Köp större kapacitet än ni behöver. Den angivna kapaciteten bygger på att den går oavbrutet på max, det kommer inte hända. Köp också en med gps, speciellt om ni ska ha två ytor klippta. Jag hade köpt en 430x till det behovet.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
det behövs möjligen för att snabbare hitta hem. Med smart planering av guidens placering så går det bra med en.
Har den inte GPS? Känns som kabeln enbart används för finliret och GPS för grovjobbet
 
O Otsef skrev:
Köp större kapacitet än ni behöver. Den angivna kapaciteten bygger på att den går oavbrutet på max, det kommer inte hända. Köp också en med gps, speciellt om ni ska ha två ytor klippta. Jag hade köpt en 430x till det behovet.
Det stämmer inte, det är rekommenderad max storlek bara.
En 420 blir nog utmärkt, har ni hyffsat öppet finns det inte anledning fö rf något mer
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
1200kvm gräs är perfekt till en 420.
 
Ursäkta OT. jag har bara erfarenhet av Worx och den är nog för liten för er även om jag är helnöjd.

Det jag undrar är om det finns ett enda belagt exempel på att en robotklippare ska ha kört över en igelkott??? Det är många som verkar oroa sig för detta. Min lyckas inte ens klättra över tennisbollar så att den skulle dekapitera igelkottar känns helt orimligt! Hade det varit ett vanligt problem hade nog bilder på igelottsmos florerat vilt på nätet dessutom.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Jag vet ett exempel då en robotgräsklippare kört över en hundsvans, det är allt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är inte en skröna MEN det beror också på typ av gräsklippare. Alla klippare är inte dåliga i detta avseende och det kan vara vettigt att kolla konstruktionen.

Problemet är att igelkottar rullar ihop sig vid fara och klipparen kan skada kotten när den puffas fram. Även om kotten - eller dess ungar - inte helt körs över innebär skada lidande och senare död.
 
En 430 eller 420.
Beror på hur ofta det leks (gräsmattan ska vara tillgänglig) i trädgårdarna.

430. Klipptid ca 10 timmar per dag med en vilodag.
420. Klipptid ca 14 timmar per dag med en vilodag.

(315. Klipptid ca 20 timmar per dag med en vilodag.)

Skulle nog skrivit något kontrakt, om någonting händer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om nu detta med överkörda igelkottar hade varit ett så stort problem, hade bla facebook svämmat över med bilder på överkörda djur.
Skrönor blandat med känslor för dessa djur gör att detta lever vidare.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Delar en Stiga 520 med grannen. Vi har totalt ca 1200kvm att klippa. Har fungerat sedan 2012.

Att tänka på:
Om det blir avbrott i begränsningskabeln. Vem av er felsöker? Och ska var och en ansvara för sin egen gård?
Det kan även vara bra att lägga en extra slinga på tomtgränsen som går att koppla in för att just hitta vilken gård felet är och för att utnyttja om någon drar fram solstolar/krocket/partytält/byggsåg osv, osv. på gräset. Då slutar den inte klippa hos din granne under tiden.
Om klipparen inte står i laddaren på kvällen, var beredd på att grannen kan komma galopperande och leta efter den.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ojoj det är att göra det bökigt! När man får en alldels egen utan grannens problem för 8-10’, och blir inte billigare att dela heller..bara mer böök.
 
Hur gick det?
Köpte ni tillsammans? Skrivit avtal? Vilken modell? Installation? Övriga tips och lärdomar?
 
B Beemaster skrev:
Hur gick det?
Köpte ni tillsammans? Skrivit avtal? Vilken modell? Installation? Övriga tips och lärdomar?
Tyvärr blev det inget inköp - i stort sett alla gräsmattor i området "dog" i vintras så det blev aldrig aktuellt med någon robot den här sommaren då det inte fanns mycket gräs att klippa förrän i augusti... Vi får se om vi gör ett försök nästa sommar :)

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Ja vi har funderat på båda de modellerna. Vi har ju båda barn att ta hänsyn till vilket innebär att klipparen kommer att gå på kvällar/nätter i huvudsak och frågan är då om 315x räcker till för 1200 kvm?

/Krille
En robotgräsklippare bör inte gå på nätterna eftersom den riskerar att skala huvudet på igelkottarna. Dessutom är stöldrisken större då.
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
En robotgräsklippare bör inte gå på nätterna eftersom den riskerar att skala huvudet på igelkottarna. Dessutom är stöldrisken större då.
Men om man varken har tjuvar eller igelkottar där man bor då?

Jag har varken eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.