Fan. Hur ska jag nu undvika att köpa en...
 
A andersda skrev:
Fan. Hur ska jag nu undvika att köpa en...
Säg det till din partner... LOL
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Är det någon här som har provat att måla med kakelfärg ex Ronseal, med färgspruta?
 
Har ett hus 175kvm som jag ska måla, tak och väggar.

Väljer mellan dessa (tror jag)
Wagner 250R för 6000kr eller
Graco A20 för 4800kr

Läser att Graco är bättre, eller vilken bör jag köra på?
 
Semiproffset Thiger skrev:
En annan anledning till att efterstryka med pensel och roller är att man just vill ha den ytan för att i framtiden kunna bättra med mekanisk teknik, utan att få strukturskillnader i ytan.

Jag har målat mycket möbler med min handhållna graco. Blir så klart inte samma finish som med en tvåkomponentlack hos en lackerare, men det blir ljusår närmare fabriksfinish än med pensel, planstrykare, skumroller etc.

Nästa målningsprojekt för mig är alla lister, (golv, tak, karmar, fönster) i vårt sovrum innan jag sen rollar väggarna i en mörkare kulör. Anledningen till att jag rollar väggarna är för att rummet är hyfsat litet samt att den tid jag tjänar på att spruta det lilla rummet förlorar jag på maskning av alla lister, golv, tak osv.


Kolla in Chris på Paintlife på Youtube. De sprutmålar det mesta med väldigt gott resultat: [länk]
Har precis köpt en Graco Ultra med nätsladd och några munstycken LPFF110, 210 och 310. Tänker måla köksskåp och garderober i vitt och vill ha så bra och hållbar finish som möjligt. Vilken färg skulle ni rekommendera? Man hittar ju mest amerikansk info på nätet, men funderar på någon uretan/alkyd färg som är vattenbaserad/går att tvätta sprutan med. Ex. denna (amerikanska) https://www.sherwin-williams.com/document/PDS/en/035777852873/ Har dock inte hittat någon motsvarande i Sverige. Annars kan jag tänka mig ej vattenbaserad färg också, dock klarar sprutan inte 2k, men t.ex. olja och laknafta är ok om jag fattat det rätt.
 
Jckssn Jckssn skrev:
Har nu hunnit prova min Graco ultramax till flera projekt, så kan lämna lite erfarenheter.

Första jag målade var några rum i källaren, budgetrenovering så finish var ingen huvudprio.
Gick bra men för större rum blir det mycket tid till att fylla på behållaren.

Efter det har jag lackat några garderobsdörrar, möbler och innerdörrar.
Perfekt spruta till mindre projekt, lätt att rengöra med mycket bra resultat (begränsningarna för mig sitter mer i mina kunskaper än sprutans kapacitet)

Enda jag märkt är att man måste vara noga skruva fast plastlocket till färgbehållaren ganska hårt, annars kan den börja suga luft och ”spotta” färg. Men när man är medveten om det är det inga problem!
Har precis köpt en Graco Ultra med sladd och några munstycken. Vad har du använt för färg och munstycken till möbler och innerdörrar. Hur blev resulatet och hur håller sig färgen efter ett tag?
 
Jckssn Jckssn skrev:
Är det nya modellen med dewalt batterier?
Lite förbättringar verkar dom ha gjort på den sen ska det enkelt gå att byta pump själv (även om den säkert kostar en hel del)

Jag gjorde iaf slag i saken och beställde en Ultramax, hittade ingen billig återförsäljare i Sverige utan det blev från England.
6000kr ex moms med extra munstycke (FF LP 210) rengöringskit, extra färgbehållare och frakt.
Jag trodde jag köpte en Ultra på Hornbach, men det var en Mega (som jag aldrig hört talas om...). Var köpte du din? Kan du rekomendera den för små jobb som köksinredning och garderober?
 
Vad skall man använda för färg när man sprutar med en tryckluftsdriven spruta (HVLP)? Tänkte måla lite köksluckor.

Skulle måla ett bord och gick till min lokala färgbutik. Säljaren kollade bara på burken. Ja det var okay att spruta den fick jag som svar. Gick därifrån med en burk servalc som visade sig helt omöjlig att spruta med min färgspruta. Spelade inte någon roll hur mycket vatten eller rödsprit jag tillsatte.
Men den gick iaf utmärkt att pensla så jag blev ändå mycket nöjd med resultatet. :DKanske ska strunta i sprutandet.

Vad jag nu förstått så kan man generellt inte förtunna vattenbaserade färger eller använda rödsprit för att bryta den tixotropiska effekten så att man kan spruta den.
Står det på burken att färgen är sprutar så betyder det bara att den funkar i typ Wagner, Graco men sånna sprutor känns inte aktuellt för mig.

