Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag tycker gott de kan vara olåsta, den som vill aktualisera en gammal tråd kan själv leta upp den. problemet tycker jag är att sajten gör reklam för gamla trådar som om de vore nya. Om jag är inne på en viss tråd poppar det upp förslag om liknande trådar och dom kan vara urgamla! Det är den funktionen jag önskar man kunde ändra eller helt ta bort. Låt folk använda sökfunktionen i stället!
En annan variant (om man nu vill fortsätta att pusha för gamla trådar) är att tydligt markera att tråden inte uppdaterats på x månader, tex en varningsruta när man klickar på svara. (Antar dock att det redan har förslagits, hehe)
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Bättre och bättre... Då kommer jag alltid till första olästa inlägget vart jag än klickar.
Problemet är att jag vill kunna välja om jag vill komma till första olästa eller trådstarten beroende på vart jag klickar - Precis som på datorn.
Ett lösningsförslag som jag tror skulle tilltala de allra flesta är att vi fixar så att det både ser ut och fungerar likadant i mobilen och i desktop.

Rubriken (det rödmarkerade i bilderna nedan) skulle då alltid leda till första inlägget, vilket känns logiskt för de allra flesta.
Den gråa snippet-texten (det grönmarkerade) skulle alltid leda till sista inlägget, vilket också känns logiskt eftersom den texten alltid kommer därifrån.
Och den blåa ”Visa oläst”-länken (som är helt ny och alltså inte finns idag) skulle alltid leda till första olästa inlägget. Denna länk skulle kanske inte synas för ej inloggade.

I mobilen skulle det då se ut så här:
Skärmdump av forumtråd med markerad rubrik och snippet-text samt "Visa oläst"-länk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i desktop skulle det se ut så här:
Diskussionsforumstråd med rubrik och snippet-text markerade i rött resp. grönt, "Visa oläst"-länk i blått.

Vad tycker ni om detta förslag? Gilla om ni gillar.
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad tycker ni om detta förslag? Gilla om ni gillar.
Jag tycker egentligen att det är bra som det är (använder bara dator med Firefox).
Men något jag saknat ibland, speciellt i långa diskussioner där jag deltagit, är att kunna hitta mitt eget sista inlägg.
För att uppfriska minnet om vad jag egentligen skrev, och kunna se vart diskussionen sedan har vänt.
Med det är inget akut brådskande.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Som inloggad skulle jag vilja en en stor länkyta att klicka på för att komma till senast olästa. Det är ju det allra vanligaste valet.
I andra hand vill jag komma till första inlägget. Där är det naturligt att klicka på rubriken.
I sista hand vill jag komma till senaste inlägget, så den länken bör alltså vara minst. Jag kan inte komma på när jag skulle vilja gå till det senaste inlägget. Första olästa kommer att bli det sista ifall allting är läst.

Om möjligt skulle jag vilja att det lilla utdraget under titeln kom från just det senaste olästa inlägget. Det gör det då naturligt att klicka där.

Ändra ingenting om ni inte måste...
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Håller med Bo.
Till 99% vill jag börja läsa ”första olästa”.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att det är viktigt att ändringen inte försämrar för de allra flesta.

Ett lösningsförslag på detta är att man gör klickytan för ”första olästa” tillräckligt stor så att de flesta inte missar den. Det är bl a därför jag tänker mig att länktexten ska vara blå och inte grå eller svart.

Kanske bör texten ligga i en knapp till höger om rubriken eller till höger om den gråa texten som gör det superenkelt att förstå vart man kommer när man klickar på den.

Eller så får man lösa det så att de som vill kan välja var hela klickytan leder (det som brukar vara standard i mobila appar) men de som inte vill får ha tre olika länkar.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ett lösningsförslag som jag tror skulle tilltala de allra flesta är att vi fixar så att det både ser ut och fungerar likadant i mobilen och i desktop.

Rubriken (det rödmarkerade) skulle då alltid leda till första inlägget, vilket känns logiskt för de allra flesta.
Den gråa snippet-texten (det grönmarkerade) skulle alltid leda till sista inlägget, vilket också känns logiskt eftersom den texten alltid kommer därifrån.
Och den blåa ”Visa oläst”-länken (som är helt ny och alltså inte finns idag) skulle alltid leda till första olästa inlägget. Denna länk skulle kanske inte synas för ej inloggade.

I mobilen skulle det då se ut så här:
[bild]

Och i desktop skulle det se ut så här:
[bild]

Vad tycker ni om detta förslag? Gilla om ni gillar.

Varför inte skippa länken till sista inlägget (och den nya visa oläst- länken) och låta klick på den gråa texten leda till första olästa?
Dvs precis som på datorn idag. Varför krångla till det?

Att folk sällan läser första inlägget förstår man när man läser en del svar, men om det finns en möjlighet att ta sig dit enkelt så kanske fler skulle göra det...
 
useless useless skrev:
Varför inte skippa länken till sista inlägget (och den nya visa oläst- länken) och låta klick på den gråa texten leda till första olästa?
Dvs precis som på datorn idag. Varför krångla till det?

Att folk sällan läser första inlägget förstår man när man läser en del svar, men om det finns en möjlighet att ta sig dit enkelt så kanske fler skulle göra det...
Därför att lika många (eller få) som valt ”gå till sista inlägget” har valt ”gå till första inlägget” (som du).

Majoriteten (90%) har valt ”första olästa”.
 
Oavsett vad man har valt så borde det funka lika oavsett plattform. Det blir mest logiskt.
 
Om ni vill göra mobilfunktionaliteten mer lik desktop må väl det vara hänt så länge man själv kan ställa in så att man lätt kommer till senast lästa. De fåtal gånger jag är inne på sajten via datorn klickar jag ofta fel, så jag förstår poängen med likriktningen.

Däremot är jag emot att man gör det för lätt för dem som bara vill läsa rubriken (och möjligen halva TS första inlägg) för att sen komma med ett oinitierat svar. Man ska fan behöva anstränga sig och läsa lite innan man skriver.

Nej till möjligheten att komma till sista inlägget alltså. ;)
 
Ibland i långa trådar vill jag gå tillbaka till första inlägget för att se hur mycket man spårat ur från grundfrågan. Och det vill man då gärna göra innan man svarar, vilket ju kan vara ganska många inlägg från toppen på sidan där man kan bläddra till tidigare sidor. Så en ”ta mig till första inlägget”-knapp vid svarsrutan vore smutt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Har ni utvärderat det där med att inte visa bilder om man inte är inloggad?

Jag gillar det inte. Ibland vill jag dela en tråd med en vän som inte har konto. Detta går ju inte längre, i alla fall inte om tråden innehåller bilder.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Har du vänner som inte är medlemmar på forumet?
Men, jag håller med. Forum som tvingar mig att skapa ett konto bara för att t ex titta på en bild i en Google-träff brukar jag lägga på min personliga blockeringslista.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vad utvärderingen visar (kortsiktigt) är jag övertygad om att det skadar forumet långsiktigt.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Bara jag som inte kan välja någon annan form av gilla än just gilla?

Senaste versionen av Chrome (Version 74.0.3729.131 (Official Build) (64-bit))
på win10.
 
  • Älska
  • Wow
  • Ledsen
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.