Hej!

Har följt ett antal projekttrådar här på forumet så nu när vi bygger nytt hus vill jag gärna dela med mig av det!

Våran familj består av tre individer, jag själv, min sambo och våran dotter på tre år. Vi siktar på att flytta in i det nya huset till jul 2019. Byggandet började i mars månad.

Huset bygger vi själva i egen regi. Jag själv är snickare och står för byggandet, mark, el och VVS säljer vi. Vent fixar jag själv efter ritning.

Ska försöka lägga upp lite ritningar på huset. Dessa är sammansatta i en PDF fil så jag ska se om jag kan plocka isär dom.

Såhär såg det ut i mitten på mars när grävfirman hade gjort sitt. Några gråa dagar i början på bygget!
Gjuten betongplatta för husbygge med rör och utsatta gränspinnar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grunden till ett hus med formar och grus, tydliga avloppsrör, och en person i bakgrunden på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några dagar var huset och garaget formade.
Nybyggets grund med armeringsjärn, grävda markarbeten och byggmaterial i grått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd gjuten betongplatta med armeringsjärn och rörinstallationer för ett husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen 27m3 betong på detta så hade vi en platta att bygga på!

Gjuten betongplatta och förberedelser för husbygge med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skön känsla när plattan är gjuten! Slodade ytan på huset och garaget bara. Dags att börja gjuta väggar nu då detta huset skall ha en Betongstomme!
 
  • Gilla
N.S och 9 till
  • Laddar…
ad roligt med ett betonghus. Har själv den tanken om jag skulle bygga ett hus.
Hade då dock tänkt prefab sandwich. Har ni kollat något på vad det skulle kosta i jämförelse mot att gjuta egna väggar? Har undrat länge vad kostnadsskillnaden blir.

Ska bli roligt att se ritningarna så man får se lite mer vad det ska bli för roligt
 
  • Gilla
Joeeelllp och 1 till
  • Laddar…
I Ingenjör Daniel skrev:
ad roligt med ett betonghus. Har själv den tanken om jag skulle bygga ett hus.
Hade då dock tänkt prefab sandwich. Har ni kollat något på vad det skulle kosta i jämförelse mot att gjuta egna väggar? Har undrat länge vad kostnadsskillnaden blir.

Ska bli roligt att se ritningarna så man får se lite mer vad det ska bli för roligt
Kul! Betong är ett roligt material! Fortsätt med den tanken!

Kostnaderna för att göra egna väggar (halv sandwich) kan jag räkna ut. Någon sa till mig att sandwich väggar kostar ca 2500kr exkl moms monterat och klart. Tänker dock att denna siffra kan variera väldigt mycket på ett bostadshus med tanke på hur pass "komplicerat" man bygger.
 
Efter att plattan är gjutet är nästa moment att tillverka ytterväggarna på vån 1. Dessa skall gjutas liggandes och sedan monteras med kran.

Först ut innan formningen påbörjades tillverkade jag formbord. Lade ut 2"4 reglar på plattan c/c 300mm. Ovanpå dessa reglar lades ett lager plywood ut.
En sågbänk står på ett hemmabyggt formbord av plywood och reglar på en nyligen gjuten betongplatta, med isoleringsblock och armeringsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även en redig sågbänk tillverkades. Dessa hemmabyggda sågbänkar är det bästa man kan ha. Formbord och hemmabyggd sågbänk på gjuten betongplatta vid förberedelse för väggformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter formborden var klara tillverkade jag formsidor. Dessa formsidor består av plywood och en 2"4 i ovankant och i underkant är det en 2"2. Formsidor att sitter runt om väggarna. Samtliga fönsterhål och dörrhål är tillverkade enligt samma princip.
Hemmagjord sågbänk och formbord med 2x4 reglar, plywood och isolering på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skruvas formsidorna fast i formborden. Fönsterhålen likaså.
Hemmabyggda träformar för gjutning av väggar med synliga reglar och plywood på betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När själva ramen är uppe fyller jag formen med isolering. 200mm totalt. Det är dubbla lager med 100mm skivor. I första lagret trär jag igenom 250mm cellplastspik, så gjuts spikspetsen fast i betongen och isolering hänger med när man lyfter upp väggen.
Formsidor och formbord av plywood för gjutning av väggar på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formbord och formsidor för gjutning av yttervägg ligger på plattan med armering redo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen armering i dubbla lager, resningsankare, svetsplattor, dubbförtagningar i underkant och överkant, så ser det ut såhär sen.
Formbord och formsidor för gjutning av ytterväggar med armeringsjärn och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formbord och formsidor förberedda för gjutning av ytterväggarna med armering synlig, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats för väggformning med gjutformar, armeringsjärn och byggarbetare som förbereder betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första gjutningen blir det totalt 5 väggar. 3 ST på garaget och 2 st på huset.
Byggarbetsplats med gjuten platta och träformar för att gjuta ytterväggar på första våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lite betong. Dessa väggar gjuts med självkompakterande betong.
Nybyggda formbord och formsidor för husväggar förbereds för gjutning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formbord och formar för betonggjutning av väggar med isolering och armering på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjöt plattan på tisdagen och fredag samma vecka gjöt jag väggarna! Det går rätt kvickt att gjuta väggar!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Monchhichi och 29 till
  • Laddar…
Här är våra bygglovsritningar. Huset är en ganska enkel husmodell med allt vi behöver plus något extra rum. När vi började planera att bygga nytt hus gick vi igenom oss själva vad vi ville ha, vad vi behövde, vad har vi ens råd med? Så det första huset vi ritade upp var ganska mycket mindre än det hus vi faktiskt bygger idag. Vi planerade vårat hus i säkert 2år innan vi ansökte om bygglov och under den tiden ändrades huset flera gånger. Allt eftersom vi planerade vårt hus ändrades det. Själva huset blev större då det första huset vi ritade upp kändes mest som ett torp. Det första huset vi ritade innehöll allt som behövdes för att leva där, men känslar av att bygga ett torp istället för ett hus föll oss ej i smaken. Så huset gjordes större, det fick en balkong och takkupa på framsidan. Det känns som nu i efterhand att det var bra att det tog lång tid för oss planera huset var bra. Att bygga hus är inget man gör i en handvändning, och man vill att det blir som man själv vill ha det.

