom gården istället för på sidan av den (så att säga) ? Ett par ställen jag sett har varit just så, att vägen går vidare till säg, 10-15 villor som ligger bortom gården och sedan tar slut. har även sett såna gårdar där det är den allmänna vägen som går genom gården.

Min fundering är att vid köp av ett sånt ställe se över möjligheterna till att lägga om vägen runt byggnaderna istället. Undrar just om nån här har bra tankar eller tips kring detta, och ekonomin i det hela. Jag har själv jobbat med att projektera vägar och kan göra alla ritningar, samt vet hur vägen ska konstrueras. Är även villig att jobba en del med grovschakt själv, såvida det känns värt tiden vs kostnaden. Undrar mest om erfarenheter från byggdelen, vad grannarna kan tycka som även de använder vägen (i fallet där tex 10-15 villor ligger bortom gården), osv?
 
S Sezzi skrev:
En fundering dock som uppstått. Har nån erfarenheter av att lägga om vägen på vid flera såna här gårdar går genom gården istället för på sidan av den (så att säga) ?
Det var väl billigast att göra så när man skulle förlänga vägen till de nya tomterna som styckats av från stamfastigheten.
Men varför inte välja bort sådana gårdar då?
För de är väl ändå undantagsfall? Kanske extra billiga pga olägenheten.
Jag förstår att det skulle vara otrevligt att ha genomfart på gårdsplan mellan boningshus och ladugård, och det skulle kännas väldigt otryggt om man har små barn och husdjur.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I de flesta fall lär det väl handla om mindre enskilda vägar, som är anlagda som vägsamfälligheter. I såna fall kräver det inblandning av Lantmäteriet för att få vägen flyttad, för att bestämma dess nya omfattning. Har du lite otur är det samfällda vägar vilket är i det närmaste att betrakta som en egen fastighet, det blir dyrt att flytta en sådan.

Om vägen bara betjänar 1-2 fastigheter kanske det är i form av ett avtalsservitut och då kan man ju omförhandla detta med de berörda ägarna. Är det ett officialservitut får man åter igen blanda in Lantmäteriet (dyrt).

Hade bara slutat kolla på gårdar där vägen går rakt genom gårdsplanen. Jag var och tittade på några sådana i början men insåg snabbt att detta kommer jag aldrig klara av.
 
Minns att vi hade en liknande fråga uppe här häromåret. Där ville fastighetsägaren stänga av vägar på diverse vis vilket sannolikt inte hade gått pga. hur det hade försämrat för andra, men även att dra om vägen diskuterades med ganska höga estimat om kostnaden, men då var det en lite större asfalterad väg vill jag minnas. Ska se om jag hittar tråden som exempel.

Edit: Hittade tråden jag tänkte på, men den handlade mest om grannkonflikter, så släpper den som bra exempel.
 
Redigerat:
År 2009, innan vi byggde vårt hus fick vi en 100 m lång vägstump anlagd.
det kostade 56.000 kr. Grusväg alltså, men den håller bra för allt inkl. sopbil och sugbil.
Visserligen enkelfilig, men på en kort vägstump kan man ju fixa en mötesplats om det behövs.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var väl billigast att göra så när man skulle förlänga vägen till de nya tomterna som styckats av från stamfastigheten.
Men varför inte välja bort sådana gårdar då?
För de är väl ändå undantagsfall? Kanske extra billiga pga olägenheten.
Jag förstår att det skulle vara otrevligt att ha genomfart på gårdsplan mellan boningshus och ladugård, och det skulle kännas väldigt otryggt om man har små barn och husdjur.
Japp. Vi har en 70 väg över gårdsplanen. Dessutom ett backkrön. Inte helt optimalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Japp. Vi har en 70 väg över gårdsplanen. Dessutom ett backkrön. Inte helt optimalt.
Och om ni lägger dit ett par farthinder/gupp blir väl folk bara ilskna förstås, och det låter ändå mer när de bromsar och gasar på :worried:
 
Bashastigheten på landsbygdens vägnät är 70 km/h så det säger inte så mycket om vad det är för väg egentligen. Det är även 70 på små enskilda grusvägar om inget annat anges.

