Hej. Hur har det gått för dig?
Jag har en nibe f750 och en sån 40 i ett stenhus på 115kvm. Jag har haft lite krångel men inga fel meddelande. Inte tillräckligt varmt på vintern.
 
Vad menar du att du har för kallt på vintern? I huset eller tilluften från sam 40? I mitt fall är problemet löst då Nibe var här och satte in en ny sam 40 med mindre element. De har tagit fram en annan sam40 för mindre hus och för oss i södra Sverige.
 
Mohsob Mohsob skrev:
Hej. Hur har det gått för dig?
Jag har en nibe f750 och en sån 40 i ett stenhus på 115kvm. Jag har haft lite krångel men inga fel meddelande. Inte tillräckligt varmt på vintern.
Hej,
NIBE bytte i vintras en ventil och efter detta har vi inte haft felmeddelanden. Tidigare så prioriterade pumpen varmvattentillverkning när den egentligen behövde prioritera avfrostning av SAM-40. När detta inte funkade utlöstes fryslarm på SAM-40. Detta har vi inte sett sedan bytet.
Generellt har vi vintertid problem med kallt uppe (radiatorer) och varmt nere (golvvärme). Efter många turer har vi rekommenderats köra på kurva 9, med resultatet 25-27 grader nere men bara 20-21 uppe. Sen kan det iofs också bero på otätheter i kattvindar där kalluft sugs in och att tilluftskanalerna på vinden inte är isolerade. Det har varit väldigt struligt i hela byggnationen med jättemycket fel varav många är kvar nu efter 2 år. 2 årsbesiktningen underkände en massa saker som GARBO-anslutne besiktningsmannen inte brydde sig om.
Och sedan låter SAM-40 alldeles för mycket tycker vi med dålig ljudkomfort i ett sovrum. Vi ångrar att hussäljaren fick oss in på detta system. Vi skulle idag satsa på bergvärme och FTX om vi hade råd att bygga igen. Mvh
 
Vi har en handshunt bredvid vår 750, där man ställer förhållandet mellan golvvärme/rad övre plan, köra på kurva 9 låter galet, samt att ha 27gr nere för att få 21gr uppe.

Inte riktigt förstått vinsten med denna SAM, då 750 känns som en elpanna för att ens orka värma huset ändå.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har en handshunt bredvid vår 750, där man ställer förhållandet mellan golvvärme/rad övre plan, köra på kurva 9 låter galet, samt att ha 27gr nere för att få 21gr uppe.

Inte riktigt förstått vinsten med denna SAM, då 750 känns som en elpanna för att ens orka värma huset ändå.
Japp. Vi har haft flera olika rörmokare här som alla säger olika saker. Rökmokare har varit ansvariga för golvvärmen UPONOR och delvis ansvariga för NIBE 750 men varken de eller ventilationsfirman som haft ansvar för delvis NIBEn och SAM-40 verkar veta hur systemen funkar ihop. Vi har en fin manöverpanel på väggen för golvvärmen, men denna är vi uppmanade att strunta i och den är
meningslös sägs det. Varför då sätta upp den? Fattar inte heller poängen med SAM-40.
 
O ovesei skrev:
Vad menar du att du har för kallt på vintern? I huset eller tilluften från sam 40? I mitt fall är problemet löst då Nibe var här och satte in en ny sam 40 med mindre element. De har tagit fram en annan sam40 för mindre hus och för oss i södra Sverige.

Hej Ovesei,

Jag börja hålla med dig om att Nibe tagit fram en produkt som inte gör som den ska.

Jag valde SAM40 för att slippa kallras som bevisligen inte fungerar med stora fönster, öppen planlösning och ryggåstak 4,2 m till nock med kök, matsal och vardagsrum, varav en yta om ca 60 kvm.
Att värma Den skulle nog ha presterat bättre om det vart vanliga rumsavdelade rum.
Nattsvalkan har heller inte gjort nån skillnad som jag hoppats på lite mer. Jag tror att SAM40 inte är dimensionerad för denna husmodell på 160 kvm.

Dessutom har vi fått med betala högre uppvärmningskostnader för att komma upp till 25 grader under vintertid. jämfört med grannen som inte har SAM40.

Summasumarum är detta en skitprodukt. Frågan är hur jag ska gå vidare med ärendet mot husleverantören. Tycker att deras ventilationsfirma som tagit sig an uppdraget borde vetat bättre, borde ju veterligen finnas en lösning bättre än SAM40!

För dessa pengar kunde vi tagit bergvärme. Eftersom husleverantören velat tjäna extra på värmesystemet borde de även ha funktionsansvaret för vald husmodell!

Vad tycker Ni?
 
A
Det är väl så att om man värmer tilluften behövs inte golvvärmen, och att de två alternativen går emot varandra? Om något så kanske man ska ställa in tilluften på +5, +10c på vintern så att det inte är skitkall luft som kommer in, annars förtar man ju golvvärmens effekt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
B Bygga2018 skrev:
Hej Ovesei,

Jag börja hålla med dig om att Nibe tagit fram en produkt som inte gör som den ska.