Jag tror jag använde någon Jotun vattenbaserad oljefärg förra gången och den fungerade att spruta med lite rödsprit och späda med vatten.
 
Jahapp! Har köpt ett hus med 150kvm furutak, och vill måla om taket innan jag flyttar in såklart. Och vill göra det så billigt och smidigt som möjligt för mig. Men utan att det ska behöva göras om såklart. :)

Min tanke är att köpa en Wagner W950 Flexio och sen sprutmåla taket själv med två lager av någon typ av spärr- eller stoppfärg för att minska risken för kvistar som blöder igenom. Resultatet behöver inte bli helvitt så det gör inget om trästrukturen syns lite grann igenom. Det tycker jag bara är snyggt. Bara det inte blir "gult" så att säga.

Är det en dum idé? Klarar W950 Flexio att spruta spärr- och stoppfärg? Och vilken färg rekommenderar ni?

Anledningen till att jag vill köpa spruta är för att det är "bra att ha" senare när man ska måla inomhusväggar, utomhusmöbler, staket etc i framtiden. Men man kanske ska satsa på att hyra den här gången för att investera i en spruta i framtiden..
 
W weeklund skrev:
Jahapp! Har köpt ett hus med 150kvm furutak, och vill måla om taket innan jag flyttar in såklart. Och vill göra det så billigt och smidigt som möjligt för mig. Men utan att det ska behöva göras om såklart. :)

Min tanke är att köpa en Wagner W950 Flexio och sen sprutmåla taket själv med två lager av någon typ av spärr- eller stoppfärg för att minska risken för kvistar som blöder igenom. Resultatet behöver inte bli helvitt så det gör inget om trästrukturen syns lite grann igenom. Det tycker jag bara är snyggt. Bara det inte blir "gult" så att säga.

Är det en dum idé? Klarar W950 Flexio att spruta spärr- och stoppfärg? Och vilken färg rekommenderar ni?

Anledningen till att jag vill köpa spruta är för att det är "bra att ha" senare när man ska måla inomhusväggar, utomhusmöbler, staket etc i framtiden. Men man kanske ska satsa på att hyra den här gången för att investera i en spruta i framtiden..
Kollade precis på denna film om W950 Flexio.
Jag vet inte om de sprutade med någon typ av strukturfärg, annars är droppstorleken under all kritik. För att då få finare droppar (jämnare yta) så behöver du tunna ut färgen. Spärrgrund som normalt är lite tjockare vågar jag tyvärr inte tro att den klarar på ett tillfredställande sätt. Sen takten de målade i :surprised: Det kommer ta dagar att täcka 150m2 innertak.

Jag hade helt klart gått på Airless. Köp till en 20-30cm förlängare och du kommer tacka dig själv varje gång du använder den..
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Kollade precis på denna film om W950 Flexio. [media]Jag vet inte om de sprutade med någon typ av strukturfärg, annars är droppstorleken under all kritik. För att då få finare droppar (jämnare yta) så behöver du tunna ut färgen. Spärrgrund som normalt är lite tjockare vågar jag tyvärr inte tro att den klarar på ett tillfredställande sätt. Sen takten de målade i :surprised: Det kommer ta dagar att täcka 150m2 innertak.

Jag hade helt klart gått på Airless. Köp till en 20-30cm förlängare och du kommer tacka dig själv varje gång du använder den..
Ja, det kanske är naivt att tro att den ska fungera tillräckligt bra. Vilken typ av Airless är det man ska fundera på isåfall? Vill helst inte lägga ut allt för många tusenlappar på sprutan.
 
W weeklund skrev:
Ja, det kanske är naivt att tro att den ska fungera tillräckligt bra. Vilken typ av Airless är det man ska fundera på isåfall? Vill helst inte lägga ut allt för många tusenlappar på sprutan.
Jag förstår dig, en riktigt bra airless spruta är sannerligen inte billig. Men jag skulle välja en Wagner project 115 (eller vad motsvarande heter nu) framför den där alla dagar i veckan. Även en begagnad airless som är omskött är bättre. En ny tipp så funkar de bra så länge de tagits omhand bra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad rekommenderas för spruta till fasaden? Snöat in lite på Bosch PFS 5000E men finns det nåt kompressordrivet som är bättre lämpat i liknande prisklass?
 
Köpte en Wagner 350 pro förra året när jag målade och är hur nöjd som helst
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Köpte en Wagner 350 pro förra året när jag målade och är hur nöjd som helst
Lite skillnad på 1700:- och 6500:-...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.