Tror inte själva anläggningen av vägen är den stora kostnaden. Den största posten kommer att bli involverande av Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är en enskildväg. Men den är asfalterad och leder till några sommarstugeområden. Det går att köra igenom så det är en sträcka som det cykeltränas en del på. Dragningen känns inte vettig, men när vägen ritades om på 1850 talet var ju inte bilar påtänkta, då var det inget problem att vägen gick över gårdsplanen. När vägen väl byggdes om på 1950talet var det fortfarande glest mellan bilarna.
 
Hej!

Tack för svaren.

Jag räknar alltså med att själv få bekosta en omläggning av sådan väg så att den då skulle gå runt byggnaderna och inte mitt genom. Visst kan man välja bort sådana gårdar, men det är inte säkert att det kryllar av passande gårdar, och jag ser det inte som ett problem i sig att räkna in en kostnad och jobb för ett sånt här projekt, som dessutom inte är akut att genomföra vid köp. Som ni själva kan tro så kan ju sådana gårdar locka lite färre intressenter pga detta också, alla är inte sugna på att ta sig för såna här projekt heller. Jag har en viss fördel i att jag själv kan projektera och rita vägar och vet hur man tar hand om ev. tillstånd som måste sökas, osv.

56000:- för 100m väg lät väl helt okej! Det kan ju vara så att man vill göra den lite bredare, men jag kan även tänka mig att schakta en del själv och hitta en schysst deal på gruset.. På den senaste gården jag tittade på så skulle det uppskattningsvis krävas c:a 300m ny väg. Om projektet kan hållas runt 150k eller under så vore det ju inga omöjligheter tycker jag, och klart värdehöjande.

Tillägg: Jag pratar alltså inte om att stänga av nån väg eller ändra dess funktion på nått vis. Bara om att lägga om den inom den mark man då skulle äga, på egen bekostnad.

Hm, detta med lantmäteriets kostnader, nån som har erfarenhet av det?
 
S Sezzi skrev:
Hm, detta med lantmäteriets kostnader, nån som har erfarenhet av det?
Om du bara gör omläggningen på din egen mark, och funktionen blir samma som tidigare för de övriga brukarna, eller till och med bättre, så borde det väl inte vara något som lantmäteriet skulle behöva lägga sig i.
 
windestal
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om du bara gör omläggningen på din egen mark, och funktionen blir samma som tidigare för de övriga brukarna, eller till och med bättre, så borde det väl inte vara något som lantmäteriet skulle behöva lägga sig i.
Tyvärr är det ju så att vad som "borde" funka, sällan gör det när det kommer till sådant som är reglerat via myndigheter. Räcker med en "rätt-ska-vara-rätt"-granne (eller en som bara ogillar dig, och vill jävlas) nu eller i framtiden för att det ska bli jätteproblem. Och utifrån trådar här på Byggahus verkar de vara rätt vanligt med sådana...

Hur stor möjlighet TS har att ändra utan lantmäteriet beror, som tidigare tagits upp, på hur de andra fastigheternas rätt till vägen är registrerad. Är det avtalsservitut, isf registrerade eller ej, eller samfälld väg, eller något annat? Det avgör också hur stor kostnaden för lantmäteriets "tjänster" blir, men om jag var TS skulle jag räkna med STORA summor på den posten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Tyvärr är det ju så att vad som "borde" funka, sällan gör det när det kommer till sådant som är reglerat via myndigheter. Räcker med en "rätt-ska-vara-rätt"-granne (eller en som bara ogillar dig, och vill jävlas) nu eller i framtiden för att det ska bli jätteproblem. Och utifrån trådar här på Byggahus verkar de vara rätt vanligt med sådana...

