T Trallalaaa skrev:
Tack för bra svar. Det har gått långsamt framåt för mig, men i alla fall framåt. Efter ditt svar köpte jag lecablock av samma dimension som du (observera räven i bakgrunden på bilden). Jag bor i Norge men har mindre än en timme till strömstad så jag köpte där eftersom det var under halva priset i Sverige.

Det tog en del tid att gräva ut för hand i all lera och grus, speciellt eftersom både lera och grus vill ha ca 45 graders vinkel för att inte rasa. Efter det har jag lagt i grus, markduk och grus igen och till sist äntligen börjat mura. Jag hade en massa armeringsjärn så jag har armerat varje skift. Nu är fyra höjder klara så nästa vecka ska jag börja med valvet. Fortsättning följer :)
Spännande ! Ser fram emot fortsättningen!
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt göra mellan jordkällaren och huset?
Hehe, bra fråga, det är inte så extremt planerat detta men jag tänkte fylla med grus så att det inte blir stående vatten mellan väggarna och sen ha stenar framåt. Eventuellt kanske jag murar lite där också.
 
Nu är formen färdig så att jag kan sätta igång med själva valvet. Ska bara sätta på plast på utsidan. Borde man olja in den eller nåt för att den inte ska sitta fast i bruket eller lossnar den lätt?

Det var mer meck än jag trodde att göra formen och jag ångrar att jag inte gjorde den först, för då hade jag inte fått sneda väggar på själva murningen som jag har nu. Jag todde att det skulle gå fint att mura med ögonmått (jag gkorde och kryssmätte en botteram så att det skulle bli helt rakt) när det bara är fyra stenar högt, men längs bak har den blivit lite bredare med höjden. Jag får skylla på att jag har gjort det i halvmörker och pissregn.

Tyvärr hade jag glömt att jag inte hade köpt färdigt alla block som krävs till valvet, så jag får köra till Sverige på fredag och köpa mer. Det finns inte block av samma dimensioner i norge konstigt nog och här kostar de mer än dubbelt så mycket. Så enligt väderleksprognosen får jag mura snabbt som tusan om jag ska hinna färdigt innan det blir för kallt för bruket, som ska ha minst fem plusgrader. Någon som vet vad som händer om man murar om det är runt noll grader? Det ska tydligen bli 2-3 på söndag och därefter minusgrader nästa vecka och jag är frestad att mura på söndag och bli klar.

Nån som vet hur många armeringsjärn som behövs i taket? Räcker det med fyra järn (alltså ca 35 cm mellan varje)?
 
  • En nybyggd form i trä för ett valv, belyst av en arbetslampa, med skyddsplast och murning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Jag la byggplast på formen, för säkerhets skull, så att bruket inte skulle fastna.
Gällande armeringen så la jag ett bistål i varje skarv. Det blev några över och då la jag extra i skarvarna på toppen.
Hoppas du hinner innan kylan kommer :D
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
T Trallalaaa skrev:
Nu är formen färdig så att jag kan sätta igång med själva valvet. Ska bara sätta på plast på utsidan. Borde man olja in den eller nåt för att den inte ska sitta fast i bruket eller lossnar den lätt?

Det var mer meck än jag trodde att göra formen och jag ångrar att jag inte gjorde den först, för då hade jag inte fått sneda väggar på själva murningen som jag har nu. Jag todde att det skulle gå fint att mura med ögonmått (jag gkorde och kryssmätte en botteram så att det skulle bli helt rakt) när det bara är fyra stenar högt, men längs bak har den blivit lite bredare med höjden. Jag får skylla på att jag har gjort det i halvmörker och pissregn.

Tyvärr hade jag glömt att jag inte hade köpt färdigt alla block som krävs till valvet, så jag får köra till Sverige på fredag och köpa mer. Det finns inte block av samma dimensioner i norge konstigt nog och här kostar de mer än dubbelt så mycket. Så enligt väderleksprognosen får jag mura snabbt som tusan om jag ska hinna färdigt innan det blir för kallt för bruket, som ska ha minst fem plusgrader. Någon som vet vad som händer om man murar om det är runt noll grader? Det ska tydligen bli 2-3 på söndag och därefter minusgrader nästa vecka och jag är frestad att mura på söndag och bli klar.

