8/18!
Chansade på alla utom sista, o den hade jag fel på (y)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kontrolläste quizet minst fem gånger för att hitta buggar, men det nådde inte riktigt ända fram. Vore nog bra att låta någon annan kontrollera det med andra ögon, om det nu blir fler quiz - det vet jag inte nu.
Tycker det var bra, inga felaktigheter men många frågor kan ju tolkas på ett eller annat sätt.

PEN in i JFB tycker jag är felaktig på grund av en gammal grundregel att jord alltid ska gå oavkortat till PE-skenan, ser även en viss risk att kopplingen kan ställa till med nollfel i framtiden på grund av otydlig uppmärkning.

Fejkjordade uttaget är ett typexempel där man ofta ser varningstecken och vid en närmare koll just denna typ av fel.

Men fejkjordningen märks inte utan att mäta eller öppna uttaget medans hängande sladden är tydlig, detta hindrar dock inte att den ofta hänger kvar år efter år trots påpekanden.

Många kan däremot bli lite skraja om det påpekas att det saknas jord. Kanske något de lärt sig av arga snickare eller dylikt.
 
Angående fråga 15 så är den fel i mina ögon pga följande:
- Om den grön/gula är inkommande PEN så saknar centralen i övrigt skyddsjord, eller är skyddsjordad via en blå ledare. Inte helt omöjligt men väldigt osannolikt med ett helt dubbelisolerat system.
- Om den grön/gula kommer från PEN-plinten så har den fel färg.
- Om den grön/gula är utgående så tas PEN ut ifrån en blå ledare.
Jag ser inget användningsfall som är korrekt.
 
  • Elkablar utan isolering är exponerade i ett öppet installationskanal för elektricitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Angående fråga 15 så är den fel i mina ögon pga följande:
- Om den grön/gula är inkommande PEN så saknar centralen i övrigt skyddsjord, eller är skyddsjordad via en blå ledare. Inte helt omöjligt men väldigt osannolikt med ett helt dubbelisolerat system.
- Om den grön/gula kommer från PEN-plinten så har den fel färg.
- Om den grön/gula är utgående så tas PEN ut ifrån en blå ledare.
Jag ser inget användningsfall som är korrekt.
Men det är ju ingen PEN-plint utan en plint avsedd för N. Du menar att det saknas förbindelse gröngul->PE-skena för det ska vara korrekt?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Angående fråga 15 så är den fel i mina ögon pga följande:
- Om den grön/gula är inkommande PEN så saknar centralen i övrigt skyddsjord, eller är skyddsjordad via en blå ledare. Inte helt omöjligt men väldigt osannolikt med ett helt dubbelisolerat system.
- Om den grön/gula kommer från PEN-plinten så har den fel färg.
- Om den grön/gula är utgående så tas PEN ut ifrån en blå ledare.
Jag ser inget användningsfall som är korrekt.
Ja den är ju entydigt fel hur man än ser på det, vi kan nog lägga till 10 mm2 också om det nu är en PEN. Annars kanske den är ett exempel på överkompensering som görs inte bara av hempulare, just matning av JFB med G/G-blå är inte ovanligt efter proffs också. Om det inte framgick av originaltråden skulle jag tänka mig att det är ett sånt fall med uttaget från PEN som syns där och sen vidare med N utanför denna JFB skyddszon. Gruppers PE verkar finnas på bilden så det är säkert rätt så långt och inget osannolikt specialfall. Men aversionen att ansluta blå korrekt till inkommande skena PEN verkar stark kanske det döljs genom blå tejp bara i denna änden också. :)
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja den är ju entydigt fel hur man än ser på det, vi kan nog lägga till 10 mm2 också om det nu är en PEN. Annars kanske den är ett exempel på överkompensering som görs inte bara av hempulare, just matning av JFB med G/G-blå är inte ovanligt efter proffs också. Om det inte framgick av originaltråden skulle jag tänka mig att det är ett sånt fall med uttaget från PEN som syns där och sen vidare med N utanför denna JFB skyddszon. Gruppers PE verkar finnas på bilden så det är säkert rätt så långt och inget osannolikt specialfall. Men aversionen att ansluta blå korrekt till inkommande skena PEN verkar stark kanske det döljs genom blå tejp bara i denna änden också. :)
Vet inte om jag såg någon jordskena på bilden, men det är ju såklart överlägset vanligast. Men det är ju bara N vi vill ha fram till JFB, icke PE. Kan egentligen inte se någon mening alls med att dra fram PEN eller PE dit, och i mitt tycke ska man heller inte göra så.

Är det nödvändigt att ansluta den blå där på ovansidan förresten, slut anslutningsmöjligheter från N-skena?

Och när ändrade man från att N skulle märkas ljusblå till blå och varför?
 
S Slugge skrev:
Vet inte om jag såg någon jordskena på bilden, men det är ju såklart överlägset vanligast. Men det är ju bara N vi vill ha fram till JFB, icke PE. Kan egentligen inte se någon mening alls med att dra fram PEN eller PE dit, och i mitt tycke ska man heller inte göra så.

