Verkstadsflytten fortsätter sakta sakta.... skruv för dagsbehov vill ja ha nära tillhands så jag testar att bygga en minivariant av @findus42 skruvhylla.

Konstruktion av en träskruvhylla i arbetsrum, verktyg utspridda på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer hängas en bit upp från bänken.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jodå, allt ok. Bara begravningar och bouppteckningar som tagit tid. Först svärmor, sedan far min men i båda fallen var det bättre då de inte längre hade ett värdigt liv med hög ålder, alzheimer och strokes.

Ställning, var inne på att köpa lagom stort och flytta efter behov men med tight tidplan kommer inte det att finnas tid med flyttar och att köpa ngt som räcker runt hela huset kan bli dyrt det med men skall undersöka som alternativ.
Det måste bli billigare att köpa egen. Jag hyrde min till uterummet för 4 flaskor whiskey :crysmile:
 
Krilleman Krilleman skrev:
När jag skulle lägga om taket så kontaktade jag tre ställningsbyggare med välkända namn.

Kravlistan var följande:
  • Transportera hit och montera ställning runt huset
  • Ställningen skall stå kvar en månad
  • Demontera ställningen och frakta bort den
Priserna kom in som detta: 46,000:- 38,000:- och inget svar från den tredje firman.

Jag beklagade mig lite hos en god vän att det var så ruskigt dyrt, för jag ska ju inte köpa ställningen. Han hade en gammal barndomskamrat som jobbade hos en mindre ställningsbyggare som jag inte hört talas om. Sagt och gjort, dom kom och kikade 6000:- vid resning och 6000:- vid demontering, visserligen svart men vilken skillnad.
En bit över 20,000:- ville han ha vitt.

Jag tackade ja till 6+6 tusen svarta penningar och dom byggde ställningen tidigare än utlovat! (y)

Om det var korrekt eller inte får någon annan bedöma, men bra blev det!
Fråga de som stjäl byggnadsställningar om det är billigare att köpa eller stjäla?
 
F Fluxor skrev:
Ibland måste man ta en för laget. Detta är en sådan gång.
Vill ju nästan se lite bilder på rucklet (y)
 
P Pappa1986 skrev:
Vill ju nästan se lite bilder på rucklet (y)
Den enes ruckel är den andres slott..
Den enes slott är den andres fängelse..

In the eys of the beholder :cool:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Ibland måste man ta en för laget. Detta är en sådan gång.
Happy wife, happy life?! (y);)
 
  • Gilla
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Har även börjat ladda för kommande takbytet med att plocka in offerter på ställning runt hela huset, 55 000:- ink moms för ett par veckor :surprised:, är det rimligt för ställning för två plan normal stort hus ink transport och montering?
När jag bytte tak så byggde vi ställning själva av trä. Vi byggde då ca 14 m ställning för drygt 2000kr. Visserligen var den bara ca 3,6m från mark till plattformen så det blir ju lite dyrare om man har ett högre hus. Jag skulle absolut göra samma sak igen om jag behöver en ställning i framtiden.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vill ju nästan se lite bilder på rucklet (y)
Jag ska se vad jag kan göra.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
När jag bytte tak så byggde vi ställning själva av trä. Vi byggde då ca 14 m ställning för drygt 2000kr. Visserligen var den bara ca 3,6m från mark till plattformen så det blir ju lite dyrare om man har ett högre hus. Jag skulle absolut göra samma sak igen om jag behöver en ställning i framtiden.
Gjorde samma jag för ompanelingen av tak-kupan på baksidan.. Lite nya 45x95 och en del gammal spill till tvärslåar.
Problemet nu är vad jag ska göra av sektionerna ;)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gjorde samma jag för ompanelingen av tak-kupan på baksidan.. Lite nya 45x95 och en del gammal spill till tvärslåar.
Problemet nu är vad jag ska göra av sektionerna ;)
Min byggställning jag hade för sju år sedan har blivit vedbod, reglar till badrum, stolpe väggar och bänkar till glasverandan och en hel del annat. Nu börjar virket dock ta slut. Har man en bra klyvsåg så är det bara fantasin som sätter gränserna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fick klarhet i offerten, 55kkr vara bara transport och montering, sen tillkommer hyran på 500:- dag :surprised::surprised:. Söker vidare ...
 
  • Wow
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fick klarhet i offerten, 55kkr vara bara transport och montering, sen tillkommer hyran på 500:- dag :surprised::surprised:. Söker vidare ...
Kollade på det där programmet om de som köpte ett slott och renoverade. Har för mig att de nämnde att det kostade dem 10 000 kr i veckan att ha byggställningarna där (nu var nog den lite större..) och det var nog inte inkl montering/transport.. :surprised: och de hade oturen att samtidigt få en regning svensk sommar (dvs jag tror byggställningen blev det dyraste helt klart i sammanhanget.. de målade själva.. men kunde ju inte måla när det regnade så allt blev stående)
 
Nu är ju mitt slott något mindre så 55kkr är än mer orimligt.

Men, men, blev ett till fönster med smyg idag, innan GoT. I springan mellan fönstren syns hur raka reglar huset är byggt av, inte så det går att skruva smygar direkt på regeln.

Nyinstallerat fönster i en renoveringsprocess med utsikt över en trädgård med pool och terrass, synliga reglar intill fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite verktygsporr med, är ju ändå på byggahus ...

Utspridda verktyg och material på ett golv vid fönsterinstallation i ett hemmaprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
tommib
Åhå... Kör du med cellplast som sågunderlägg? Funkar det bra? Blir det inte massa små cellplastkulor överallt?
 
tommib tommib skrev:
Åhå... Kör du med cellplast som sågunderlägg? Funkar det bra? Blir det inte massa små cellplastkulor överallt?
Alltid dammsugare kopplad inne, även på lilla battericirkeln, och med klingan så den precis går igenom godset blir det inte mycket damm eller plast i rummet men väldigt smidigt att kapa.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.