Så himla fantastisk projekt!! Och så himla snyggt utförd. :love:
 
Riktigt, riktigt coolt.
Vilket drömprojekt. Hoppas du fortsätter posta bilder och berätta hur det blir.
 
harry73
Nu vill jag inte vara sån men om du ändå murar insidan, varför inte mura allting?
 
  • Gilla
  • Wow
HenrikV01 och 11 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Nu vill jag inte vara sån men om du ändå murar insidan, varför inte mura allting?
[media]
Mmm. Har inte bestämt mig än, antingen vit puts, eller sten imitation(Som ser ut som att det är uppbyggt med storsten), eller fortsätta med tegel...
 
Vilken energi du har
Har själv funderat på gräva ner en cointainer
O isolera den!
Men det här var imponerande !
Kul att det finns folk som kan bygga!
Vissa behöver googla så fort dom ska sätta upp nån list
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Häftigt!
 
Borde funka som skyddsrum också...
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Imponerande!! Kan man ana en prepper :)
 
  • Gilla
Ola Kvalsvik och 3 till
  • Laddar…
Väldigt fint. jag har en mindre källare. Fick tag på gammal mursten från gamla torp. Har gjort hyllor i källaren precis.

Bilder visar halvklar källare,men ni ser ideen.
 
  • Gilla
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
A Andreas34 skrev:
Hej
Tänkte bara visa hur jag har gjort min vinkällare, om någon har synpunkter till förbättring eller idéer, så kommentera
Gärna.
har kommit fram till är att inte använda platonmatta på taket.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70%
luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg. Har endast 100mm stenull markisolering samt markduk
Samt isodränskiva på vägg samt markduk.

Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (för-kylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.samt ut-luft i taken.
Har även lett in den kylda från-luften till min jordkällare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge.
Skriv gärna kommentarer och idéer.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [media] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mvh Andreas
Härligt o se kreativa människor i farten, utan bromsklossar. Lycka till med vininköpen (också).
 
B
Snyggt!

Spännande lösning med sandgolvet. Annars brukar det ju jämnt vara betong i hela plattan. Har ofta sett denna lösning utomlands, men väldigt sällan i Sverige. Hur mycket armerade du under väggarna?

Vad är det för tegelgolv du valt ut? Tar gärna emot tips på leverantör :)
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Ojojojoj, imponerande!
 
Helt jävla galet bygge!! :crysmile::crysmile::crysmile:

Men ack så coolt.... (y)(y):cool:
Ser inte att det finns någon ingång från man caven till källaren, är det något du öppnar upp i efterhand?
Det runda hålet i taket på man caven, är det tänkt att ha någon typ spiraltrappa från poolhuset och ner eller?

Du får jobba på nu, det här vill vi ju helt klart se fler bilder på!! :D
 
Har någon sagt att leca håller för jordtrycket? Jag fick veta att det enda som gäller är armerade fundablock eller gjuten armerad betong.
Vi lade tegel på formen till taket, fogade och gjöt betong ovanpå. Snabbt, enkelt och utan värk i nacken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.