berisen berisen skrev:
Borde man inte sätta ett täcklock på en sån här som inte längre är i bruk? Kan en sån här ventil vara den som bråkar och orsakar mina tryckstötar?
Kan inget om ditt ljud mer än att ballofixen inte ger det om den är stängd. Ja plombera den.
 
Magnus E K
Såvida du inte har en hustomte som använder den där slangen för att tvätta skägget varje morgon.
 
För att även försöka svara på din fråga om du kan byta ut ”den” själv så bör inte det vara några problem. ”Den” kommer som hel koppling och i delar.
Om du har lokaliserat ljudet dit så kan du alltid kolla om det kommer vatten ur säkerhetsventilen när du har vattenhammarna, då borde det vara säkventilen som står o slår och du kan byta bara den.
 
Okej då utesluter jag ballofixen när det gäller oljuden. Skulle dock gärna vilja plombera den så jag ska ta reda på hur jag stänger av varmvattnet på min IVT-pump. Pillade ned pex-slangen i avloppet så länge så slipper det bli vattenkaos i källaren om den pajar. :p
 
tttomten TomasJor skrev:
För att även försöka svara på din fråga om du kan byta ut ”den” själv så bör inte det vara några problem. ”Den” kommer som hel koppling och i delar.
Om du har lokaliserat ljudet dit så kan du alltid kolla om det kommer vatten ur säkerhetsventilen när du har vattenhammarna, då borde det vara säkventilen som står o slår och du kan byta bara den.
Ja alltså med ”den” menar jag hela kopplingen i inlägget några inlägg upp. Inget vatten kommer ur säkerhetsventilen när det står och slår utan jag lurar mer på om det är avstängningsventilen som är lite trött?

Sjukt svårt att lokalisera problemet. I princip varenda blandare/kran/ventil i huset är ju en tänkbar bov :sweat:
 
Om någon håller ett par fingrar på den misstänkta ventilen när den brukar slamra så bör vederbörande känna stötar/vibrationer.
Vill minnas att det var så vi fann källan till våra "tryckstötar" i rören i sommarstugan.
 
Tror fanimej jag har löst problemet. Inte hört problemet sedan detta. Plomberade en ballofix som satt helt i onödan på vv-ledning och den kändes lite ranglig så jag ville få bort den. Den var tät bara i ett väldigt smalt intervall, typ millimeter. Har nog gått till en äldre tvättmaskin som tog varmvatten direkt.

Återstår att se om det bara är en tillfällighet att det varit tyst ett par veckor nu. :seenoevil:
 
  • En ballofix ventil plomberad på en varmvattenledning, installerad på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plomberad ballofixventil på vit vattenledning mot grå vägg med synliga rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.