kisumisu kisumisu skrev:
Tack för det. Så man är odugling när man inte hinner göra allt för att nan har barn.

Du fattar inte att alla barn är olika.

Eller du kanske ger en surfplatta "här barnen varsågod spela" och barnen är så nöjda när dom får spela hur mycket dom vill.

Sedan kan vi även fråga hur gamla är dina barn?
Du kanske inte minns hur det var ha barn som är under skolåldern.

Ni kanske rentav har så fin service i eran kommun att ni får ha barnen i förskola fast ni är lediga. Så är det inte överallt.


Har inte orkat läsa hela tråden.
Bara en liten observation

Men att du argumenterar att du inte hinner klippa gräset, men endå har du hunnit skriva 4 inlägg bara ikväll bara i denna tråd om varför du inte hinner klippa.

Får jag gissa att tiden inte är problemet :crysmile:


Sen tycker var och en får sköta sitt gräs och gård bäst dom vill, skulle inte ens orka irritera upp mig över det.
 
www.familjeliv.se för den som vill diskutera vad någon annan ska göra med sina 24 timmar per dygn.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nerdybynature och 16 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden.
Bara en liten observation

Men att du argumenterar att du inte hinner klippa gräset, men endå har du hunnit skriva 4 inlägg bara ikväll bara i denna tråd om varför du inte hinner klippa.

Får jag gissa att tiden inte är problemet :crysmile:
Nu kan ju personen ifråga bo i den rätt stora delen av landet där det inte är aktuellt att klippa gräset än på några veckor. Här är det för tillfället mer aktuellt med snöskyffel än gräsklippare. :cool:
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
@Myckling lägg fokus på din egna gräsmatta, den e ju bara en 3a på en tio-gradig skala. Det e fan skämmigt, tänk om du har grannar i området med fina gräsmattor som tycker att du är en vandrande WT-katastrof. Näää ta tag i detta nu, det e ju synd om alla övriga grannar som får stå ur med din 3a till gräsmatta ;):cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden.
Bara en liten observation

Men att du argumenterar att du inte hinner klippa gräset, men endå har du hunnit skriva 4 inlägg bara ikväll bara i denna tråd om varför du inte hinner klippa.

Får jag gissa att tiden inte är problemet :crysmile:


Sen tycker var och en får sköta sitt gräs och gård bäst dom vill, skulle inte ens orka irritera upp mig över det.
För just efter klockan elva på kvällen skulle vara en uppskattad tid att klippa gräs. Som småbarnsförälder är det väl ofta då man har tid för annat.

I övrigt håller jag med dig.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Sådana ska inte ha hus! Nå’fan skottade vi och klippte gräs mm, samt byggde uterum, altan mm mm fast vi hade små barn! Ingen ursäkt, så löökig kan man inte vara, inget brott dock, men vill att de ska se fint för att få ro i själen att kunna sitta ute eller ligga i badet och ta en öl och slippa se allt man borde ha gjort före..White Trash, Spot on!
Det var ironiskt va? Om inte, så är det dags att lägga ifrån sig sina lutheranska plikter och ta det lite lugnt.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Skulle nästan tro att 'en man som heter Ove' har tagit inspiration hos er :rofl:
Det roliga var ju att de kom till mig och "lättade sina hjärtan" och försökte få mig på deras sida, eftersom jag hade så prydlig trädgård och var med i styrelsen. Men den prydligheten beror ju på att jag avsiktligt fixat en lättskött trädgård där det inte finns något ogräs att rensa. En av dem de klagade mest på var ordförande, så där hade de ju inget medlidande :rofl:
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
kisumisu
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden.
Bara en liten observation

Men att du argumenterar att du inte hinner klippa gräset, men endå har du hunnit skriva 4 inlägg bara ikväll bara i denna tråd om varför du inte hinner klippa.

Får jag gissa att tiden inte är problemet :crysmile:


Sen tycker var och en får sköta sitt gräs och gård bäst dom vill, skulle inte ens orka irritera upp mig över det.
Men jag kanske var på jobbet då.
Nu var jag dock hemma och nattade den minsta.

Missförstå inte, jag läser barnen godnattsagor osv. Men kan inte läsa högt i flera timmar och märkt att det blir även lättare för barnet varva ner. När jag bara är i rummet går jag därifrån är det spring i benen som gäller.

Sedan förstår jag inte hur du kan relatera mobilen och t ex gräsklipparen.
Dessutom var klockan för mycket för att göra saker som ska störa andra.

Jag förstår också att folk idag för mobilberoende och jag tycker inte heller rökning är okej nära småbarn.
Förresten så har jag grannar som röker och stör mig lite att fimpar hamnar på våran tomt.

Men jag gör ingen big deal för det nu dom är annars trevliga och röker aldrig nära mina barn.

Missförstå inte heller mig att jag ångrar mina barn. Men det är bara så att huset faller.
Brukar dock ofta tänka att det är bara en punkt i livet om 5-10år kan ju barnen tom hjälpa till.

Nu ska jag kanske inte skriva nåt mer är offtopic och alla orkar kanske inte läsa.

Sedan dom vill läsa sig mer om vilda barn kan söka på ordet "10 saker folk med lugna barn säger".
Går ej klistra in med mobilen och kanske ej heller uppskattad av forumet länka till andra sidor.