Bygglovsritning av en större enfamiljshusfasad med balkong och takkupa mot norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglovsritning av en större, enkel husmodell med balkong och takkupa, fasad mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglovsritning av en husfasad med balkong och takkupa, betecknad "Fasad mot Väst".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglovsritning av en tvåvåningsvilla med takkupa och balkong, fasad mot öster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av enplansvilla med måttangivelser och rumsuppdelning för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk planritning av ett hus med benämnda rum och måttangivelser, markerad som bygglovsritning för Villa Karlsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tistelart och 6 till
  • Laddar…
Spännande att få följa detta annorlunda bygge(y)
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
På jobbet monterar vi prefab betongväggar. Jag själv är snickare och håller mest på med träarbete, men har alltid gillat prefab montagen när det har dykt upp sådana. Så nu när vi ska bygga nytt hus ville jag bygga det i betong! Jag ritade upp geometrin för samtliga väggar i huset. Jag hade i baktanken att det skulle vara smidigt att bygga det, så väggarna skulle gärna vara lika långa för att man ska kunna återanvända formarna. Fönsterna ska vara lika stora osv. Det visade sig vara ganska lätt då huset på utsidan är symertriskt. Att rita upp geometrin till samtliga betongväggar blev ett ganska enkelt jobb. Allt ritades på vanligt hederligt papper och när det var färdigt lämnade jag det till en konstruktrör som håller på mycket med prefab betong. Han hjälpte mig sedan med att datorisera mina pappersritningar. Han hjälpte mig även att dimensionera och rita in all armering.

Såhär ser sektion och monteringssatsen ut. Det jag ändrade när jag började tillverka väggarna var gavelväggarna på plan 1. Dessa delades på 2 för att hålla nere vikten på dom.

Ritning av sektion för prefab betonghus med mått och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra arkitektoniska ritningar av prefab betongväggar för ett hus, med mått och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NyaMarker och 8 till
  • Laddar…
Hur är stabiliseringen av övervåningen löst? Normalt är det ett platt takbjälklag av betong ovanpå de övre väggarna.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Har som sagt kommit en bra bit i projektet, ska försöka lägga upp bilder så vi kommer ifatt oss till dagens datum. Försöker att fota det mesta.

Efter första vägggjutningen formade vi av dom dagen efter. Detta moment gjorde på lördag morgon av hela familjen. Även den lilla var med och rev formar. Själva väggarna blev precis som förväntat! Väggarna blev kanonfina!
Betongfundament med nyligen gjutna väggelement och ursparningar för gängstänger, barn går på konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hjälper till med att riva formar efter gjutning av betongväggar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prefabricerad betongvägg med isolering längst ner, vilandes på träplank vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på tisdagen hade jag beställt en kranbil och väggarna monterades. När man lyfter upp väggarna deformeras isolering i nederkant, mer eller mindre. Detta är inget större problem då man det räcker att knacka till på den lite så återgår det så gott som till sin urspurngliga form. Sen skall alla väggar drevat+tätas runt om. Detta görs dock när taket är på huset. Montaget gick smidigt, i underkant på väggarna skruvas m20 gängstång in som sticker ut ca 100mm. I plattan har jag gjort ursparningar som dessa gängstänger sedan sänks ner i. Varje vägg ställs på stålschims och undergjuts. På bilden längst ner ser man tydlig väggarna i profil. Insidan på väggen skall bredspacklas+målas. Utsidan på väggen ska kläs med vindpapp+panel.
Nykonstruerade betongväggar på en byggarbetsplats med byggmaterial och en traktor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda betongväggar på husgrund med utsparningar för fönster, brädor och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppställda isolerade betongväggar på en grund med byggmaterial synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Hur är stabiliseringen av övervåningen löst? Normalt är det ett platt takbjälklag av betong ovanpå de övre väggarna.
Samtliga väggar antingen svetsas ihop eller gjuts ihop. Mellan gavelspetsarna monteras en limträbalk, samt även en limträbalk ut till takkupan. Denna limträbalk skruvar fast med rejäla vinklar som svetsas fast i väggen. Kollar du på monterings elevationen ser du svetsplattorna uppe i varje nock.
 
  • Gilla
Mme Chéne
  • Laddar…
Hur funkar det med regn osv, det tar ju lite längre tid att resa stomme och få tätt?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Riktigt coolt attdu gjuter egna väggar, men är det inte lite tunnt med isolering?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Trodde du skulle ha betongen utåt? Hur gör du med el’en? Gjutit in rör?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Ser fint ut.. Jag jobbar på Finja där vi gör prefab väggar.. Vi brukar dock fasa av dem 15 mm för annars blir hörnen (vid exempelvis fönster och så) så vansinnigt känsliga
 
  • Gilla
Tistelart och 4 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Trodde du skulle ha betongen utåt? Hur gör du med el’en? Gjutit in rör?
Betongen inåt är begåvat, det ger ett jämnare inomhusklimat. Dessutom ger varm betong mycket mindre problem med fukt.

Själv undrar jag hur man smidigt fäster fasadmaterial på isoleringen.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.