Demmpa Demmpa skrev:
Jag vill inte ha någon under 5-6 år i närheten när jag bla klipper gräset pga skaderiskerna som finns.


Jag har jobbat på camping som vaktmästare där vi har använt både trimmer och stora åkgräsklippare. Ja jag har råkat haft sönder en bilruta pga flygande kotte. Jag har kört lastmaskin med en 5m^3 moloksäck hängande i bommen.


En granne hade sönder sin egna bilruta när dom klippte sin egna gräsmatta med en ”Stiga Villa” åkgräsklippare.
Inte helt jätteovanligt, en bekant klippte gräset med åkgräsklippare modell skitstor (roterade knivar) och lyckades med flera stora stenskott längs sidan på sin då nya Ferrari. :seenoevil:
 
kisumisu
L Lutte skrev:
H
Men det är inte svårare än att klä på lillen och ha med han ut och hålla ett öga på han medans man donar eller ha med och få "hjälp" stora barnet är mer självgående så där är det mer semester nu än för några år sedan.


Men så klart det är jobbigt och allt tar längre tid men saker måste göras, man kan inte pausa bara för att barnet är vaken eller sambon är inne och lagar mat eller är och handlar.

Det handlar om inställning sen finns det fall med familjer med barn som har handikapp både fysiskt och psykiskt som begränsar möjligheterna men då kanske man ska se över sitt boende och minimera underhåll och arbetsbörda.
Precis, stora barn.

Visst kan mitt största barn vara till hjälp ibland. Men mest är det ju lek och stoj är heller inget fel med det. Även barn i skolåldern ska ju få leka.

Sedan beror det ju som sagt på också hur stor tomt har man, jag tycker inte min tomt på 900kvm är så stort medans en hel del vänner till oss säger att den bamsestor, Dem har nåt på omkring 300kvm.
Personligen tycker jag tomten för liten då jag skulle vilja bygga ut osv men finns ingen plats (plats finns det, men när tomten gränsar åt alla olika håll grannar, kommunmark etc så är det ju 4.5m hit o dit men det är ju annan diskussion).

Sedan är vi alla olika, jag är sådan person att jag vill slutföra mitt jobb sedan slappa eller göra annat, kan ej hoppa från det ena till det andra. Lämna gräsklippare ute obevakat för att springa efter 2 åringen sedan är 5 åringen där och ska köra igång klipparen.

Sedan nämner du sambon, dvs du är inte helt ensam med barnen?
Då kan ni kanske turas om och hjälpas åt att vakta.
 
Staffans2000
Ursäkta mig damerna! Era små mirakel må vara hur intressanta som helst (för er).
Men nu är tråden totalurspårad. Back on track, som det heter på svenska!
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Nja, det ligger ju nått i barn och oklippta gräsmattor, för egen del har gräset alltid varit välvårdat, både med o utan barn.
Tiderna förändras, finns det nått idag som kan få barn att hålla sig lugna en längre stund ??
För 20-25 år sen fanns det de, barnen glodde inte konstant på en skärm, så ville man ha det lungt ett tag satte man på en film och ställde fram nått gott.
Chansen att barnen lämnade soffan var minimal.
När tillgången idag är obegränsad, gissar jag att det inte lockar med en film, som det gjorde då.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Bor man i ett villa område så är det bara att acceptera människors olikheter.
Alla har inta samma uppfattning om hur en trädgård ska skötas eller hur den ska se ut för att vara snygg.
Kan man inte acceptera att andra inte har samma synpunkter på trädgårdsskötsel så bör man ta en funderare på om man verkligen ska bo i ett villaområde med grannar så tätt inpå.
Kanske man ska bo på ett ställe där man har långt till nästa granne.
Bor själv på landet och slipper dessa problem med grannar, skulle aldrig flytta till ett villaområde där man kan stå i köket och se genom fönstret vad grannen har på sin frukostmacka.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Juridiskt sett har du mycket små eller obefintliga möjligheter att kräva att grannen sköter sin gräsmatta. Den bästa lösningen för grannsämjan, tror jag därför är att erbjuda dig att låta din robotgräsklippare även få klippa grannens gräsmatta. Säg till grannen att din robotgräsklippare har tillräcklig kapacitet för att kunna klippa båda gräsmattorna, och föreslå att du drar ut begränsninngskabeln runt grannens gräsmatta och gör ett hål i staketet så gräsklipparen kan köra mellan era trädgårdar. Resultatet blir att grannens gräsmatta hålls fin och nyklippt, grannen blir grad och nöjd, grannsämjan ökar och du slipper obehaget av grannens ovårdade gräsmatta.
 
