T
Hej,

Hur tänker ni kring solceller? Jag kollade på Vattenfall, där uppskattade de att man på en villa med solceller genererar ca 7000 kWh per år. Dock kostar installationen ca 130.000 efter bidrag.

Jag får inte ekvationen att gå ihop, om 1 kWh kostar ca 1 spänn så tar det ju nästan 20 år att tjäna in investeringen?

Finna det nåt jag missar här?
 
Det finns säkert jättefina uträkningar presenterade för detta, men jag har hört återbetalningstid på 10-12 år från dem som installerat. Det var innan bidraget sänktes.
Sedan tror jag inte att alla installerar solceller av rent ekonomiska skäl. :)
 
F
Ca 150kkr räknar jag med innan bidraget (som nu är 20%, om det kommer öht) och jag kommer då att producera 14-15000 kWh/år enligt egna beräkningar. Då har jag lagt en hel del jobb på att hitta skapliga priser samt egen projektering och det kommer att generera en del eget fysiskt jobb. Att landa det på 120kkr efter bidraget känns lätt värt det. ”Innanköpskänslan” är helt ok.
 
F
T TreeView skrev:
Hej,

Finna det nåt jag missar här?
Det du missat heter Vattenfall. Giriga svin enligt min mening
 
Totalt dött om du ska köpa tjänsten, otroligt lätt att montera själv, vår anläggning var betald efter 5-6år.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
T
H Husqvarna220Ac skrev:
Totalt dött om du ska köpa tjänsten, otroligt lätt att montera själv, vår anläggning var betald efter 5-6år.
Ja det är ju en rimligare återbetalningstid. Vilken leverantör av paneler använde ni?
 
T
F fsn skrev:
Ca 150kkr räknar jag med innan bidraget (som nu är 20%, om det kommer öht) och jag kommer då att producera 14-15000 kWh/år enligt egna beräkningar. Då har jag lagt en hel del jobb på att hitta skapliga priser samt egen projektering och det kommer att generera en del eget fysiskt jobb. Att landa det på 120kkr efter bidraget känns lätt värt det. ”Innanköpskänslan” är helt ok.
Hur stor yta med paneler har ni då?
 
Ett hus med solceller har lägre driftkostnad än ett utan, med 500 kr/mån i lägre driftskostnad kan man man låna över 500k mer för att köpa det, dvs värdet ökar mer än anläggningen kostar idag.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Vad de flesta inte verkar tänka på, är att fastighetens värde ökar när du investerar i solceller.
Plus att du tjänar pengar på lägre elkostnad, så att efter x antal år har du fått tillbaka dina pengar,
och fortsätter sen att tjäna pengar på lägre elkostnader under kommande år!

Har du däremot investerat i exempelvis ett inglasat uterum, = fastighetens värde ökar.
Men kommer du att tjäna in kostnaden för inglasningen? Jag vet iallafall inget sätt att tjäna pengar på det.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Jag tror att det är otroligt svårt att faktiskt tjäna pengar på att installera solceller på en vanlig villa. Det finns nog praktiskt taget alltid andra investeringar som lönar sig bättre. Speciellt med tanke på att en stor del av kalkylen bygger på bidrag/skattelättnader som mycket väl kan försvinna. Solcellerna kanske går samma väg som etanolbilarna, vem vet?

Jag kommer installera solceller i alla fall, för den mysiga känslans skull och för att få ha ytterligare en pryl att knappa på. Men jag skulle aldrig ta ett lån för att göra det.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Men jag skulle aldrig ta ett lån för att göra det.

Jag håller med om att låna pengar till att investera i solceller ger en sämre kalkyl pga räntan, men fortfarande går det plus.
Men jag upplever det som att de som köper solceller gör det oftast utan att låna pengar.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag tror att det är otroligt svårt att faktiskt tjäna pengar på att installera solceller på en vanlig villa. Det finns nog praktiskt taget alltid andra investeringar som lönar sig bättre. Speciellt med tanke på att en stor del av kalkylen bygger på bidrag/skattelättnader som mycket väl kan försvinna. Solcellerna kanske går samma väg som etanolbilarna, vem vet?

Jag kommer installera solceller i alla fall, för den mysiga känslans skull och för att få ha ytterligare en pryl att knappa på. Men jag skulle aldrig ta ett lån för att göra det.
Elen blir inte billigare, vi är grymt nöjda med investeringen, vi köpte från Evpower, tänkte beställa 3kw till, så hojta om nån ska beställa, eller från annat ställe..

/A
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Elen blir inte billigare, vi är grymt nöjda med investeringen, vi köpte från Evpower, tänkte beställa 3kw till, så hojta om nån ska beställa, eller från annat ställe..

/A
Nä, det blir den då sannerligen inte :) Men som jag sade så bygger väl kalkylen mycket på bidrag och subventioner? För problemet är ju att man producerar en himla massa el när man behöver den som minst, och ingen när man väl behöver den. Så för att kalkylen skall gå ihop måste man kunna sälja elen man överproducerar till ett ganska bra pris, och här är man väl tyvärr rätt utelämnad, eftersom elnätsmarknaden är en monopolmarknad (för den enskilde iaf). Så så länge politikerna ser till att man kan sälja överksottsel på ett fördelaktigt sätt kan man säkert få ihop det, men om vinden vänder (som med etanolbilarna) så kommer man kanske sitta där med en enorm överproduktion under sommaren som man blir tvungen att mer eller mindre skänka bort.

Om nu frågan var om ett "business case" så måste man enligt mig också ta med den risken i sin beräkning.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
F
T TreeView skrev:
Hur stor yta med paneler har ni då?
Drygt 90 kvm. 55st 60cells monopaneler på 305W.
 
D dibb skrev:
Jag vet iallafall inget sätt att tjäna pengar på det.
Odla Cannabis.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.