Ps. Är på jobbet och har ett jobb som är väldigt fritt bara man tar sitt ansvar och gör det man skall. Det är jag riktigt nöjd med och jag antar dom flesta nöjda med mitt arbete.
Dock kan jag inte bli hur fri som helst och börja köra hem och börja snickra. Ds
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
OK, grannens trädgård kanske är en vildvuxen djungel. Än sen då? Du hade lika gärna kunnat ha villatomt som gränsade mot en skog, äng eller annan typ av "allmännning" som inte heller ansades utan fick sköta sig själv.
Rent biologiskt är nog din grannes trädgård mycket värdefullare än en plan gräsmattetomt, som nästan är en monokultur i jämförelse.

Sedan finns det ju som sagt regler om att man ska hålla sin tomt i "vårdat skick", men det brukar som regel handla om att inte placera en massa bilvrak och skrot och sånt på tomten. Men teoretiskt skulle det även kunna omfatta växtlighet, så om du tycker att detta är för mycket, ta kontakt med kommunens miljö- och hälsovårdsnämnd.
Innan vi sett några bilder här är det svårt att uttala sig om ditt fall, utan alla förslag och kommentarer hittills är bara baserade på spekulationer och gissningar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
vi pratar här om att min matta kanske är på en 3:a på en 10 gradig skala av perfektion (10=green) jag skulle bara vilja komma upp i kanske 4.5....

Grannens ligger på 1/10 och har så gjort sedan dem flyttade in, jag hade varit nöjd ifall de steppade upp den till 2/10 vilket hade inneburit inte ens normal/standard/whatever skötsel utan bara lite sunt förnuft!
Nu va de ju fortfarande så som många andra har skrivit att alla har inte golfgreen som 10/10, perfektion, det är de du som har, dom kanske tycker att dom har en 8/10 gräsmatta.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för det. Så man är odugling när man inte hinner göra allt för att nan har barn.

Du fattar inte att alla barn är olika.

Eller du kanske ger en surfplatta "här barnen varsågod spela" och barnen är så nöjda när dom får spela hur mycket dom vill.

Sedan kan vi även fråga hur gamla är dina barn?
Du kanske inte minns hur det var ha barn som är under skolåldern.

Ni kanske rentav har så fin service i eran kommun att ni får ha barnen i förskola fast ni är lediga. Så är det inte överallt.
Har en 7åring som var 1år när vi flyttade till huset och så har vi en blivande 2åring.

Båda barnen är ganska energiska och den ena under utredning för en bokstavskombination.

Men det är inte svårare än att klä på lillen och ha med han ut och hålla ett öga på han medans man donar eller ha med och få "hjälp" stora barnet är mer självgående så där är det mer semester nu än för några år sedan.


Men så klart det är jobbigt och allt tar längre tid men saker måste göras, man kan inte pausa bara för att barnet är vaken eller sambon är inne och lagar mat eller är och handlar.

Det handlar om inställning sen finns det fall med familjer med barn som har handikapp både fysiskt och psykiskt som begränsar möjligheterna men då kanske man ska se över sitt boende och minimera underhåll och arbetsbörda.
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Men det är inte svårare än att klä på lillen och ha med han ut och hålla ett öga på han medans man donar eller ha med och få "hjälp" stora barnet är mer självgående så där är det mer semester nu än för några år sedan.
Jag vill inte ha någon under 5-6 år i närheten när jag bla klipper gräset pga skaderiskerna som finns.


Jag har jobbat på camping som vaktmästare där vi har använt både trimmer och stora åkgräsklippare. Ja jag har råkat haft sönder en bilruta pga flygande kotte. Jag har kört lastmaskin med en 5m^3 moloksäck hängande i bommen.


En granne hade sönder sin egna bilruta när dom klippte sin egna gräsmatta med en ”Stiga Villa” åkgräsklippare.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
lambo lambo skrev:
@Myckling lägg fokus på din egna gräsmatta, den e ju bara en 3a på en tio-gradig skala. Det e fan skämmigt, tänk om du har grannar i området med fina gräsmattor som tycker att du är en vandrande WT-katastrof. Näää ta tag i detta nu, det e ju synd om alla övriga grannar som får stå ur med din 3a till gräsmatta ;):cool:
Va?? En 3:a! Var kommer den bedömningen från? Min gräsmatta är en 10:a. Bilen är pedantisk polerad och jag är 100% PK!:D
 
Gräsklippning och när jag kör snöslunga är enda tillfällena då barnen inte får vara med faktiskt just pga risken att dom halkar in eller det skjuts ut en kotte eller sten.

Så då tar min sambo och ser till barnen, men när jag var ensamstående så kunde gräsklippningen ta flera timmar med alla avbrott.
 
M Mikolino skrev:
Jag har 4 barn, åldersspann 1-13, Vi 2 vuxna arbetar heltid 100%, ett gäng aktiviteter för både vuxna och barn, bilar, hobbys, umgängen osv.. Dessutom lider jag av en kronisk sjukdom som förhindrar mig att utföra precis allt jag vill.

jag hinner lätt klippa gräset 25 minuter en gång i veckan!


frågor på det?
Jag har en ide: Dammsug gräsmattan innan varje klippning så försvinner grannens mojs. När du sen klipper din gräsmatta är det endast ditt klipp kvar som göder din gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.