Nån som vet hur många armeringsjärn som behövs i taket? Räcker det med fyra järn (alltså ca 35 cm mellan varje)?

Hänt något mer sedan november? :D
 
A afSchinken skrev:
Hänt något mer sedan november? :D
Ja, det blev färdigmurat i november och jag fick också lagt på dräneringsplast så att jag kunde börja täcka över innan kölden satte in. Nu i vår har jag haft ett antal andra projekt med högre prioritet (garage och altan) så det enda jag har gjort sedan dess är att täcka över med lite mer grus och jord som jag hade grävt bort, plus att jag placerade några stenbumlingar jag grävt fram på sidan av källaren som kunde hålla emot jord/grus och dessutom fungera som en (mycket brant) trappa.

När jag väl får tid igen ska jag ta bort formen, lägga på puts, göra dörr och lägga på mer jord på toppen. Tänkte köra med markduk innan jag lägger på mer jord så att jorden inte bara rinner igenom gruset. Men det ska ju vara lite fuktigt i en jordkällare också, så jag är rädd att jag kanske gör den för torr, det får framtiden utvisa.
Murad ingång till en jordkällare med stenbumlingar och grus runtomkring, delvis täckt av en blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd källarvägg täckt med dräneringsplast, grus och stenar i halvmörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymurad ingång till en jordkällare med dräneringsplast och omgivande grus, stenar och barn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskyddad nybyggd källaröppning med murade blockväggar täckt med blå presenning och dräneringsplast, omgiven av grus och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
afSchinken och 1 till
  • Laddar…
T Trallalaaa skrev:
Ja, det blev färdigmurat i november och jag fick också lagt på dräneringsplast så att jag kunde börja täcka över innan kölden satte in. Nu i vår har jag haft ett antal andra projekt med högre prioritet (garage och altan) så det enda jag har gjort sedan dess är att täcka över med lite mer grus och jord som jag hade grävt bort, plus att jag placerade några stenbumlingar jag grävt fram på sidan av källaren som kunde hålla emot jord/grus och dessutom fungera som en (mycket brant) trappa.

När jag väl får tid igen ska jag ta bort formen, lägga på puts, göra dörr och lägga på mer jord på toppen. Tänkte köra med markduk innan jag lägger på mer jord så att jorden inte bara rinner igenom gruset. Men det ska ju vara lite fuktigt i en jordkällare också, så jag är rädd att jag kanske gör den för torr, det får framtiden utvisa.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Smart med sten”trappan”! :D
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Skulle man kunna använda enkla stående betongrör som en jordkällare? Tänker mig en större diameter typ drygt 2m som finns på ST: eriks hemsida men heter då rakrör.
En lucka och en liten stege ner och platsbyggda hyllor längs kanterna.
Kommer inte få plats med några mängder men skulle räcka för mig.

https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3
 
Går gör det väl, men är det prisvärt. Jag kollade första bästa leverantör. De tog 7kkr för en 75cm längd. Så minst två stycken, och då har man ändå inget tak. Leveransen lär väl inte heller vara gratis, och det lär behövas en hyfsad kran för att få rören på plats.
 
D Daniel 109 skrev:
Går gör det väl, men är det prisvärt. Jag kollade första bästa leverantör. De tog 7kkr för en 75cm längd. Så minst två stycken, och då har man ändå inget tak. Leveransen lär väl inte heller vara gratis, och det lär behövas en hyfsad kran för att få rören på plats.
Borde gå att hitta billigare begagnade vattenrör eller nåt, kanske kan duga med ett som är lite trasigt också. Känns som de borde funka men givetvis blir de tunga.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Skulle man kunna använda enkla stående betongrör som en jordkällare? Tänker mig en större diameter typ drygt 2m som finns på ST: eriks hemsida men heter då rakrör.
En lucka och en liten stege ner och platsbyggda hyllor längs kanterna.
Kommer inte få plats med några mängder men skulle räcka för mig.

