Hej allihopa!
Är det någon här som har erfarenhet av att skaffa en pool till trädgården.

Jag efterlyser tips på hur ni har planerat och vad det har kostat.

Jag har sökt runt lite på nätet och sett att det finns lite olika typer av pooler och linerpool verkar vara ett billigare alternativ. Men funderar på totalpriset inklusive installation om man anlitar någon för det (är ej så pass händig).

Vad kan poolbygget kosta i totalpris 2019?
Tacksam för tips och råd!
 
Vår granne byggde pool i somras (standard stålkonstruktion med liner) De gjorde inte ett handtag själva, men hade bra förutsättningar. Platt och lätt tillgänglig tomt utan berg. De betalade ca 450' för typ en Folkpool 8x5m på totalentreprenad med däckad altan runt.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Vår granne byggde pool i somras (standard stålkonstruktion med liner) De gjorde inte ett handtag själva, men hade bra förutsättningar. Platt och lätt tillgänglig tomt utan berg. De betalade ca 450' för typ en Folkpool 8x5m på totalentreprenad med däckad altan runt.
Kollega betalade 500.000 för liknande. Utan att göra något själv utom själva trädäcket. Det var dock "bängligt" komma åt tomten så grävningen tog ett par dagar mer än på en standardtomt.

Här pratar vi då en nedgrävd pool som man enbart delvist tömmer under vintern och inget av de enklare lösningarna som finns på marknaden.
 
Vi har kollat runt en del och beräknar att en pool hos oss skulle gå loss på ca 400 tkr. Då en modell i trä eller stål från någon av de större firmorna. Trappa samt vettig poolvärmepump. Inkl grävning på lättillgängig tomt och altan runt (utöka befintlig) men inget tjusigt tak utan enklare manuellt poolskydd.
 
Tack för era svar. Hade hoppas hamna på ett lite lägre pris men det kostar ju vad det kostar.
Någon som har fått en bra pool för runt 250 tkr? Eller är det orimligt lågt räknat om man inte kan göra en massa själv i poolbygget?
 
M michan82 skrev:
Tack för era svar. Hade hoppas hamna på ett lite lägre pris men det kostar ju vad det kostar.
Någon som har fått en bra pool för runt 250 tkr? Eller är det orimligt lågt räknat om man inte kan göra en massa själv i poolbygget?
Hej!
Jag har byggt en 4x8m folkpool för strax under 200tkr, gjorde allt själv förutom grävningen.
Här kan du se poolbygget.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12443.0

https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-och-gumman-bygger-aelvsbyhus-regin.269733/page-14
 
Redigerat:
GIX GIX skrev:
Hej!
Jag har byggt en 4x8m folkpool för strax under 200tkr, gjorde allt själv förutom grävningen.
Här kan du se poolbygget.

[länk]

[länk]
Snyggt bygge! En fråga, sitter det matta även m,mot plyfan, dvs under linern?
 
Ja man brukar ha någon foam eller matta bakom linern även på väggarna, dels som skydd dels för att maskera skarvar lite.
 
F fredj721 skrev:
Snyggt bygge! En fråga, sitter det matta även m,mot plyfan, dvs under linern?
Ja det sitter en foam, liknar det man lägger under klickgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.