Idag skulle man vara så jävla duktig och vertikalskära gräsmattan. Råkade visst vertikalskära slingan också. :sleep: Så nu har jag lappat ihop det med en blå FK kabel sålänge.
 
Hej!

Jag handlade i helgen på mig en Gardena Smart Sileno City 500 -2019. Denna kommer ersätta min Bosch Indego Connect 1200 -2015, som mestadels strulat.

Har idag installerat denna Sileno City 500. OOB ger den ett gediget intryck. Kompletterade Indego begränsningsslingan med en Guideslinga. Verkar funka.

Smart Gatewayn kopplade jag in i mitt LAN med kabel & den uppgraderade sig direkt. Gardena Appen laddade jag ner till smartphone & registrerade mig, samt lade till SmartGatewayn till mitt Gardena konto.

Dock lyckas jag inte inkludera Silenon till SmartGatewayen. Den använder ju 868MHz bandet, precis som Z-Wave, kanske de stör varandra? (Får prova att stänga av Tellstick Net v2 Lite bryggan.

Under första ingångsättandet av Sileno City roboten så var inte slingan helt klar & jag lyckades inte få till en Guidekabel kalibrering, om det nu ställde till det i sammanhanget?

Dock fungerar Sileno City robotoen fint i nuläget som oSmart klippare. :)

Hur gör man en factory reset på en Sileno City? Så man får OOB ställa in meny på nytt? Hittar bara återställ användarinställningar i menyerna.

Finns det några "meny trix" med denna robotklippare? Så som man kan göra på de äldre med att hålla in 0 för att få fram en dold meny?
 
  • Gilla
Sebtju
  • Laddar…
F frav skrev:
Hej!

Jag handlade i helgen på mig en Gardena Smart Sileno City 500 -2019. Denna kommer ersätta min Bosch Indego Connect 1200 -2015, som mestadels strulat.

Har idag installerat denna Sileno City 500. OOB ger den ett gediget intryck. Kompletterade Indego begränsningsslingan med en Guideslinga. Verkar funka.

Smart Gatewayn kopplade jag in i mitt LAN med kabel & den uppgraderade sig direkt. Gardena Appen laddade jag ner till smartphone & registrerade mig, samt lade till SmartGatewayn till mitt Gardena konto.

Dock lyckas jag inte inkludera Silenon till SmartGatewayen. Den använder ju 868MHz bandet, precis som Z-Wave, kanske de stör varandra? (Får prova att stänga av Tellstick Net v2 Lite bryggan.

Under första ingångsättandet av Sileno City roboten så var inte slingan helt klar & jag lyckades inte få till en Guidekabel kalibrering, om det nu ställde till det i sammanhanget?

Dock fungerar Sileno City robotoen fint i nuläget som oSmart klippare. :)

Hur gör man en factory reset på en Sileno City? Så man får OOB ställa in meny på nytt? Hittar bara återställ användarinställningar i menyerna.

Finns det några "meny trix" med denna robotklippare? Så som man kan göra på de äldre med att hålla in 0 för att få fram en dold meny?
Jag har en massa Zwave prylar och en Gardena Smart City 500 (eller vad den hette) och har inte märkt några störningar överhuvud taget, Gardena Gateway och Zwave gateway står dessutom brevid varandra.... Var det inte så att när man ska inkludera klipparen från appen , så var det bara att följa instruktionerna i appen, eventuellt skulle man knappa på något i klipparen oxså, men då sade appen till har jag för mig...
 
Jag har kommit fram till att Radio modulen i roboten troligen är kass DOA eller inte riktigt inkopplad. När jag tar fram f/w versionerna så står det RADIO: 0.00.00

-Sileno City 500-
Manufactured: 2019-02-01
MAIN: 14.04.00
HMI: 14.04.00
SUB: 6.05.00
COM: 14.01.00
RADIO: 0.00.00

Att inkludera både Gateway & robot i Appen är normalt en ganska enkel grej. För roboten, starta Sileno inkluderingen i Appen, klicka OK på robotens tulpan-meny. Ta da! :) Men om tekniken bråkar, ja då.... :(

Denna robot klarar inte heller kalibrera guiden. Efter ca5m kalibrering så stannar den & börjar klippa. Så det är något vajsing under skalet.
 
Hej!

Jag är inne på mitt andra år med Sileno City 500 modellen. Den fungerar mycket bra och är pålitlig...förutom en sak som är mycket irriterande.

Knivarna mycket lätt "smutsiga" och fastnar. Det samlas mycket gräs runt omkring knivarna och de blir nästan täckta av gräs och gräsrester. När detta händer fastnar knivarna och de blir helt fasta i sin position. Detta kan hända redan efter en halvdag eller en dag efter jag rengjort. Klippresultatet försämras avsevärt.

Är det någon annan som upplevt samma sak? Har ni fixat problemet på något vis?

En kompis har en Husqvarna modell. Där sitter den en skyddsskiva under knivarna, som roterar. Sitter alltså underknivarna närmast marken. Men på Gardena modellen finns ingen skyddskiva under knivarna. Undrar om en liknande skiva hade hjälpt till att hålla knivarna rena?
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
P Peppe_1.0 skrev:
Hej!

Jag är inne på mitt andra år med Sileno City 500 modellen. Den fungerar mycket bra och är pålitlig...förutom en sak som är mycket irriterande.

Knivarna mycket lätt "smutsiga" och fastnar. Det samlas mycket gräs runt omkring knivarna och de blir nästan täckta av gräs och gräsrester. När detta händer fastnar knivarna och de blir helt fasta i sin position. Detta kan hända redan efter en halvdag eller en dag efter jag rengjort. Klippresultatet försämras avsevärt.