Jag valde SAM40 för att slippa kallras som bevisligen inte fungerar med stora fönster, öppen planlösning och ryggåstak 4,2 m till nock med kök, matsal och vardagsrum, varav en yta om ca 60 kvm.
Att värma Den skulle nog ha presterat bättre om det vart vanliga rumsavdelade rum.
Nattsvalkan har heller inte gjort nån skillnad som jag hoppats på lite mer. Jag tror att SAM40 inte är dimensionerad för denna husmodell på 160 kvm.

Dessutom har vi fått med betala högre uppvärmningskostnader för att komma upp till 25 grader under vintertid. jämfört med grannen som inte har SAM40.

Summasumarum är detta en skitprodukt. Frågan är hur jag ska gå vidare med ärendet mot husleverantören. Tycker att deras ventilationsfirma som tagit sig an uppdraget borde vetat bättre, borde ju veterligen finnas en lösning bättre än SAM40!

För dessa pengar kunde vi tagit bergvärme. Eftersom husleverantören velat tjäna extra på värmesystemet borde de även ha funktionsansvaret för vald husmodell!

Vad tycker Ni?
Jag har fått ordning på mitt nu efter mycket tjat och ARN. Nibe har tagit fram en mindre (effekt) Sam40 som de satte in istället för den vanliga.. Sen dess har jag inga problem med svängningar och larm . Kan också hålla en låg tilluft på 16-17 grader utan problem. Sen ändrar jag fläkthastigheten vintertid med högre flöde på både tilluft och frånluft så jag utnyttjar värmepumpen bättre och då går inte elpatronenen in lika ofta. Numera har jag en bra ekonomi på systemet. Sen har vi bara 21-22 grader i rummen på vintern. 25 grader låter väldigt mycket. Inte undra på att det blir dyrt.
 
B Bygga2018 skrev:
Hej Ovesei,

Jag börja hålla med dig om att Nibe tagit fram en produkt som inte gör som den ska.

Jag valde SAM40 för att slippa kallras som bevisligen inte fungerar med stora fönster, öppen planlösning och ryggåstak 4,2 m till nock med kök, matsal och vardagsrum, varav en yta om ca 60 kvm.
Att värma Den skulle nog ha presterat bättre om det vart vanliga rumsavdelade rum.
Nattsvalkan har heller inte gjort nån skillnad som jag hoppats på lite mer. Jag tror att SAM40 inte är dimensionerad för denna husmodell på 160 kvm.

Dessutom har vi fått med betala högre uppvärmningskostnader för att komma upp till 25 grader under vintertid. jämfört med grannen som inte har SAM40.

Summasumarum är detta en skitprodukt. Frågan är hur jag ska gå vidare med ärendet mot husleverantören. Tycker att deras ventilationsfirma som tagit sig an uppdraget borde vetat bättre, borde ju veterligen finnas en lösning bättre än SAM40!

För dessa pengar kunde vi tagit bergvärme. Eftersom husleverantören velat tjäna extra på värmesystemet borde de även ha funktionsansvaret för vald husmodell!

Vad tycker Ni?
25gr inomhus? Äckligt, vi har 28gr i sovrummet efter denna lilla värmebölja som dragit över, olidligt hemskt, vi ligger vintertid på 21.5gr och lägre i sovrummet, strax under 20gr
 
H Husqvarna220Ac skrev:
25gr inomhus? Äckligt, vi har 28gr i sovrummet efter denna lilla värmebölja som dragit över, olidligt hemskt, vi ligger vintertid på 21.5gr och lägre i sovrummet, strax under 20gr
Det är samma här, 28-29 grader nu i värmeböljan i sovrummen. Vardagsrummet mot söder med stora fönster 32,8 grader senast. Är detta normalt? Finns det nån norm som säger hur varma rummen få vara?
 
A
Skaffa en AC eller ett stenhus. Det räcker ju inte att ventilera när luften som kommer in är så varm.
 
Med stora fönster utan solskydd måste man ha en riktig AC om det inte ska bli varmt. Jag har passivhusfönster med sunblock så sovrummen klarar sig ok med får ändå upp emot 28 grader i vardagsrummet på eftermiddagen. Så markiser eller ett skärmtak över stora fönsterytor bör man ha.
 
Erik_Hansson skrev:
Skaffa en AC eller ett stenhus. Det räcker ju inte att ventilera när luften som kommer in är så varm.
Vi kan inte ventilera så länge det är vindstilla då får man definitivt in den varma luften. Jag får tacka husleverantören för den fina projekteringen dom vi fått såsom placering och etc. Vi har gått på alla deras förslag...
 
Vi vände sovrummen mot norr, men dessa dagar är lätträknade..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.