  • Gilla
  • Wow
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Kanske TS stillsamt kan påpeka för grannen att i högt gräs frodas både huggormar och fästingar. De sistnämnda är huvudorsaken till att jag, som hundägare, håller min gräsmatta tämligen välklippt, vilket också medför att ev ormar syns bättre. Och på barn kan man inte applicera fästinghalsband (vilket inte alltid hjälper, men angreppen på hundarna blir iaf färre).
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Mats-S
MCPA fixar enkelt alla maskrosor som ev sprider sig till dig. :D(y)
Finns att köpa på eBay - Tyskland ... men passa på nu så länge det är lagligt, EU kommer garanterat att förbjuda det inom några år :(:mad:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fadai
Mats-S John Smith skrev:
MCPA fixar enkelt alla maskrosor som ev sprider sig till dig. :D(y)
Finns att köpa på eBay - Tyskland ... men passa på nu så länge det är lagligt, EU kommer garanterat att förbjuda det inom några år :(:mad:
Och tack o lov för det! Bekämpningsmedel hör inte hemma i naturen, om man nu kan kalla en gräsmatta för natur.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Och tack o lov för det! Bekämpningsmedel hör inte hemma i naturen, om man nu kan kalla en gräsmatta för natur.
Det är väl tveksamt om man kan kalla en gräsmatta för natur, på samma sätt som att det är tveksamt att kalla ett vetefält, rapsfält osv. för natur.

Jag säger inte att det är dåligt att reglera bekämpningsmedel på något sätt, men för att sätta det hela i perspektiv så låt oss titta på statistiken som kemikalieinspektionen sammanställt:

2016 stod hushållen enligt kemikalieinspektion för 4,5% av bekämpningsmedelsanvändningen. Jorbruket för 18% och industri (mestadels tryckimpregnerat virke om jag förstår det hela rätt) för 76,8%.

Om vi nu tar industrisegmentet så är det kreosot som ligger i topp(!), jordbruket kör hårt på ogräsmedel, svampmedel och tillväxtregulatorer.

Tittar vi på hushållen så är det huvudsakligen mossbekämpningsmedel som utgör den stora mängden av bekämpningsmedlen hos hushållen, enligt statistiken. Exakt hur mycket mossbekämpningsmedel som hushållen gör av med framgår tyvärr inte av statistiken, men låt oss vara oerhört konservativa och säga att mossbekämpningsmedel står för 51% av hushållens användning, vilket motsvarar 2,25% av den totala användningen (men personligen gissar jag på att närmare 90% är mossbekämpningsmedel).

OK, så vad innehåller då mossbekämpningsmedel för bekämpningsmedelskemikalier? Jo, i ungefär 99,9% av fallen är det verksamma ämnet järnsulfat.Om ni råkar vara grisfarmare (vilket jag inte tror att många på forumet är....), så vet ni antagligen att det används som kosttillskott för grisar(!). Om ni har haft järnbrist, eller er partner kanske har haft det under t ex graviditeten, så skriver läkaren ut piller med *trumvirvel* järnsulfat! Men, om man vill torgföra järnsulfat som ett medel som tar död på mossa så faller det under "bekämpningsmedel". Så, det man nu gjort är att förbjuda maximalt de 2,25% av gifter som sprutas ut mestadels på gräsmattor, men pga jordbrukslobbyingen så gör man regelmässigt undantag för jordbruket. Jag vet inte hur ni gör, men jag brukar inte äta så mycket av min gräsmatta, men desto mer av mjöl, grönsaker och kött från svenskt jordbruk, Är det privatanvändning av bekämpningsmedel som gör störst verkan på miljön, eller är det den enorma mängd bekämpningsmedel som industri och jordbruk konsumeras som i första hand bör regleras?

källa: https://www.kemi.se/statistik/kortstatistik/produkter-och-branscher/bekampningsmedel
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
Jag har ingen golfgreen till matta, har inte ambitionerna där heller utan en standard skött matta är vad jag själv vill ha! min matta är bucklig, ojämn o massa fel en riktig gräsmattenazze hade ratat den för. så jag är inte den pekpinne/pedantklagaren alls.

