jag har precis monterat ihop ett Euro-Serre Maxi 4 från Willab.
Har ställt det på stenlagd iordningställd markplatta (granitsten).
Det står mycket rakt och jämnt på plattorna.

För att ytterligare förhindra myror och att vatten utifrån kan komma in i växthuset så funderar jag på att täta mellan aluminiumsockeln och stenplattorna, typ silikon eller liknande.

Är det en bra eller dålig idé tror ni?
Vad bör man täta ned så att det håller för väder och temperatur?
Täta inifrån växthuset eller från utsidan?

Tacksam för alla svar.
 
Ingen som vet eller har idéer?
 
T TBH skrev:
Ingen som vet eller har idéer?
De borde väl fungera? Du kanske ska välja någon form av tätmassa som håller sig elastisk över tid så den inte spricker. Jag tänker de blir väl lite rörelse i växthuset när de blåser och så. Du kanske skulle rådfråga på ett byggvaruhus om vilken typ av tätmassa som kan vara lämplig över tid.

Jag ligger själv här och vilar fingret över att beställa ett Maxi 4. Får man fråga vilken modell och bestyckning du valde och vad de hela gick loss på? :)
 
Har sett att det finns något som heter Stenlim som även limmar metall/aluminium mot sten, undrar om det fungerar?

jag har köpt och monterat ett Euro Serre Maxi 4 från Willab.
309x457 cm, Med sockel och förhöjt 20 cm, 4mm säkerhetsglas
Dubbeldörrar monterade på långsidan
Lackerad Svart, 3 st takluckor med Bayliss MK7 autoöppnare, en st 20 cm Alu hylla utmed kortsidan, Skuggardin som går på skena. Montageplatta för el och vatten (även alla tillbehör i svart).

Det var en kombination av paketpris och en del kampanjer just då när vi beställde, så hela kalaset gick på ca 43.000 kronor.

En enorm fördel med svartlackad stomme är att allt annat är svart, såsom gummilister till glasen och alla pluppar man sätter över skruvarna, elkablar, vattenledning, mm. Då blir allt enhetligt svart.

vi valde mellan Clasicum och Willab.

Kolla bilden, här är det ännu inte riktigt färdigt.

Svart lackerat växthus med säkerhetsglas och dubbeldörrar, omgivet av gröna växter och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
T TBH skrev:
Har sett att det finns något som heter Stenlim som även limmar metall/aluminium mot sten, undrar om det fungerar?

jag har köpt och monterat ett Euro Serre Maxi 4 från Willab.
309x457 cm, Med sockel och förhöjt 20 cm, 4mm säkerhetsglas
Dubbeldörrar monterade på långsidan
Lackerad Svart, 3 st takluckor med Bayliss MK7 autoöppnare, en st 20 cm Alu hylla utmed kortsidan, Skuggardin som går på skena. Montageplatta för el och vatten (även alla tillbehör i svart).

Det var en kombination av paketpris och en del kampanjer just då när vi beställde, så hela kalaset gick på ca 43.000 kronor.

En enorm fördel med svartlackad stomme är att allt annat är svart, såsom gummilister till glasen och alla pluppar man sätter över skruvarna, elkablar, vattenledning, mm. Då blir allt enhetligt svart.

vi valde mellan Clasicum och Willab.

Kolla bilden, här är det ännu inte riktigt färdigt.

[bild]
Riktigt snyggt! Där måste ni ju vara riktigt nöjda. Snygga krukor också.

Hur har du fixat marken som hela härligheten står på?
 
Tack! Ja vi är nöjda.
Marken har vi fixat själva, var från början en del av gräsmattan. Vi hade hjälp av en grävare som grävde ur ordentligt, fyllt upp med 30cm 0-32, jämna av med 0-8, på med 10 cm isolerfrigolit därefter ca 5 cm stenmjöl 0-8 som jämnas av för plattsättning. Fogat mellan stenarna med Dynamatrix flexibla hårdfog. Stenarna är 40x40x3cm Granitplattor.
 
Jag vill helst inte ha en stor skumfog utan ser framför mig en tunn tätfog som ligger mellan sten och sockel, gärna svart och gärna både på insidan och utsidan.