Är det nödvändigt att ansluta den blå där på ovansidan förresten, slut anslutningsmöjligheter från N-skena?

Och när ändrade man från att N skulle märkas ljusblå till blå och varför?
Nej det finns ingen mening med att dra det så och som det då verkar vara på bilden inte annat än på olika formella sätt sett felaktigt också. Och är man lite petig inte heller så lyckat med nolla vidarekopplad där heller om övrigt vore korrekt, med den i de här fallen ovanliga dubbeländhylsan ok i så fall.

Förstår inte riktigt vad du menar med ljusblå till blå här. Om du menar PEN kommer den in som begrepp och med färgkodningen vi använder nu i STEV FS-88 i tidigare SIND FS-79 är den inte benämnd PEN utan generellt som nolla och sen kommer internationella kravet minst 10 mm2 via Blå boken. Sista tre dateringarna här direkt från bakhuvudet utan större eftertanke men det bör vara rimligt rätt och inte livsviktigt ens i ett "farligt quiz". :)
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det finns ingen mening med att dra det så och som det då verkar vara på bilden inte annat än på olika formella sätt sett felaktigt också. Och är man lite petig inte heller så lyckat med nolla vidarekopplad där heller om övrigt vore korrekt, med den i de här fallen ovanliga dubbeländhylsan ok i så fall.

Förstår inte riktigt vad du menar med ljusblå till blå här. Om du menar PEN kommer den in som begrepp och med färgkodningen vi använder nu i STEV FS-88 i tidigare SIND FS-79 är den inte benämnd PEN utan generellt som nolla och sen kommer internationella kravet minst 10 mm2 via Blå boken. Sista tre dateringarna här direkt från bakhuvudet utan större eftertanke men det bör vara rimligt rätt och inte livsviktigt ens i ett "farligt quiz". :)
Blir lite OT kanske då det egentligen inte har med säkerhet att göra, men innan var det ju heligt med ljusblå tilläggsmärkning, mörkblå var aja-baja men sen rätt många år tillbaka räcker det att den är blå på något vis.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja lite så har det blivit.

Jag vet/tror, ljusblå för nolla, och mörkblå återfinns i apparatskåp med lite olika innebörd beroende på standard som skåpet är byggt efter.

Men när jag tjackade lite RK6 på Malmbergs häromveckan så reagerade jag på att de hade endast mörkblå (ganska mörk i alla fall), och jag tänkte att det egentligen blir fel i en vanlig gruppcentral. Men jag sket i det ändå. Jag orkade inte åka till en grossist till, vilket alltså var själva anledningen till att Malmbergs även fick sälja RK den gången.
 
S Slugge skrev:
Blir lite OT kanske då det egentligen inte har med säkerhet att göra, men innan var det ju heligt med ljusblå tilläggsmärkning, mörkblå var aja-baja men sen rätt många år tillbaka räcker det att den är blå på något vis.
Ok då förstår jag vad du menar och ett skäl kan vara att kablar sen länge tillverkas efter standarder där ljusblå identifierar en ledare så man ska kunna använda den generellt för nolledare. Dvs de flesta typer installationskablar med minst två ledare ska innehålla blå sen 70-talet SE har ju varit lite avvikare där med sina nummermärkta EKKJ, FKKJ, AKKJ osv men nu anpassat sen länge där också. Och som Mikael nämner kommer ofta mörkblå in via tex standarden 60204 elutrustning för maskiner där just ljusblå är nolla för kraft och mörkblå DC manöverkretsar.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Fast man använt det i flera år när man på 80-talet var skåpbyggare och all manöver var 24=, RK tråden där var faktisk mörkblå ! Man lär sig nytt varje dag! Jag har trott att nyansskillnader på Blå var olika tillverkare då det alltid var en nyansskillnader om man bytte leverantör mitt i ett skåp.
 
GK100 GK100 skrev:
Annars kanske den är ett exempel på överkompensering som görs inte bara av hempulare, just matning av JFB med G/G-blå är inte ovanligt efter proffs också. Om det inte framgick av originaltråden skulle jag tänka mig att det är ett sånt fall med uttaget från PEN som syns där och sen vidare med N utanför denna JFB skyddszon.
Utmärkt ide att kolla originaltråden, tänkte inte på det. Eftersom du gissade rätt så har du kanske redan hittat den och tjyvläst. Länkarna kom inte med i quizet vill jag minnas. och jag har endast utgått ifrån bilden. Men jag ser nu att vi alla har varit med och tjatat i tråden från 2016 :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-min-normcentral-felkopplad.288349/

Det börjar med inkommande N + PE som båda går till PE-plinten. Redan där är det troligen fel utan att matningspunkten kom till klarhet i tråden. Sedan går en PEN-märkt N-ledare till JFB1, och den blå vi ser på bild går vidare till ingången på JFB2 :)
 
Kul med Quiz! Snyggt jobbat Bo!

