Tummen upp för styrahem.se där jag beställt ventilerna, beställde igår vid 14-tiden. Nu ligger dom redan på mitt upphämtningsställe...

Har en shelly liggandes löst därhemma så får se om jag hinner prova funktionaliteten redan ikväll. Ska bara hitta en transformator också! :thinking:
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Tummen upp för styrahem.se där jag beställt ventilerna, beställde igår vid 14-tiden. Nu ligger dom redan på mitt upphämtningsställe...

Har en shelly liggandes löst därhemma så får se om jag hinner prova funktionaliteten redan ikväll. Ska bara hitta en transformator också! :thinking:
Är det du som lyckats bränna din Shelly med en olämplig transformator.
Såg ett inlägg på FB från en kille som lyckats med det:)
 
Thats me!! :cool:

Oklart vad det berodde på faktiskt, han påstår att jag vänt polerna från transformatorn fel. Då jag inte hade multimeter tillgänglig vid tillfället 23.30 igårkväll då jag pillade med det, så låter jag det vara osagt... dock så hade ju kabeln från transformatorn en Minus tecken på ena kabeln så jag tycker det verkar mycket märkligt!

Var ju verkligen mycket noga med att jag INTE skulle vända polerna fel då jag läst om många som just bränt sina shellys! :crysmile:
Får fler nästa vecka, får prova då. Han menar att den kopplingen skall funka om jag bara vänder på polerna. :thinking::rolleyes:
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
En transformator är väl gjord för växelspänning? Vilken roll spelar polariteten då?
 
AC till DC transformator....
Alltså från 220V växelström till 12V likström.
 
@useless ordpolisar nog bara lite :). En transformator ändrar bara växelspänningsnivå och likriktar inte strömmen. En nätadapter gör dock båda delarna.

I dagligt tal brukar de flesta vanliga människor dock säga transformator oavsett hur den fungerar för den svarta klumpen man sätter i vägguttaget.
 
Då är det en spänningsomvandlare...
 
Spännande!
 
Jo jag misstänkte det, så är det säkert... men oavsett vad som är den rätta termen är det nog ordet transformator som används i vardaglig språket oavsett vad som är rätt eller inte...

Inte så konstigt heller, med tanke på vad du hittar om du söker på transformator på tex Clas Ohlson. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kan också tillägga att jag trots allt ändå växlade polariteten fel på shellyn! Så minus tecknet på kabeln var väl inte ett minus utan står för något annat? :rolleyes: Kollade med multimetern nu.... grymt störigt när jag var noga med att just detta inte skulle hända! Men men, kommer fler nästa vecka. Får prova mer då! Tur jag beställde ett 4-pack... :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Uppdatering:
Det visade sig att Shellyn trots allt inte hade bränt sönder! Kände hur den började lukta lite bränt då jag kopplade polariteten fel men drog ju ur kontakten så snart jag märkte att det var fel, satt kanske i 5-10sek.
Eftersom det var sent på kvällen orkade jag aldrig kolla om den fortfarande funkade utan tog mest för givet att den var kass efter röklukten. ;)

Så i helgen kopplade jag in en Gardena vattenfördelare som funkar på viset att den har EN ingång och SEX utgångar. Varje gång vattnet slås av, så hoppar den fram ett steg bland utgångarna. Så det räcker alltså med EN ventil som jag styr med en styck Shelly. Sedan har jag skapat en SCEN i shelly appen som aktiveras på morgonen 06.00 samt kvällen 21.00, slår på shellyn och således går vattnet igång på utgång 1. Efter X antal minuter stängs vattenventilen av, vattenfördelaren hoppar då till utgång 2. Sedan slår vattenventilen på igen X antal minuter. Och så repeteras det alltså 6ggr tills alla vattenspridare har körts en runda!

Jag hade ju hoppats på att kunna köra 2st vattenspridare i samma slinga, men det blev skrattretande dåligt tryck. Så jag var alltså tvungen att dra en slang till varje spridare! Så det är sammantaget ca 140meter vattenslang som går lite kors och tvärs! :confused: Men men....

Märker dock att trycket såklart påverkas en del där den längsta slingan ligger, och här märker jag faktiskt av ett visst tryckfall pga ventilen som @TotalControl flaggade för. Utan ventilen klarar spridaren precis att täcka den ytan som skall bevattnas, med ventilen så täcker den inte riktigt hela ytan tyvärr! Alla andra spridare klarar sig dock tillräckligt! Har inte mätt vilket tryckfall det blir dock... ska försöka göra det och labba lite och se om jag på något vis kan dra det lite effektivare. Kanske kopplar inte ytterligare en ventil + shelly på den slingan som är längst bort och kör den på ett eget utkast som finns tillgängligt närmare, då får jag nog tillräckligt med tryck som jag behöver.

Har någon ett tips om bättre vattenventil så länka gärna.

