yonna yonna skrev:
Avhärdat vatten: Vad är skillnaden om man använder restvattnet från torktumlaren?
Sköljmedel kvar?
 
När jag hade en servicekille hemma så använde han ånga för att rengöra. Verkar fungerat bra b
 
M mickekarl skrev:
Sköljmedel kvar?
Om man utgår från att sköljmedel inte använts?
 
yonna yonna skrev:
Om man utgår från att sköljmedel inte använts?
Då funkar det!
 
Sköljmedlet stannar väl i tvätten. Det borde inte förångas.
 
D Daniel 109 skrev:
Sköljmedlet stannar väl i tvätten. Det borde inte förångas.
Eftersom det är vattenlösligt så borde en del följa med i förångningen.
 
  • Gilla
Monilej
  • Laddar…
Va? Har du någon aning om hur destination funkar? Det är ett utmärkt sätt att avskilja vattenlösliga saker som tex salter.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Va? Har du någon aning om hur destination funkar? Det är ett utmärkt sätt att avskilja vattenlösliga saker som tex salter.
Så du menar att vattnet som lämnar en kondenstumlare är 100 % H2O? Inte en molekyl annat?
 
D Daniel 109 skrev:
Va? Har du någon aning om hur destination funkar? Det är ett utmärkt sätt att avskilja vattenlösliga saker som tex salter.
Häll lite vatten från torktumlaren i en bunke och kör med elvispen en stund så blir det väldigt uppenbart att det inte är destillerat vatten.
Det finns gott om andra ämnen som också går att förånga/destillera.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Va? Har du någon aning om hur destination funkar? Det är ett utmärkt sätt att avskilja vattenlösliga saker som tex salter.
Jag returnerar frågan till dig; har du någon aning om hur destillation fungerar? Att för att få ett RENT destillat så räcker det liksom inte med en enkel destillation/förångning i ett icke-kliniskt rent instrument? Det krävs många vändor i en YTTERST kontrollerad miljö. En torktumlare är inte det och gör inte det.
 
Men det har knappast med om något är vattenlösligt att göra om det följer med luftflödet till kondensorn. Det var det jag opponerade mig mot. Du kommer att få med allt som kan följa med luften genom luddfiltret i vattnet. Det har inget med vattenlösligheten att göra. Det är ingen centrifug.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det har knappast med om något är vattenlösligt att göra om det följer med luftflödet till kondensorn. Det var det jag opponerade mig mot. Du kommer att få med allt som kan följa med luften genom luddfiltret i vattnet. Det har inget med vattenlösligheten att göra. Det är ingen centrifug.
Detta är OT, men jag är ganska säker på att det blir ett fan så mycket mer rent resultat om du destillerar en vatten-olja-blandning än en vatten-NaCl-blandning.
 
Slutsatsen är alltså att det inte är lämpligt att använda kondensvattnet från torktumlare för rengöring av LLVP eller annan teknisk utrustning. Man får således köpa rent, destillerat vatten.
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
Hur drog du den slutsatsen?
 
Jag kör mina på torkfunktion under somrarna och det verkar hålla dem rena och fina. Ingen märkbar prestandaförsämring i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.