j.erkers
Jag håller på att byta tak på altanen och då blir det lite plåt som ska klippas. Eftersom jag har en plåtsax tänkte jag att det ordnar sig nog. Tyvärr inte... Ibland blir det jag klipper bra (inte perfekt men dugligt). Nu har jag hört av en bekant som "kan" att det finns höger, vänster och raka plåtsaxar. När använder man vilken och hur ser man skillnad på dem? Då jag är en nyfiken liten jäkel skulle jag vilja lära mig lite mer om plåtklipperi oxå.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
En rak klippande plåtsax (vanligtvis gul) klipper i en rak linje, medan en högerklippande plåtsax (vanligtvis grön) klipper i en kurva åt höger och en vänsterklippande plåtsax (vanligtvis röd) klipper i en kurva åt vänster.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Rickard.
Billiga plåtsaxar är hopplösa att klippa med oavsett då dom är byggda fel så att plåten inte har någonstans att ta vägen efter man har klippt.

Sen kan man undra om plåtsax verkligen är det bästa för dig då det är fel verktyg för många plåtprofiler (det går men blir inte så bra)

Själv har jag en grön och en röd (höger och vänster) midwest sax och då klara jag allt jag behöver göra då jag aldrig handklipper stora ark, då är en pelikan lämplig.
 
j.erkers
Rickard. Rickard.ag skrev:
/.../då klara jag allt jag behöver göra då jag aldrig handklipper stora ark, då är en pelikan lämplig.
Pellikan?
 
Rickard.
j.erkers j.erkers skrev:
Pellikan?
Ja precis, du vet en sån stor vit fågel som fångar fisk :)


(googla "pelikan plåtsax" om du är nyfiken, inte något den vanlige hemmafixaren behöver äga om du frågar mig)
 
j.erkers
Rickard. Rickard.ag skrev:
Billiga plåtsaxar är hopplösa att klippa med /.../
Vilket/vilka märken ska man satsa på om man vill köpa bra grejer?
 
Wiss är beprövat.
Sen räcker det gott med en höger och en vänster (båda går att klippa rakt med ända skillnaden är vart plåten tar vägen.

Sen gillar jag dom med lite extra vinkel, just för att plåten lättare har någonstans att ta vägen.
 
Köp en elektrisk sax, helt suveränt att jobba med
 
Rickard.
j.erkers j.erkers skrev:
Vilket/vilka märken ska man satsa på om man vill köpa bra grejer?
Jag använder nu enbart midwest efter några års testande så det får väl vara min rekommendation.
 
  • Gilla
Stenhall och 1 till
  • Laddar…
Midwest!
Som ventilationare har jag testat en del och Midwest är de bästa hittills. Man blir lika sur varje gång man beställer nya och grossisten skickar fel så man får Wiss. Dessa är totalt odugliga.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Dubbel kolla vad jag hade på jobbet och har midwest, så får backa på mitt föra inlägg , men har ett par gamal wiss hemma som är så gott som identiska så kanske har haft liknande modeller.
 
K Kompen skrev:
Dubbel kolla vad jag hade på jobbet och har midwest, så får backa på mitt föra inlägg , men har ett par gamal wiss hemma som är så gott som identiska så kanske har haft liknande modeller.
Problemet med Wiss är att de är för raka så ska man klippa slätplåt så är muttern i saxens led i vägen för plåten. Det går alltså inte att klippa slätplåt som det är tänkt utan man måste snarare använda saxen som en konservöppnare och fläka upp plåten och resultatet blir ju inte så snyggt...
Midwest är mer vinklad så det är inga problem att klippa långa och raka snitt med dessa.
Jag har som mål att förpassa alla Wiss-saxar till metallåtervinningen men dessvärre så sitter det folk och tillverkar nya hela tiden.
 
  • Haha
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
T
P pleqtiz skrev:
Jag köpte en plåtsax på jula som har funkat otroligt bra.. rekomenderas!

[länk]
Det är en pelikan. Den klipper rakt "mycket bättre" än en vanlig gul fasonsax efter min erfarenhet, men det kan ha att göra med den som håller i saxen med :)

För trådstartarens fråga så är fasonsaxar färgkodade, grönt handtag för en sax som klipper åt höger och rött handtag för vänster. De går även att klippa rakt med men en men gult handtag är lättare att klippa rakt med.

Tipset är att köpa kvalitet då t ex Julas Hard head-saxar bara duger som brevvikt/sänke. Det funkar att klippa av ett stålband på virkesbuntar och liknande men efter lite användning så viker sig plåten och käftarna bryts isär så det inte klipper.
Har (tyvärr) försökt använda dem för att klippa lite i plåtregel och hängrännor och det blir inte bra... Man blir mest arg...
 
Den från Jula det länkas till är en Stubai och det brukar vara bra grejer. Hard nånting brukar inte vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.