Hej!

Vi ska snart anlägga gräsmatta, grovplanerad och plan tomt på ca 1000 kvm. Klarar man av att skotta ut matjorden själv och isåfall hur?

Tanken är att få matjorden dumpad i olika högar. Har i dagsläget tillgång till fyrhjuling vilket jag förstått man kan använda till att packa jorden med typ en träpall bakom fyrhjulingen, men har man användning av fyrhjulingen för att fördela ut matjorden?

Om man skall göra det själv hur gör man det mest effektivt och på bästa sätt för att få det jämnt och bra?

mvh
 
J
Fyrhjuling för transport, spade och kratta för utjämning , styvt jobb på 1000m2, tar ett tag men bra motion och sista spadtaget kommer det med
 
Steg 1.Skotta manuellt och plana ut så jämt det går.
Kör över området med fyrhjulingen, så att var enda kvadratcentimeter har körts över , vattna lite och låt det sätta sig.
Steg 2. Du upptäcker att det var inte så jämnt som du trodde. Lägg ut ytterligare jord i svackor kanske hyvla bort mindre förhöjningar. Packa igen med fyrhjulingen. Upprepa igen om det behövs.
Steg 3. Lägg en ytbädd med fin jord ca 2 till 3 cm tjock och plan ut. I denna jord sår du.
Du har nu en jämn gräsmatta.
Ska du ha ännu jämnare behövs dress sand, eller bra toppdress när gräset etablerat sig.
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Hyr en sådan här 1000:- över helgen. Fredag em-Måndag morgon.
Ofta kommer den tidigt på Fredag då transporterna vill hem. Man drar den efter en Volvo V90 med E-kort .
Grön minilastare av märket Avant 520 Diesel parkerad på en solig gräsmatta med huset i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få det plant, bind en al-stege efter den och lägg på några cementplattor.
Jordplaneringsstege av aluminium bunden med rep, med en cementplatta på en grusväg för markutjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Färdmekaniker och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Du menar att man fördelar ut jorden också då med "traktorn"?
 
Bakircioglu Bakircioglu skrev:
Tack för svar! Du menar att man fördelar ut jorden också då med "traktorn"?
Ja, man kör framgår samtidigt skakar skopan när man tippar av jorden, sedan sätter man ner skopan nästan plant och backar, då slätar man ut ojämnheter med skopans kant. Ett billast jord tar bara någon timma att köra ut.
Stegen med lite belastning kan man dra själv i hörn och på stora ytor kan man dra den efter en trädgårdstraktor. Har man hjälp av två som kan lyfta den in i hörn så slipper man kratta så mycket.
 
OK! Kanske dumma frågor men; Hur skall man veta att man lägger på "lagom" med jord? Så att man inte lägger på för mycket så det saknas massa på slutet eller tvärtom, att man lägger på för lite?
 
Packa jorden med egen kroppsvikt eller motsvarande, inte med maskin. Trampa hela ytan 2-3 ggr så blir det perfekt, Det är den packningsgrad du vill ha i slutändan ändå. Gräsmattan blir inte stum som en parkeringsplats och dränering kommer att fungera normalt, Det kommer obönhörligen att bli tjälskjutning efter maskinens spår och du göra om det igen. Gör man rätt så behöver man bara göra det en gång.
 
  • Ledsen
jimbus
  • Laddar…
Ett alternativ till hjullastaren är en större model av självlastande minidumper. Som du kan sitta på. Tog mig en dag att lägga ut ca 65m3.

Sedan är det bra om du har en eller två man som kan kratta ut det du kör ut så man ser direkt om du behöver lägga på mer. Du får försöka dela upp gräsmattan i sektioner, vet hur tjockt lager jord du tänkt ha. Sedan räkna på hur många kubik varje sektion skall ha och till sist räkna ut hur många lass med dumpern det blir. Så det blir ungefärligt iaf....

Sedan kratta ut allt och göra det så plant och fint du kan. Kratta kratta och kratta....

Sedan drar du en stege som förslagits ovan, alternativt en EU Pall som du lägger upp och ner och drar runt med rep, fram och tillbaka, kors och tvärs.... utan sten ovanpå. Gjorde så själv och det blev jätteplant och fint.

Till sist går du över hela ytan med en gallervält med sten ovanpå. Att trampa 1000kvm tre ggr kommer ta dig hela semestern! :crysmile:

Sedan sår du gräsfröna.

Sedan går du över ytan med gallervälten igen så du trycker/myllar ner fröna lite.

Till sist börjar du vattna, lite åt gången, flera ggr om dagen.

När gräset börjat rota sig och växa, då vattnar du istället sällan och mycket så du får ett djupt rotsystem!
 
Redigerat:
Kollade på youtube nu, såg smidigt ut! Men min dumma fråga kvarstår; Hur ser jag till att jag fördelar ut rätt mängd med matjord?
 
Som jag skrev, försök dela upp din gräsmatta i sektioner. Och utefter det får du räkna på hur många kubik varje sektion skall ha. Det är nog det lättaste. Kanske slå ner några pinnar i ytterkant och dra murarsnöre där rätt höjd är...
 
Slå ner käppar med jämna mellanrum, väg in höjder och rita ett streck på rätt höjd som du fyller emot. Det räcker med ögonmått. Glöm inte att ha fall bort från huset i möjligaste mån.
 
Fast käppar mitt i gräsmattan är ju svårt när du ska köra runt med maskiner...

Men i ytterkant av gräsmattan funkar ju.
 
C crazytok skrev:
Fast käppar mitt i gräsmattan är ju svårt när du ska köra runt med maskiner...
...
Kör inte runt med maskiner. ;)
 
Såg ut som det går sakta med minidumper så kanske hyr en liten hjullastare då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.