Kan vi få se några bilder ? :)
 
Kan tillägga nu i efterhand att våra parfönsterdörrar från Tanums har 4 upphängningar/gångjärn istället för 3 som dom andra kör med! Ytterligare ett kvalitets tecken i mina ögon!
 
roland53 skrev:
Kan vi få se några bilder ? :)
Två bilder.
Eller tre.
 
  • uploadfromtaptalk1401735812941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1401735838142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1401736011387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Velfac 400 klarade inte u-värdena och lades ner. De ersattes med Ribo Classic. Träbåge och alubekädnad.
 
Tycker inte om att man toppförseglar ( fogar ) med silicon mellan spröjs och glas. Det går inte att laga en ev skada och fönstermålningen som skall utföras inom några år kryper och det blir inte snyggt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Förklara gärna för en som inte förstår. Vilka fönster gäller det? Alumuniumfönster ska väl inte målas om några år?
 
Tycker inte att det bör förekomma silicone på moderna fönster till annat än att säkra isolerglaset i bågen vid inbrott. Silicone blir fult med åren , svårt att måla mot med träutsida och är ett h-vete vid byte av isolerglas..

Mvh fremax
 
Eftersom jag inte kan hitta något silikon på mina Velfac Ribo Alu antar jag att ni pratar om företeelsen i största allmänhet.
 
Absolut!:)
 
Ok :)
 
Marre666 skrev:
Kan tillägga nu i efterhand att våra parfönsterdörrar från Tanums har 4 upphängningar/gångjärn istället för 3 som dom andra kör med! Ytterligare ett kvalitets tecken i mina ögon!
Fast Bordörren skryter med att de bara har två gångjärn på sina ytterdörrar istället för tre som alla andra har. De säger att det bevisar att deras dörrar är så mycket stabilare och bättre att det inte behövs ett gångjärn på mitten.
 
Efter en vinter med mina fjolårsgamla Velfac Ribo Alu är vi väldigt nöjda. Det enda som jag tycker verkar skumt är att handtagen blir fullkomligt iskalla (köldbrygga). Men det kanske inte går undvika?
 
SBH skrev:
satte in på ett ställe velfac fönster dom ser ut som nya fortfarande.
alu och trä fönster.
rekommenderar velfac starkt, blir dom när jag ska byta fönster
Tycker du fortfarande samma om Velfac ? Jag funderar köpa fönsterparti för mitt bygge och undrar hur liggar de prismässigt mot SP för Trä-Alu fönster ? Tackar !
 
V verktygsgurun skrev:
Konstigt.... Eftersom SP och Traryd ej gör urborrningar för kvistar. Kvistar kapas bort i en såg med så kallad "woodeye" en maskin som läser av virket och kapar bort kvistar alternativt vänder virkesbiten så att så kallade A ytor dvs ytor som veter inåt eller utåt(synliga vid stängt fönster) ej innehåller några kvistar. Virket är för övrigt av stamblocksfura som vakuumimpregneras och sedan målas bit för bit så att allt ändträ blir behandlat innan fönstret monteras ihop.
Har monterat ca 9000 fönster av nämnda fabrikat och aldrig sett en kvist på en A yta. Önskvärt från fabriken skulle vara nya hyvlar då man kan ana en viss vågighet i hyvlingen (obalans i kuttern). Att dom läcker har garanterat att göra pga felmontage.
Jobbar idag med annat fabrikat men tycker absolut inte att fönsterna är dåliga. Tex om du köper laserade fönster från SP så får du aldrig fingerskarvat virke eftersom det då hade lyst igenom. Har sett från en annan STOR tillverkare uppemot 6 fingerskarvar på ett fönster.
Gammal tråd men du verkar ha koll på fönster. Vad tycker du om Velfac?
 
O oneman skrev:
Vi har beställt Velfac Ribo Alu. Återkommer när de är monterade i maj.
Hur blev det? Nöjd?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.