Hursomhelst, sammanfattningsvis så fungerade det mycket bra med vattenventil + shelly + gardena vattenfördelare! Så nu står den programerad att köra varje morgon och kväll, plus en gång på dagen om jag känner att det behövs beroende på värme och torka.

NU SKA DET NOG BLI LIV I GRÄSMATTAN!! :D
 
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
@crazytok ajfan tråkigt det med trycket :(. Kör du vanlig 1/2" slang? De kan också ge rätt rejält mottryck. Innan jag installerade mitt bevattningsystem och körde med slang så körde jag 3/4" slang just för att minska mottrycket. Det är en stor skillnad. Men 3/4" slangen är inte rolig att hantera..
Ang ventiler. Jag kör Hunters riktiga bevattnings-ventiler. Robusta som en tank :)

https://www.rinkabyror.se/artikel/magnetventil-hunter-pgv-25r-inv-/

Jag beställde dock alla mina Hunter prylar (proffsmärke) från USA där allt är mer än halva priset billigare. Även med frakt, + avgifter om man beställer mycket prylar.
 
  • Gilla
johanschag
  • Laddar…
Kan tänka mig att det är skillnad med 3/4" slang, men det blir som du säger för bökigt att hantera.

Nu är ju detta bara något jag kommer använda mig av under min nysådd av gräsmattan tills den är bra etablerad. Därefter får gräsmattan mer eller mindre klara sig själv. ;) Så jag kommer inte krångla till det mer än vad jag redan gjort... detta får duga! Ska i första hand se om jag kan labba lite med slangarna för att korta ner avstånden på något vis. Eventuellt så byter jag ventil till något kraftigare... har kollat på just den hunter ventilen du länkade till, men jag hade gärna haft en som går på 12V. Men kanske är svårt när man ska ha kraftigare grejer.... en ventil med 3/4" anslutning istället för 1/2" tror jag hade räckt.

Kommer dock nyttja dom här tre ventilerna jag redan köpt till mindre bevattning i trädgårdslandet sedan, där jag kommer ha gardenas mindre system med droppbevattning. Där kommer dom nog fylla sin funktion väl! :)
 
C crazytok skrev:
Uppdatering:
Det visade sig att Shellyn trots allt inte hade bränt sönder! Kände hur den började lukta lite bränt då jag kopplade polariteten fel men drog ju ur kontakten så snart jag märkte att det var fel, satt kanske i 5-10sek.
Eftersom det var sent på kvällen orkade jag aldrig kolla om den fortfarande funkade utan tog mest för givet att den var kass efter röklukten. ;)

Så i helgen kopplade jag in en Gardena vattenfördelare som funkar på viset att den har EN ingång och SEX utgångar. Varje gång vattnet slås av, så hoppar den fram ett steg bland utgångarna. Så det räcker alltså med EN ventil som jag styr med en styck Shelly. Sedan har jag skapat en SCEN i shelly appen som aktiveras på morgonen 06.00 samt kvällen 21.00, slår på shellyn och således går vattnet igång på utgång 1. Efter X antal minuter stängs vattenventilen av, vattenfördelaren hoppar då till utgång 2. Sedan slår vattenventilen på igen X antal minuter. Och så repeteras det alltså 6ggr tills alla vattenspridare har körts en runda!

Jag hade ju hoppats på att kunna köra 2st vattenspridare i samma slinga, men det blev skrattretande dåligt tryck. Så jag var alltså tvungen att dra en slang till varje spridare! Så det är sammantaget ca 140meter vattenslang som går lite kors och tvärs! :confused: Men men....

Märker dock att trycket såklart påverkas en del där den längsta slingan ligger, och här märker jag faktiskt av ett visst tryckfall pga ventilen som @TotalControl flaggade för. Utan ventilen klarar spridaren precis att täcka den ytan som skall bevattnas, med ventilen så täcker den inte riktigt hela ytan tyvärr! Alla andra spridare klarar sig dock tillräckligt! Har inte mätt vilket tryckfall det blir dock... ska försöka göra det och labba lite och se om jag på något vis kan dra det lite effektivare. Kanske kopplar inte ytterligare en ventil + shelly på den slingan som är längst bort och kör den på ett eget utkast som finns tillgängligt närmare, då får jag nog tillräckligt med tryck som jag behöver.

Har någon ett tips om bättre vattenventil så länka gärna.

Hursomhelst, sammanfattningsvis så fungerade det mycket bra med vattenventil + shelly + gardena vattenfördelare! Så nu står den programerad att köra varje morgon och kväll, plus en gång på dagen om jag känner att det behövs beroende på värme och torka.

NU SKA DET NOG BLI LIV I GRÄSMATTAN!! :D
Bild är alltid kul...
 
Ah, har dock inte tagit några... :(

Ska försöka göra det ikv! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.