T Toddep skrev:
Valde cbruk för att det stod i xellas arbets beskrivning.
Det är ju kalk block så förmodligen är det därför kalk bruk ska användas.
Du kan ju höra med xella igen :)
Lycka till och kör hårt!
Tack för svar. Jag hittade det på xellas arbetsbeskrivning nu så då kör jag på det.

Ja det ska bli roligt att äntligen börja mura upp väggarna:ok::strong::)
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Mycket bra tråd.
Jag är själv precis i fasen med att planera uppförandet av ett hus och står och väger mellan trähus eller stenhus. Den här tråden får mig att börja tippa över ganska mycket åt stenhus.
Mycket imponerande projekt ni har tagit er an och väldigt väl genomfört.
Jag kommer definitivt att fortsätta följa det hela.
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
K knegolf skrev:
Mycket bra tråd.
Jag är själv precis i fasen med att planera uppförandet av ett hus och står och väger mellan trähus eller stenhus. Den här tråden får mig att börja tippa över ganska mycket åt stenhus.
Mycket imponerande projekt ni har tagit er an och väldigt väl genomfört.
Jag kommer definitivt att fortsätta följa det hela.
Tack så mkt. Kul med stenhus och lite annan känsla;)
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Invändigt blir det puts ifrån sto med typ samma nät som utvändigt.
Man behöver inte vara orolig för sprickor efter detta :D
 
  • Gul Sto-puts i plastdunkar på en byggarbetsplats med byggmaterial och verktyg runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplar av StoLevell Cote F puts säckar i ett byggområde, redo för invändig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
npsksn
  • Laddar…
Grov flytspacklat idag.

Vid gjutningen så släpte vi betongen typ 4cm under i badrum och tvättstuga så idag har jag flytit upp så man ligger 2cm under så nu tar plattsättarna över och gör fallen
 
  • Staplad pall med säckar av ARDEX K 2000 flytspackel vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen grov flytspacklad yta i ett badrum med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovt flytspacklat golv i ett rum under renovering med synliga rör och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt flytspacklat golv i ett rum med kablar längs väggen, redo för plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv i badrum med släpp för plattsättning, kablar synliga längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen flytspacklat golv i ett badrum med synliga rör och avloppsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv i byggprojekt med synliga elkablar och rörisolering på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv i badrum under renovering, med synliga väggar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
K Klumpen46 skrev:
Tack för svar. Jag hittade det på xellas arbetsbeskrivning nu så då kör jag på det.

Ja det ska bli roligt att äntligen börja mura upp väggarna:ok::strong::)
Toppen. Lycka till!!:D
 
Snygg härva med elslangarna. Har du kopplingsdosor i taket i rummen eller går allt direkt till centralen?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Snygg härva med elslangarna. Har du kopplingsdosor i taket i rummen eller går allt direkt till centralen?
Dom flesta kopplingsdosor hamnar på vinden så man slipper massa doslock överallt
 
T Toddep skrev:
Mer bilder
Hej! Jag har några frågor om du har lust och tid att svara. 1. Vilket murbruk används vid armeringen i u-blocken ? 2. Vilket lim under grundpappen? 3. Vilken sorts cellplast i u-blocken som armeras?
M v h Sandra
 
S Sandra Carlsson skrev:
Hej! Jag har några frågor om du har lust och tid att svara. 1. Vilket murbruk används vid armeringen i u-blocken ? 2. Vilket lim under grundpappen? 3. Vilken sorts cellplast i u-blocken som armeras?
M v h Sandra
Hej. Absolut ska jag svara så gott jag kan.
Det är vanlig grovbetong som man kan gjuta u-balkarna med och du kan använda samma cellplast som användes till grunden.
Det funkar med vilket tub som som helst egentligen så inget speciellt
 
@Toddep haha idag kom det 6st storsäck StoLevell Cote F hos oss :)
Fast vi ska ha det utvändigt.

Punkterar du ångspärren för att sätta kopplingsdosor på vinden?
Får du inte plats att koppla i takdosan?
 
X xLnT skrev:
@Toddep haha idag kom det 6st storsäck StoLevell Cote F hos oss :)
Fast vi ska ha det utvändigt.

Punkterar du ångspärren för att sätta kopplingsdosor på vinden?
Får du inte plats att koppla i takdosan?
Härligt då är det bara att börja putsa snart då:D
Jo jag tog hål i plasten men hålen lagades noga med den gröna tejpen. Jag har några dosor gömde i klädkammare och garderob och i ryggåstaket blev dom också synliga annars sitter dom på vinden för dom är ju inte jätte snygga att titta på ;)
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
T Toddep skrev:
tack! Jag kom på något mer vi funderar på. Vad gäller angående murning med Ytong och regn? Vi ska börja mura nu i dagarna och blir det regn så gör vi uppehåll.. men hur mycket måste det torka igen för att man ska kunna fortsätta? Måste både grundplattan och blocken vara heltorkade igen efter regnet för att man ska kunna fortsätta?
 
S Sandra Carlsson skrev:
tack! Jag kom på något mer vi funderar på. Vad gäller angående murning med Ytong och regn? Vi ska börja mura nu i dagarna och blir det regn så gör vi uppehåll.. men hur mycket måste det torka igen för att man ska kunna fortsätta? Måste både grundplattan och blocken vara heltorkade igen efter regnet för att man ska kunna fortsätta?
Vad får dig att tro att det inte går att limma blocken för att det regnar eller är fuktigt?
 
Anledningen till att skydda mot regn är att minska tork tiden sedan så du kan jobba i regn men inte så kul om limmet flyter ut på grund av regnet så kan väl ändå rekomendera att inte jobba i regn om det går men lite regn gör inget
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.