Hej

Jag är nybliven ägare till ett fritidshus, det finns en del att fixa och jag är inte så värst händig men har bestämt mig för att byta staketet själv.

Staketet har sett sina bästa dagar men jag tycker stolparna borde gå att använda även om de inte är så fina.
Det är ca 200 meter runt tomten så det är en del att byta ut och slipper jag byta ut stolparna så känns det som jag har en möjlighet att fixa det själv.

Jag behöver dock tips om hur jag kan montera ett nytt staket bäst på dessa stolpar. Stolparna är ca 4,5cm i diameter och 70cm höga och står på 2,3 meters avstånd.
På det sitter det 4,2 meter långa reglar som spjälorna är spikade i.

Jag har tänkt mig ett liknande staket fast i tryckt virke.

Är det bäst att montera på samma sätt som det är gjort nu? Eller kan man sätta reglarna mellan stolparna och fästa någon typ av vinkeljärn i stolpen som man lägger dom på? Då kanske man skulle kunna ”klä” stolpen med en spjäla på baksidan också?

Vilken dimension bör reglarna ha? Ska de vara snedsågade?

Tacksam för all hjälp
 
  • Gammalt staket med rödmålade, slitna spjälor och stolpe redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slitet trästaket med vertikala spjälor och horisontella reglar framför en skogstomt i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle köpa färdiga staketlängder. De kostar från någon hundring per löpmeter och uppåt och besparar dig massor med arbete jämfört med att såga och spika själv. Klart du kan klä in stolparna om du vill, men jag tror att de är diskretast som de är om du bara målar dem i samma färg som staketet.
 
Hej

Jo jag har absolut tänkt att det vore smidigast men jag har inte hitta några sektioner som är så långa som det är mellan stolparna.
 
Ingan annan som har något bra tips på hur jag kan göra? Eftersom det är så långt mellan stolparna så tror jag det är enklast att bygga själv ändå.
Om jag skulle sätta ner stolpar mellan de nuvarande känns det som om det skulle bli lite väl tätt och jag undviker det helst.

Jag är som sagt inne på att inte fästa reglarna på samma sätt som de är nu utan bara ha dom mellan stolparna.
Skulle det kunna funka om man borrar hål genom stolpen och fäster en 22x95 eller möjligen en 28x120 i stolpen som man sen kan skruva fast reglarna i? eller blir det inte tillräckligt stabilt?
 
Vill du åt en annan höjd på reglarna, eller varför vill du ändra infästningen? Passar inte dagens standardstaket och du känner att det är bäst att bygga något eget borde du ju ändå kunna nyttja stolparna som de är tänkta. Eller är det att du känner att fästena är för klena.

Om det är 2,3 meter mellan stolparna får du ut två stolplängder (plus 20 cm) om du köper 4,8 metersreglar. Skarvar du vid stolpen får du då tre upplag för varje regel, vilket blir ett mer än nu. Men som sagt, lite klen infästning kanske.
 
Jag hade använt infästning som är nu, lite färg och dom är dom nya.
Regel på tre stolpar men förskjuten så ökar du hållfastheten lite. Behöver ej snedsågas om du använder tryckt.
 
Fundera på hur länge det som sitter där har suttit där och om det har gjort ett bra jobb. Har allt funkat som det ska finns ju ingen anledning till att ändra hur det är uppbyggt. Vilka är felen du vill få bort när du nu ändå vill byta staket? Lättare att börja i den änden och sedan komma med förbättrings förslag.
 
Tack för svar, ni verkar vara eniga i att det inte är någon idé att krångla till det som jag var inne på.

Nuvarande staket har suttit där många år, kan nog vara från när huset byggdes för 40 år sedan så konstruktionen funkar nog bra.

Jag tycker stolpar och fästen ser lite gamla och slitna ut så därför funderade jag på att byta ut dom men utseendet är inte så viktigt egentligen. Det är mest skog runt tomten, staketet behövs för att hålla hunden kvar annars hade jag kunnat tänka mig att ta bort det helt.

Om jag då utgår från att behålla nuvarande konstruktion och bara byta ut mot tryckimpregnerat, vad ska jag ha för dimension på reglarna? Är det snedsågade ”staketreglar” 75/50x50 som gäller? Kommer det hålla mycket längre än ”vanliga” reglar?

Har försökt leta (på internet) efter fästena men hittar inget motsvarande, bara rörklammer som ser ut som dessa men känns klenare. Vad ska jag söka på om jag skulle behöva byta ut några?
 
Tycker proportionerna ser rätt ut idag, mät och tag närmast standard dimension (över). Snedsågat är en smaksak men ger kanske ett gedignare intryck?
Rörklammerfästen till antenner borde funka.
 
Att slipa av rör och fästen borde vara en snabb sak innan målning om du tänkt använda Hammarlack.
 
Tack för tipset, hittade lämpliga fästen.
Ja om jag nu ska behålla stolparna synliga så måste jag bättre på färgen. Ska göra en ordentlig kontroll av alla stolpar i helgen. Hur pass noga ska man slipa stolpar och fästen innan man målar med Hammarlack?
Om de är nymålade så kommer de absolut se bättre ut än nu.

Om man går tillbaka till min ursprungliga fundering till att dölja stolparna igen.
Skulle man kunna borra två hål i stolpen och fästa en 34x95 i stolpen(på baksidan/insidan) som man sedan fäster reglarna i? Eller blir det inte tillräckligt stabilt och hållbart?
 
Det är just grejen med hammarlack-det behöver inte vara helt rostfritt.

Alla hål i stolpen innebär risk att vatten läcker in i stolpen och rostar. Kanske/kanske inte problem, du får kolla mtrl och tjocklek. Men 34*95 räcker väl.
 
Ok, hammarlack låter bra om det blir målning.
Om man borrar hål istället, kan man inte ”måla” i hålet med något rostskydd för att de inte ska rosta innifrån?

Jag ska som sagt dit i helgen och ska se över hur det ser ut och kanske provborra i en stolpe så får jag se sen hur jag bestämmer mig för att göra.
 
Allt beror ju på vad det är för stolpe, är troligen inga bekymmer alls. Du kan dock inte måla insidan annat än att hälla färg genom så det är inget alternativ. Ofta är stolpen fyll/toppad med bruk för att slippa att vatten kommer in.
Kolla och återkom om du har fler funderingar. I annat fall ser jag fram mot en bild på färdigt resultat.
 
Om det mest är för hundens skull så finns ju stängsel som blir betydligt enklare att få upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.