Hur stor möjlighet TS har att ändra utan lantmäteriet beror, som tidigare tagits upp, på hur de andra fastigheternas rätt till vägen är registrerad. Är det avtalsservitut, isf registrerade eller ej, eller samfälld väg, eller något annat? Det avgör också hur stor kostnaden för lantmäteriets "tjänster" blir, men om jag var TS skulle jag räkna med STORA summor på den posten.
Finns det något sätt att få ut sån info om vägar smidigt, eller är det att ringa/maila lantmäteriet som gäller och hoppas på att de kan ta fram infon inom rimlig tid?

Undrar även, vet du vad stora pengar i sammanhanget innebär? Dvs i worst case, om det är registrerat på det sättet som är mest kostsamt att behandla?

Håller med dig i övrigt, man kan tyvärr inte sitta och hoppas på hur saker borde vara eller vad som i verkligheten borde vara lätt att fixa. Det är ju dock möjligt att ett sådant projekt kan vara värt pengarna ändå, beroende på hur oattraktivt det är för spekulanter när vägen går genom gården och vilket pris man ev kan köpa ett sånt ställe för.
 
windestal
En nyförrättning av vägsamfällighet med bestämning av andelstal mm kan gå på flera hundra tusen har jag hört. När jag och närmaste grannen tillsammans köpte lite intilliggande mark från en annan granne till våra tomter (totalt rörde det typ 1,5 hektar, väl avgränsat) kostade det totalt runt 40-50 000 för lantmäteriets fastighetsreglering, vi använde dessutom befintliga gränspunkter så det var inte så komplicerat... Det var skönt att ha någon att dela den kostnaden med kan jag säga. Inget av dessa två exempel är ju vad du ev behöver göra men visar på att det är rejält dyrt. Om det i ditt fall skulle bli 50 000 eller 300 000, eller något annat, går inte att veta...
Registrerade servitut, samfälligheter och andra gemensamhetsanläggningar finns ju i fastighetsregistret så det borde gå att få fram relativt enkelt. Är det inte registrerat, eller mycket gammalt, så blir det svårare så klart, men du bör ju i vilket fall börja med att fråga ägaren/mäklaren för objektet i fråga.
 
  • Gilla
Sezzi
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
En nyförrättning av vägsamfällighet med bestämning av andelstal mm kan gå på flera hundra tusen har jag hört. När jag och närmaste grannen tillsammans köpte lite intilliggande mark från en annan granne till våra tomter (totalt rörde det typ 1,5 hektar, väl avgränsat) kostade det totalt runt 40-50 000 för lantmäteriets fastighetsreglering, vi använde dessutom befintliga gränspunkter så det var inte så komplicerat... Det var skönt att ha någon att dela den kostnaden med kan jag säga. Inget av dessa två exempel är ju vad du ev behöver göra men visar på att det är rejält dyrt. Om det i ditt fall skulle bli 50 000 eller 300 000, eller något annat, går inte att veta...
Registrerade servitut, samfälligheter och andra gemensamhetsanläggningar finns ju i fastighetsregistret så det borde gå att få fram relativt enkelt. Är det inte registrerat, eller mycket gammalt, så blir det svårare så klart, men du bör ju i vilket fall börja med att fråga ägaren/mäklaren för objektet i fråga.

Tack för svaret iaf, jag förstår att det inte går att säga en kostnad såhär, men bra att veta att det kan bli en relativt rejäl summa. Jag tänker väl lite som så att det mycket väl kan vara värt att lägga ner ett par hundra tusen på ett sånt här projekt om priset på fastigheten är bra nog. Men börjar det bli vägkostnad..och sen flera hundra tusen utöver det.. då kan det nog bli mer tveksamt att få värde i det hela. Ska se om mäklarna är duktiga nog att kunna ta fram sån här info (tvivlar på att det kommer gå så bra i alla fall, tyvärr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.