Oj vad jag är glad som bara har järnvägen och ett träsk som granne!! Tåg var tredje minut, iallafall dagtid och mängder med mördarsniglar som tycker träsket är fantastiskt. Men trivs ändå som fisken i vattnet i min stora lagom skötta trädgård.
När jag går med hunden på kvällen och ser alla dessa nördar som pedantar sig är jag enbart tacksam att bo som jag bor.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Har läst mycket men inte allt, så någon kanske redan föreslagit det. Men om du verkligen ser det som ett så stort problem, är det inte bara att erbjuda sig att klippa deras matta varannan eller var tredje vecka? Alt kanske bara när du känner att den växt väl mycket? Kanske bara fråga om de vill ha hjälp med trädgården, och att du gärna hjälper till?

Med lite flyt, tålamod och god ton så kanske det kan bli några grannar som du lär känna väl och med tiden nära vänner.

Ps. Jag gillar verkligen inte rökning etc, och tycker det är galet vid barn etc. Men att bilda sig fördomar om att de är dåliga människor baserat på det (alt att de inte bryr sig om något), och baserat på hur gamla de är, hur ofta de är ute, osv, är ett enkelt recept till en relation som är bra mycket värre än vad den skulle kunna vara. I slutändan antar jag att både du och de tänker bo kvar länge och då vill man ju ha en åtminstone dräglig relation (helst bättre).

Lycka till!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det är så illa hade jag vänt mig till kommunen o anmält.
Det finns krav på att man skall sköta om sin tomt, annars kan man få föreläggande.
I teorin låter det bra, i praktiken funkar det inte lika bra.
De som har sådana problem struntar oftast i om kommunen hör av sig om tomten är i oordning. Tyvärr.
Finns en tråd om just det som var aktuell för inte så länge sedan.
Och där kom vad jag upplever som "det typiska stridsverbet" vid konflikter mellan nyktra vuxna svenskar: "Anmäla". Barn klagar till pappa och mamma.

Ursäkta litet raljerande men jag tror på direkta samtal med ömsesidig respekt. Associerar "att anmäla" till personer jag har svårt för. Visst kan det kännas både skämmigt med sådant grannskap och meningslöst att vara noga med sitt i sådant läge. Men det finns ju inga samhälleliga påtryckningsmedel och knappast heller resurser så länge det inte handlar om svår nedskräpning.

Någon underordnad tjänsteman med gott om tid och som gillar att brösta upp sig mot folk kanske skulle vilja ringa upp dem. Men lär knappast får mandat av sin chef att "göra något". "Slarvpellarna" kan för övrigt i sin släkt ha både personer med examina och juriststatus eller otrevliga vänner som dyker upp om Ni skulle bli mer rakt på sak?
 
  • Gilla
ordain och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det är så illa hade jag vänt mig till kommunen o anmält.
Det finns krav på att man skall sköta om sin tomt, annars kan man få föreläggande.
I så fall måste min tomt vara katastrof. Det är delvis skogsmark. (Ja det är en ordinär villatomt i övrigt).
Jag har delvis gräsmatta också, som jag klipper två ggr per år. (Kanske mest mossmatta när jag tänker efter).

Varför har inte kommunen varit hit och klagat på att jag inte klipper skogsmarken med gräsklippare?
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en robotklippare. Kanske blir grannarna avis och måste ha en själva.
Ingen garanti att det funkar, men värt ett försök.
 
Staffans2000
Att hjälpa grannarna med trädgårdsskötseln har föreslagits tidigare. Själv är jag inte så säker på att det är en briljant idé. Jag ser två scenarier: -"Visst. Ni kan börja direkt med att rensa rabatterna, beskära fruktträden, kratta grusgångarna och när ni är färdiga med det kan ni fixa staketet som min odugling till snickare inte fick till. Sedan kommer jag med mer pysseltips." Eller -":devilish:+https://www.bing.com/videos/search?...DFF244D97C5C5154F120DFF244D97C5C515&FORM=VIRE
 
  • Haha
  • Gilla
SnickareHobb och 3 till
  • Laddar…
N nickex skrev:
Gör en god gärning för småbarnsföräldrarna och erbjud dig att klippa av deras gräsmatta någon gång då och då. Det kommer garanterat uppskattas och även på ett trevligt sätt kanske göra att ni får bättre kontakt.
Det här tror jag är den rätta vägen för TS.
Erbjud att klippa gräsmattan, utan inslag av missnöje. Viktigt att inte klaga, annars får inte ens TS klippa deras gräsmatta.

I fall grannarna undrar varför deras granne vill klippa deras gräsmatta så är det väl bara att vifta bort det med att tror att det kanske är bra för hans egen gräsmatta.
Detta kan ju göra att grannarna tar egna initiativ längre fram att klippa gräsmattan.

Dock viktigt att detta görs helt kliniskt rent från allt vad klagomål och missnöje heter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
@lilytwig om du läser första meningen i TS första inlägg så ser du att han skriver att han har beställt en robotklippare.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Kommer att kvitta vad och hur grannen gör, så kommer TS att reta sig.
Hur kan man överhuvudtaget bekymra sig över hur mycket någon annan använder sitt uterum? Lyser stor avundsjuka över att TS inte själv har vänner och eller släkt som är villig att hjälpa till när något skall göras! Hur trevligt är inte det när man samlas och gör saker tillsammans? Detta handlar inte om gräsmattan utan om hur dåligt TS mår själv.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@lilytwig om du läser första meningen i TS första inlägg så ser du att han skriver att han har beställt en robotklippare.
Just det Demmpa, det skrev han. Men han hade missat den eventuella poängen med det.
 
Verkar som att TS inte pallade trycket när "hen" inte fick medhåll.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Kommer att kvitta vad och hur grannen gör, så kommer TS att reta sig.
Hur kan man överhuvudtaget bekymra sig över hur mycket någon annan använder sitt uterum? Lyser stor avundsjuka över att TS inte själv har vänner och eller släkt som är villig att hjälpa till när något skall göras! Hur trevligt är inte det när man samlas och gör saker tillsammans? Detta handlar inte om gräsmattan utan om hur dåligt TS mår själv.
??
Ser jag inte något inslag av hos TS. För egen del vill jag absolut inte ha hit min släkt.
Tror du att detta i stället kan handla om att du är osäker och behöver ha andra omkring dig, för att vara mindre otrygg?
 
TS hade nog räknat med unisont stöd fr forumet i frågan. Nu muttrar TS nog att alla på forumet är White-Thrash...
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Med tanke på trådens titel
Jag gräsmatteälskare grannarna inte - katastrof!

Om du t.ex. tar och kollar TV4 och Unicefs årliga insamlingsgala kl 20 ikväll på TV4, så kanske du får ett något annorlunda perspektiv på katastrof.

Inte för att jag vill förringa dina problem, men du själv vill kanske arbeta lite på det.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Men vakatten vilken jäkla TS-bashing. Sen när började vi med att bara berätta för TS hur fel han tänker och helt skita i att hjälpa till med själva frågeställningen?

Jag tycker inte att TS är konstig som har ett problem med att grannen odlar ogräs. Jag skulle bli väldigt ledsen då .. däremot att kalla dem för trash (och själv inte kunna skilja på de och dem) är kanske att gå lite långt ..

Nåja! Du kan väl förklara för 90-talisterna att deras gräsmatta är ok men att den ger dig lite problem. Så frågar du artigt om du kan få hjälpa till lite ibland, kanske bara på en del av den. Du kan tex låta din robot gå in där en bit. Eller så kör du lite ogräsbesprutning i gränslandet.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.