Är det någon annan som upplevt samma sak? Har ni fixat problemet på något vis?

En kompis har en Husqvarna modell. Där sitter den en skyddsskiva under knivarna, som roterar. Sitter alltså underknivarna närmast marken. Men på Gardena modellen finns ingen skyddskiva under knivarna. Undrar om en liknande skiva hade hjälpt till att hålla knivarna rena?
Gissar på att du avser en sk hasplåt. Det finns på Gardena R70 och kunde eftermonteras på Gardena R50. Tveksamt om det nu går att eftermontera en sådan på den Silenotyp du har.
Skivan ska motverka gräsets bromsande effekt på knivdisken och på så sätt ge ökad klipptid, men tycks som du beskriver, även förhindra smuts på knivarna och vid skruvinfästningen.
På vår R70 har jag ej sett att knivarna blir så smutsiga att de inte kan rotera fritt runt skruven.
Det är inte så att klipparen får gå i högt gräs och på så vis blir det längre och mer gräsrester?
Tanken är ju att det bara ska klippas några mm på grässtrået varje gång.

Edit, kanske ska du testa om Husqvarnas nya knivar med avlångt hål fungerar bättre?
https://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/reservdelar/endurance-knivar/595084401/
 
Redigerat:
Tack för tipsen om de nya knivarna! De nya avlånga hålen kanske motverkar att knivarna fastnar.

Jag klipper endast några millimeter åt gången och sänker sakta klipphöjden.

Är det någon som upplevt samma problem med att knivarna fastnar och gräs och gräsrester samlas runt skruven och kniven?
 
  • Gilla
chrwal
  • Laddar…
Såhär ser mina ut efter en vecka.

Känns inte speciellt vassa med det gräs/pollen-klägg som omger kniveggen.
 
  • Gräsklipparknivar täckta med gräs och pollen vilket indikerar slöhet efter en veckas användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har läst på några ställen om personer som använder Husqvarnas AMC app för att få mer information om klipparen, så som batteristatus i procent. Någon som vet hur går man tillväga för att få in en Sileno Smart i den appen? När jag försöker måste jag välja exakt vilken modell jag har, och i den listan finns, inte helt oväntat, bara automovermodeller.
 
J jaqob skrev:
Jag har läst på några ställen om personer som använder Husqvarnas AMC app för att få mer information om klipparen, så som batteristatus i procent. Någon som vet hur går man tillväga för att få in en Sileno Smart i den appen? När jag försöker måste jag välja exakt vilken modell jag har, och i den listan finns, inte helt oväntat, bara automovermodeller.
Det låter inte helt orimligt eftersom det går att lägga till Automower i Gardena-appen. Jag ska undersöka det själv och se om jag kan lösa det.
 
  • Gilla
NicholasM83
  • Laddar…
J jaqob skrev:
Jag har läst på några ställen om personer som använder Husqvarnas AMC app för att få mer information om klipparen, så som batteristatus i procent. Någon som vet hur går man tillväga för att få in en Sileno Smart i den appen? När jag försöker måste jag välja exakt vilken modell jag har, och i den listan finns, inte helt oväntat, bara automovermodeller.
Jag får inte till det i alla fall. Hade goda förhoppningar när det gick att logga in med sitt Gardena-konto men det var lika tomt på klippare ändå.
 
F frav skrev:
Såhär ser mina ut efter en vecka.

Känns inte speciellt vassa med det gräs/pollen-klägg som omger kniveggen.
Precis, exakt så såg mina knivar också ut efter en kort tid...1-2 dagar. Knivarna sitter helt fast och kan omöjligt klippa grässtråna.

Ibland blir det dock mindre beläggningar och gräsansamlingar än din bild visar...men dock med samma resultat att knivarna fastnar...vilket medför att klipparen inte klipper gräs längre. Mycket irriterande detta. Min kompis som har en Husqvarna så fastnar inte knivarna. Undrar om detta har med hasplåten att göra.

Är det någon som kommit på en lösning på detta problem? Jag funderar på att lacka den svarta plasten (göra den blank och hal) som knivarna sitter mot för att motverka att gräs/ gräsrester fastnar...tror ni detta fungerar?
 
Kanske är det pollen som kletar fast på knivarna. Har sett andra som rapporterar om just detta. I så fall är det övergående problem.
 
P Peppe_1.0 skrev:
Precis, exakt så såg mina knivar också ut efter en kort tid...1-2 dagar. Knivarna sitter helt fast och kan omöjligt klippa grässtråna.

Ibland blir det dock mindre beläggningar och gräsansamlingar än din bild visar...men dock med samma resultat att knivarna fastnar...vilket medför att klipparen inte klipper gräs längre. Mycket irriterande detta. Min kompis som har en Husqvarna så fastnar inte knivarna. Undrar om detta har med hasplåten att göra.

Är det någon som kommit på en lösning på detta problem? Jag funderar på att lacka den svarta plasten (göra den blank och hal) som knivarna sitter mot för att motverka att gräs/ gräsrester fastnar...tror ni detta fungerar?
Har en Sileno Life på ingång och det där låter ju inget vidare.
Men istället för att lacka - kan det hjälpa med silikon-spray för att minska vidhäftningen mot tallriken?
(Testar men det är man nog dessvärre rökt vad gäller att lackera den sen, för silikonrester tenderar att bli kvar och sabotera vidhäftning för lim och lack...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.