[länk]
Jag överväger först att ha liggande betongrör är till min jordkällare, men som nyss nämnt så är det överraskande dyrt om man inte råkar komma över ett gammalt rör billigt och kan lägga dem på rätt plats utan att hus och slänter är i vägen. Det blev mycket billigare att göra varianten som är beskriven här i tråden med murat välvt tak, och inte så svårt som jag var rädd för.

Min pappa gjorde en jordkällare i slutet av 70-talet med liggande betongrör, jag lägger upp några bilder som visar hur det blev.
 
  • En äldre jordkällare med trädörr omgiven av grönska och en stenlagd trapp i slänten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en jordkällare med liggande betongrör, trähyllor och konserver på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingång till en jordkällare med träport och stentrappsteg under dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
"När jag väl får tid igen ska jag ta bort formen, lägga på puts, göra dörr och lägga på mer jord på toppen. Tänkte köra med markduk innan jag lägger på mer jord så att jorden inte bara rinner igenom gruset. Men det ska ju vara lite fuktigt i en jordkällare också, så jag är rädd att jag kanske gör den för torr, det får framtiden utvisa."

Hur blev fuktigheten? Jag står i samma funderingar angående någon plastmatta eller ej ovanpå. På många ställen där man läser så skriver de ju om problemet som jordkällaren får med att "andas" när man täpper till den. Min tilltänkte ligger högt upp i en kulle, av fin sand. dvs kan den bli för torr??!
 
Buford Buford skrev:
Körde med murbruk från Byggmax, och bistål även kallat murverksarmering i alla skift. :)
Vilka är alla skift?
 
Buford Buford skrev:
Nu är väl det mesta klart. Dörren skall målas, men får se när det blir av. Gräset har tagit sig bra och bygget verkar hålla tätt, med tanke på mängden regn som kommit de senaste veckorna
Hur håller du uppe/nere fuktigheten?
Vad blir det för temperatur. Och sänker man temperaturen genom att bara lägga på mer jord uppe på i så fall om det
skulle vara ett problem. Har du tvådörrar? alltså en sluss in för isolera vid dörren?
 
T Trallalaaa skrev:
Nu är formen färdig så att jag kan sätta igång med själva valvet. Ska bara sätta på plast på utsidan. Borde man olja in den eller nåt för att den inte ska sitta fast i bruket eller lossnar den lätt?

Det var mer meck än jag trodde att göra formen och jag ångrar att jag inte gjorde den först, för då hade jag inte fått sneda väggar på själva murningen som jag har nu. Jag todde att det skulle gå fint att mura med ögonmått (jag gkorde och kryssmätte en botteram så att det skulle bli helt rakt) när det bara är fyra stenar högt, men längs bak har den blivit lite bredare med höjden. Jag får skylla på att jag har gjort det i halvmörker och pissregn.

Tyvärr hade jag glömt att jag inte hade köpt färdigt alla block som krävs till valvet, så jag får köra till Sverige på fredag och köpa mer. Det finns inte block av samma dimensioner i norge konstigt nog och här kostar de mer än dubbelt så mycket. Så enligt väderleksprognosen får jag mura snabbt som tusan om jag ska hinna färdigt innan det blir för kallt för bruket, som ska ha minst fem plusgrader. Någon som vet vad som händer om man murar om det är runt noll grader? Det ska tydligen bli 2-3 på söndag och därefter minusgrader nästa vecka och jag är frestad att mura på söndag och bli klar.

Nån som vet hur många armeringsjärn som behövs i taket? Räcker det med fyra järn (alltså ca 35 cm mellan varje)?
Har du någon bild på hur du har satt ameringsjärnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.