galento
H Hallerudsbo skrev:
Gud va gott att bo på landet.
Slipper man ha en granne som spionerar och håller koll på hur ofta jag är på altanen eller va ofta jag tvättar bilen.
Grannen ska sköta sitt på sin sida tomtgränsen
Instämmer , och här växer maskrosorna i gräsmattan fast vi har robot klippare.
En del verkar tro att robot klipparen håller efter maskrosor men det har vi inte märkt.

Gillar heller inte maskrosorna här men frågan är hur mkt man orkar bry sej.
 
galento galento skrev:
Instämmer , och här växer maskrosorna i gräsmattan fast vi har robot klippare.
En del verkar tro att robot klipparen håller efter maskrosor men det har vi inte märkt.

Gillar heller inte maskrosorna här men frågan är hur mkt man orkar bry sej.
När jag tänker på saken har du rätt! En och annan lågväxande maskros dyker nog upp i gräsmattan även om man klipper den regelbundet. Sen har jag väldigt svårt att störa mig på det, men det beror ju på hur man är...
 
Två personer har kommenterat att de inte kommenterar.... :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
lambo lambo skrev:
Ha ha bullshit delux. Vem e du att bestämma riktlinjer för vad som gäller som husägare? Vill man ha äng eller green så e det upp till varje husägare. Kan du inte acceptera det så e det du som borde bo avsides eller i lägenhet...
Jag bestämmer inget även om man ibland skulle vilja! Anser däremot att det är en oskriven regel att man håller ordning på sin tomt och där ingår gräsklippning.

Nu har jag visserligen en åker utmed tomten men det är just en åker och ingens tomt som någon ska hålla reda på. Så det stör mig inte.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var då mig ett kvalificerat struntprat av kvaterets leksakspolis.

Att mina grannar vanvårdar sina gräsmattor genom att klippa dem minst en gång i veckan, får jag stå ut med. Inte på grund av klippandet i sig, utan den ljudmatta det medför.

P.S.
Lutte skrev. "i lägenhet där man inte har grannar..." ?
Ingen leksakspolis men är av den åsikt att om man väljer att bo i ett bostadsområde med villor får man anpassa sig till området och klippa sin gräsmatta precis som alla andra för den allmänna uppfattningen och synen på området/kvarteret.

Formulerade mig lite klumpigt, klart man har grannar i lägenhet men inte tomtgrannar, utan kleti och pleti har sitt inom sina egna väggar utan att det blir ett ögonsår för andra.
 
  • Arg
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lutte skrev:
Ingen leksakspolis men är av den åsikt att om man väljer att bo i ett bostadsområde med villor får man anpassa sig till området och klippa sin gräsmatta precis som alla andra för den allmänna uppfattningen och synen på området/kvarteret.
Här är vi helt enkelt inte överens.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Sätt en rejäl vintergrön häck, så slipper du reta dig på dina white-trash grannar. Bra staket/häck skapar bra grannar! Oavsett samhällsklass. Förstår inte riktigt hur man skulle kunna trivas i ett villaområde utan insynsskydd mellan tomterna.. Glöm inte att dina grannar bestämmer över sitt eget hem - deras trädgård är privat och inget område allmänheten behöver bedöma eller godkänna.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är vi helt enkelt inte överens.
Precis, och det är ju det som är det härliga. Man ska inte alltid vara överens och saker ska tålas att diskuteras.

Tänk hur trist det vore om alla tycker samma, typ som i Nordkorea
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(



För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!
För att ha sett dina grannar 6-10 ggr sen de flyttade in för två år sen har du gjort ett fint jobb med att döma dem. Om du har problem med ogräs ta upp det med dem rak på sak och i saklig ton.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
galento galento skrev:
Instämmer , och här växer maskrosorna i gräsmattan fast vi har robot klippare.
En del verkar tro att robot klipparen håller efter maskrosor men det har vi inte märkt.

Gillar heller inte maskrosorna här men frågan är hur mkt man orkar bry sej.
Det tog mina maskrosor en säsong att evolverar från ståtliga högväxande maskrosor med rötter i hagens ädla värld till att bli lågkrypande som duckar fint för roboten.

Det hette dessutom att mullvadar avskyr robotarna. Inte min mulle. Han gräver höger och puttar sten för glatta livet har lyckats få roboten att köra av linan två gånger och böja klippmotorns axel en gång.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns måna lösingar på detta. 1, Sluta klipp du med det kommer insekter och fåglar gilla, 2, klipp grannens också det kommer de att gilla. Klipp bara ditt och skit i andra det kommer alla att gilla.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
C
S svensktärbäst skrev:
1, Sluta klipp du med det kommer insekter och fåglar gilla, 2, klipp grannens också det kommer de att gilla. Klipp bara ditt och skit i andra det kommer alla att gilla.
4. Flytta till ett område där det inte bor WT
5. Flytta till ett område där det inte finns några grannar inom synhåll
 
Det kan ju vara så enkelt att ts:s grannar inte visar sig på tomten utan "skydd" av släkt och vänner för att ts är där och tjatar hela tiden.
Vi hade en sån granne. Varje gång man pratade med honom berättade han
1. Hur lata alla grannar runtomkring var
2. Vad som behövde göras på vårt hus och vår tomt.
Grannarna brydde vi oss inte om och vad gällde vår fastighet hade vi inte samma syn som han. Så eftersom den del av vår tomt med sol på eftermiddagen låg mot hans tomt slutade det med att vi aldrig ville sitta ute och grilla eller ta en pilsner eller nåt. Till slut ville vi inte göra nåt alls ute eftersom allt skulle kommenteras i förtäckt kritiska ordalag, så vi sålde och flyttade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
gilla läget.
Finns annat att hetsa upp sig över. Att grannen inte bryr sig om sin matta är inte ett av dem,
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
D daVinci skrev:
??
Ser jag inte något inslag av hos TS. För egen del vill jag absolut inte ha hit min släkt.
Tror du att detta i stället kan handla om att du är osäker och behöver ha andra omkring dig, för att vara mindre otrygg?
Man läser vad man vill.
Nej i det stora hela är jag inte osäker men gillar socialsamvaro, tror att de flest gör det.
Skulle jag vara osäker på något så tar jag reda på fakta och bildar mig en uppfattning om hur det aktuella problemet passar mig bäst att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.