Deras tomt är på gränsen till vanskött, är den vinkeln jag är inne på! det ser helt enkelt för jävligt ut plus att som du säger "skiten" sprids naturligt, vilket inte händer om man bara skulle sköta den strax under minimiskötsel, typ klippa kanske varannan vecka eller t.o.m var 3:e vecka!

Din anmärkning om björkpollen förstår jag, men inte alls den nivån på mina klagomål!

De kunde lika gärna bott i lgh. de använder och bryr sig inte om sin utemiljö alls!, de har ett fint uterum, aldrig någonsin sett dem använda det!!!!...
Jag begriper inte varför folk är så brydda över vad grannarna gör och inte. Skit i grannarna och låt dem göra som de vill!! Det är ju deras tomt!
Om mina grannar vill odla skog på sin tomt får dom göra det. Jag bryr mig inte det minsta.

Förstår heller inte vad som är så viktigt med gräsmatta. Jag har gräsmatta och klipper en gång i veckan, men kan ju inte påstå att man använder gräsmattan till något speciellt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Bra att dina grannar bidrar till lite artrikedom och biologiskt månfald istället för din artfattiga gräsmatta som är till ingen nytta mer än att gå på.
Håller med! Jag skulle gärna ha äng i stället för gräsmatta om bara min fru tyckte som jag. Men maskrosor har jag aldrig plockat bort i hela mitt liv. Tycker det är vackert med blommor. Skulle gärna ha fler blommor i gräsmattan.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Håller med! Jag skulle gärna ha äng i stället för gräsmatta om bara min fru tyckte som jag. Men maskrosor har jag aldrig plockat bort i hela mitt liv. Tycker det är vackert med blommor. Skulle gärna ha fler blommor i gräsmattan.
Just maskrosorna plockar jag faktiskt bort eftersom de ger så fula fläckar på kläderna, men annars är det mycket blommor i vår gräsmatta, bland annat tusenskönor och gullvivor.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Läste nyss i ett inlägg på ett forum för bilar. "Vår dj-a granne tvättar aldrig sin bil, den ser för taskig ut. Men hans gräsmatta klipper han som en dåre, gång på gång. Jag ser att han försöker få kontakt med oss men jag brukar hellre tända en cigg och vaxa bilen istället för att prata med gräsmattetalibanen."
Lysande!!! :)
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar i tråden då det är många...

Att alla har olika nivåer på hur väl de ska sköta sin tomt är intet nytt och något som man får acceptera. Vi har själva en granne som är pedantisk med sin tomt och som hade diverse problem med vår tomt innan den var iordningställd (pga lite fördröjningar hade vi "ängsgräs" i 1,5 år där vi gjorde vårt bästa för att ta bort skräppor och maskrosor men det är ju ett evighetsjobb och något vi gjorde bara för att grannarna inte skulle drabbas så mycket. Trots att vi försökte så gott vi kunde under den perioden var grannen inne och klippte en del av gräset (som vi medvetet sparat för att det skulle vara lite grönt i varje fall) utan vår tillåtelse och när vi var borta - det är inte att rekommendera för grannsämjan.

Det man kanske kan göra är att tipsa om olika saker men ur deras synvinkel. Som att om man löpande tar bort maskrosorna så blir de färre och barnen får en bättre gräsmatta att leka på. Kanske kan du visa hur du gör för att dra upp dem med rot och allt? Har du något bra gödningsmedel du lägger ut på vårkanten för att ge en finare gräsmatta kanske du kan tipsa om det också? Viktigast av allt är att göra det subtilt och utan förväntan att dina grannar ska ha lika fin gräsmatta som du (vilket jag ser att du inte har men som är viktigt att de också förstår). Bjud över dem på en kopp kaffe i sommar så får de se hur fint man kan ha det? Ibland så inser man inte riktigt hur illa det är innan man upplever något annat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.