Staffans2000
M Mikolino skrev:
Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!
Det är nog här skon klämmer. Hon går fram till grannarna. Grannar hon ser som karaktärslösa, grundat på deras beteende.
1. Rökare.
2. Klarar ej enklare arbeten utan hjälp.
3. Avviker från de sociala normer hon satt upp.
4. Grannarnas flora "invaderar" hennes trädgård, (trots hårt motstånd).
5. Oansvariga föräldrar.
6. Överdriven bilvård.
7. Inkompetent hantverkare (här ger jag TS. mitt fulla stöd. För vem vill bo granne med en av dessa parasiter?).

Jag undrar hur "subtil" hennes "direktkommunikation" är, med dessa tankar i huvudet?

Sigmund
 
  • Gilla
jonko och 6 till
  • Laddar…
Förstår inte hur man orkar bry sig om andras tomter. Min gräsmatta är nog en av områdets finaste men jag aldrig titta på andra sidan häcken så länge det inte utgör någon uppenbar säkerhetsrisk för mitt hus eller våra barn.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Var då ett jäkla gnäll på ts här, bor man i villa i ett område så får man fasiken hålla efter tomten och vill man inte det så får man bo avsides eller i lägenhet där man inte har grannar eller tomt.

Och barn är ingen ursäkt till att skita i sin omgivning, jag hinner ta hand om gården trots 2 barn och arbete och renovera huset samtidigt. O jag har fortfarande bara 24h som alla andra.
Men det låter som det helt enkelt är oduglingar.

Sen behöver man inte ha en golf green men att klippa gräset är som en av alla måsten när man har hus.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lutte skrev:
Var då ett jäkla gnäll på ts här, bor man i villa i ett område så får man fasiken hålla efter tomten och vill man inte det så får man bo avsides eller i lägenhet där man inte har grannar eller tomt.

Och barn är ingen ursäkt till att skita i sin omgivning, jag hinner ta hand om gården trots 2 barn och arbete och renovera huset samtidigt. O jag har fortfarande bara 24h som alla andra.
Men det låter som det helt enkelt är oduglingar.

Sen behöver man inte ha en golf green men att klippa gräset är som en av alla måsten när man har hus.
Det var då mig ett kvalificerat struntprat av kvaterets leksakspolis.

Att mina grannar vanvårdar sina gräsmattor genom att klippa dem minst en gång i veckan, får jag stå ut med. Inte på grund av klippandet i sig, utan den ljudmatta det medför.

P.S.
Lutte skrev. "i lägenhet där man inte har grannar..." ?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 8 till
  • Laddar…
Har du talat med grannen? Det kanske ger mer än att hålla på att skriva en massa i ett forum.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Klipper man sin egen gräsmatta regelbundet blir det inget ogräs i den. Så det argumentet håller inte. Det handlar helt enkelt om att ts inte vill se en oklippt gräsmatta.
Jag är så kluven här! Jag hör till dem som helst skulle strunta i att klippa för att jag vill ha blommor till insekterna. Ibland när gräsmattan råkat bli lite oklippt och tex klöver blommar i den lämnar jag en ö oklippt till humlorna. Men annars klipper jag för att grannarna inte ska titta snett på mig.
Så jag förstår båda parter här.
Men sen finns det massor av anledningar till att bo i villa mot att bo i lägenhet även om man inte kan eller vill eller hinner hålla på och fixa med hus och trädgård. Fast då ska man kanske bo mera på landet och inte i ett villaområde så grannarna slipper störa sig.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
elpaco elpaco skrev:
Men vakatten vilken jäkla TS-bashing. Sen när började vi med att bara berätta för TS hur fel han tänker och helt skita i att hjälpa till med själva frågeställningen?
Jag håller med dig.

Men många av svaren är ju vad som gäller i verkligheten, att man inte kan ställa krav på hur grannägan sköts.
Och till det så har nog också många gått igång på själva tonen, t.ex. WT.

Men visst, i lite god byggahus-anda bör vi väl anstränga oss att ge råd också.
Och det finns ju lite sånt i tråden också, typ att fråga om robotens slinga kan läggas in en bit på deras tomt, osv.


Själv är jag fattig på råd. Det enda är väl att det måste börja med kommunikation, utan det så spelar inget någon roll. Ja möjligen sköta sin egen tomt såpass mycket att de möjligen blir antingen avundsjuka eller skamsna.