Så här står det om stenlim PU700:
1- komponent fukthärdande skumlim på polyuretanbas, för horisontell limning av stenmaterial.
- Söt-, salt- och kalkvattenbeständig, tål svaga syror och frätande blandningar
- Limmar även trä/trä, trä/betong samt metall och aluminium mot sugande ytor

Hur ser PU700 ut? stor ful tätskum eller som en limsträng?
 
Undra om inte svart sikaflex kan fungera för er.
https://www.bauhaus.se/tatningsmassa-sikaflex-291-svart-70ml

Den är för marinabruk egentligen men jag vet att den klarar av lite tuggare tag och vibrationer och så utan att fogen spricker.
När du applicerar den så sätter du tejp där du inte vill ha produkten. Sedan drar du ut din fog. Kan eventuellt smeta ut den lite med fingret med engångshandskar på. Sedan när du är färdig rycker du bort tejpen så får du en fin fogkant.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Undra om inte svart sikaflex kan fungera för er.
[länk]

Den är för marinabruk egentligen men jag vet att den klarar av lite tuggare tag och vibrationer och så utan att fogen spricker.
När du applicerar den så sätter du tejp där du inte vill ha produkten. Sedan drar du ut din fog. Kan eventuellt smeta ut den lite med fingret med engångshandskar på. Sedan när du är färdig rycker du bort tejpen så får du en fin fogkant.
Den klarar tyvärr inte UV-strålning, har använt den på olika ställen på vårt uterum, och den höll knappt 2 år.
Jag hade nog använt Tec7 eller sikaflex 295UV
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Undra om inte svart sikaflex kan fungera för er.
[länk]

Den är för marinabruk egentligen men jag vet att den klarar av lite tuggare tag och vibrationer och så utan att fogen spricker.
När du applicerar den så sätter du tejp där du inte vill ha produkten. Sedan drar du ut din fog. Kan eventuellt smeta ut den lite med fingret med engångshandskar på. Sedan när du är färdig rycker du bort tejpen så får du en fin fogkant.
jag har börjat fundera i samma tankar som dig. Men som sagt en för marint bruk som tål UV.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
g hade nog använt Tec7 eller sikaflex 295UV
Tack för tipset!!
Läser jag på o dessa två så verkar Tec7 vara helt rätt produkt.
 
E Exxi skrev:
Svara i din andra tråd och rekommendera bostik 2640 och primer 5075 för att få maximalt fäste i stenen

[länk]

[länk]

Jag såg det, bra tips! vad tror du om Tec7 istället för bostik 2640?
Läser jag på om Bostik 2640 så står det så här: Fogmassans djup får i inget fall understiga 8 mm.
Jag vill mest lägga en smal fin tätsträng utmed sockeln (som ligg
er tajt mot stenplattan).
 
Ska man lägga en hållbar fog så behövs det lite mer mängd massa för att fånga upp rörelsen. Och är det så tajt så fogen inte blir större än den över diskbänken så lär du få byta ganska ofta då den inte klarar av så stor rörelse. Även om du väljer tec7 så behöver du fortfarande mängden massa likt en trekantslist 12x12mm i fogbredd och viktigt att lägga en tjep i botten så du inte får fäste på baksidan av fogen utan bara sidorna skickar en bild
 
  • Illustration av korrekt fogteknik med fogmassa och avlastningstejp i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Exxi skrev:
Ska man lägga en hållbar fog så behövs det lite mer mängd massa för att fånga upp rörelsen. Och är det så tajt så fogen inte blir större än den över diskbänken så lär du få byta ganska ofta då den inte klarar av så stor rörelse. Även om du väljer tec7 så behöver du fortfarande mängden massa likt en trekantslist 12x12mm i fogbredd och viktigt att lägga en tjep i botten så du inte får fäste på baksidan av fogen utan bara sidorna skickar en bild
Tack för bra svar.
Varför tejpen? Den delen förstod jag inte.
Att lägga en trekantssträng är vad jag tänkt, men den övre och undre delen av själva trekanten är definitivt under 8 mm, och det fick den ju inte i något fall vara.
Jag utgår från att rörelserna i bottensockeln är minimala. Den är i normala fall fastgjuten med flera fästpunkter och skulle den röra sig mer så är det risk för att glaset spricker. Det är en stadig fyrkantsprofil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.