Men få igång lite kommunikation, och kanske inte att i första tillfälle börja vädra sina synpunkter (lite fingertoppskänsla får man allt ha), utan först försöka få det till att man faktiskt både kan prata, och pratar, med varandra.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Var då ett jäkla gnäll på ts här, bor man i villa i ett område så får man fasiken hålla efter tomten och vill man inte det så får man bo avsides eller i lägenhet där man inte har grannar eller tomt.

Och barn är ingen ursäkt till att skita i sin omgivning, jag hinner ta hand om gården trots 2 barn och arbete och renovera huset samtidigt. O jag har fortfarande bara 24h som alla andra.
Men det låter som det helt enkelt är oduglingar.

Sen behöver man inte ha en golf green men att klippa gräset är som en av alla måsten när man har hus.
Ha ha bullshit delux. Vem e du att bestämma riktlinjer för vad som gäller som husägare? Vill man ha äng eller green så e det upp till varje husägare. Kan du inte acceptera det så e det du som borde bo avsides eller i lägenhet...
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Det enda jag stör mig på är mina grannar som har stela och tråkiga tomter utan fina buskar och träd.
Själv ser min tomt ut som en slottsträdgård med fina blommande buskar och träd av ovanligare art.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G groenberg12 skrev:
Sen finns det ju dom som bor i övre halvan av Sverige som inte hade skogsbränder och uttorkade gräsmattor förra sommaren ‍ / Mvh norrbottning som klippte minst en gång i veckan som alla andra somrar
Jaså du, det finns det. Min mormor klippte 3 gånger, i Arvidsjaur, Norrbotten
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har sagts förr och även här. Vill man få saker i den riktning man vill är det bättre att bjuda upp till dans än till boxningsmatch...
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
harry73
Vissa trådar håller man tyst (men lägger ändå in en bevakning för att följa spektaklet)

Har faktiskt inget att tillägga som TS kan ta till sig (och dra nytta av), så jag bara följar diskussionen som ligger på sandlådenivån
 
  • Gilla
  • Haha
roli och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men få igång lite kommunikation, och kanske inte att i första tillfälle börja vädra sina synpunkter (lite fingertoppskänsla får man allt ha), utan först försöka få det till att man faktiskt både kan prata, och pratar, med varandra.
Visst!
Min aning är att hon konfronterat grannarna på ett något... odiplomatiskt vis. Det kanske är därför hon bara ser dom tre till fem gånger om ÅRET! -"Nej sjutton, nu kommer hon igen! Spring och göm er!"
Eller också vill de leva sitt liv på sitt sätt, med en gräsmatta som de gillar. Svårare än så behöver det inte vara.
Själv tycker jag de beskrivs som idealgrannar. De syns inte, de hörs inte och de stör inte. Kan det vara bättre?

S
 
  • Gilla
Havskatten och 5 till
  • Laddar…
GustavN
Detta var nog den i särklass intressantaste frågan på länge i detta forum.
Jag är född 1990 och uppvuxen mitt ute på vissjan. Bor sedan 5år i villa väntar barn nr 3 och renoverar regelbundet, sköter min trädgård för att jag tycker det är roligt. Grannarna, en änka 68år som ej har orken, köper in trädgårdstjänster. Granne 2 par 50-55år med en tonåring 16år, låter enbart Skalman (robottklipparn) gör trädgårdstjänstern. Vem har mest tid spelar ingen roll, vem har finast trädgård bryr jag mig inte om. Har grannarna lite för ovårdade träd eller liknande så har jag erbjudit hjälp vid tillfällen eller föreslagit tjänsterna som granne 1 använder sig av till granne 2. Vi har goda relationer och vi byter ut tjänster i form av vakta katt, trädgård osv. Men inte fasen är man förbannad för att de ser sämre ut hos grannen, visar medmänskligheten och hjälp till. Eller om det svider i ögonen varje gång man kolla över tomtgränsen, fixa häck, högt spaljé osv. Snarare är det den som klagar som skall göra åtgärderna. Än dom som inte prioriterar trädgården före allt annat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Här är en till som följer skådespelet från soffan. Staffan2000 får föra min talan så länge..;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.