Jag fick 15 av 18 rätt.

Mina funderingar angående några av frågorna:

Fråga 1:

Den aktuella dvärgbrytaren är bara godkänd för en utgående ledare. Att huvudbrytare saknas behöver inte vara fel. Kan t ex sitta i en annan kapsling utanför bild.


Fråga 2:

Märklig central. Norsk? Ser det inte som nåt direkt fel så länge det inte är en trefasgrupp man bryter nollan i. Här är bara 1-fasgrupper så jag svarade rätt :)


Fråga 4:

"Vilket fel har gjorts i denna installation i ett mätarskåp? Matningen kommer från vänster och utgående huvudledning ned till höger."

Här svarade jag: "En PEN-ledare i utgående huvudledning har tagits ut från en PE-ledare i ett TN-S-system - risk för elchock och vagabonderande strömmar i TN-S-systemet."

Vilket tydligen var fel? Det står ju i frågan att matningen (TN-S) kommer från vänster, och utgående huvudledning är ned till höger. Ser inget otydligt här. Är PEN-ledare ut från ett 5-ledarsystem vilket är fel. Om det hade varit ett TN-C system så hade det inte funnits en blå ledare i matningen och så hade det varit en förbindelse mellan PE och N.


Fråga 5:

Lurig fråga. Alla tre fel är ju helt klart fel. Men vad är allvarligast? Jag skulle säga att det beror på var uttaget sitter och vad det används till. Sitter det som allmänuttag nere vid golvet hos en barnfamilj så skulle jag påstå att "oklamrad/ej dragavlastad "kabel" är mest fel". Om den däremot sitter ej åtkomligt på en pizzeria och matar en ugn så är för klen och felaktig kabel mest fel ... Kanske på delad första plats med avsaknad av jord.


Fråga 15:

Fel? Ja. Antingen är det en neutralledare med fel färg och felaktig markering. Eller så är det en PEN-ledare som sitter ansluten på fel ställe. Svårt att säga genom att bara se på denna bild.


Fråga 18:

Jag räknade felen jag kunde se och kom upp i minst 5 och svarade därför det alternativet. Vilket tydligen var fel?

Fel 1: För många sladdar in i stickproppen
Fel 2: Felkopplat
Fel 3: Klämda ledare
Fel 4: Felaktig dragavlastning
Fel 5: Jord ej ansluten utan avklippt
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Rrrrr Rrrrr skrev:
Kul med Quiz! Snyggt jobbat Bo!

Jag fick 15 av 18 rätt.

Mina funderingar angående några av frågorna:

Fråga 1:

Den aktuella dvärgbrytaren är bara godkänd för en utgående ledare. Att huvudbrytare saknas behöver inte vara fel. Kan t ex sitta i en annan kapsling utanför bild.


Fråga 2:

Märklig central. Norsk? Ser det inte som nåt direkt fel så länge det inte är en trefasgrupp man bryter nollan i. Här är bara 1-fasgrupper så jag svarade rätt :)


Fråga 4:

"Vilket fel har gjorts i denna installation i ett mätarskåp? Matningen kommer från vänster och utgående huvudledning ned till höger."

Här svarade jag: "En PEN-ledare i utgående huvudledning har tagits ut från en PE-ledare i ett TN-S-system - risk för elchock och vagabonderande strömmar i TN-S-systemet."

Vilket tydligen var fel? Det står ju i frågan att matningen (TN-S) kommer från vänster, och utgående huvudledning är ned till höger. Ser inget otydligt här. Är PEN-ledare ut från ett 5-ledarsystem vilket är fel. Om det hade varit ett TN-C system så hade det inte funnits en blå ledare i matningen och så hade det varit en förbindelse mellan PE och N.


Fråga 5:

Lurig fråga. Alla tre fel är ju helt klart fel. Men vad är allvarligast? Jag skulle säga att det beror på var uttaget sitter och vad det används till. Sitter det som allmänuttag nere vid golvet hos en barnfamilj så skulle jag påstå att "oklamrad/ej dragavlastad "kabel" är mest fel". Om den däremot sitter ej åtkomligt på en pizzeria och matar en ugn så är för klen och felaktig kabel mest fel ... Kanske på delad första plats med avsaknad av jord.


Fråga 15:

Fel? Ja. Antingen är det en neutralledare med fel färg och felaktig markering. Eller så är det en PEN-ledare som sitter ansluten på fel ställe. Svårt att säga genom att bara se på denna bild.


Fråga 18:

Jag räknade felen jag kunde se och kom upp i minst 5 och svarade därför det alternativet. Vilket tydligen var fel?

Fel 1: För många sladdar in i stickproppen
Fel 2: Felkopplat
Fel 3: Klämda ledare
Fel 4: Felaktig dragavlastning
Fel 5: Jord ej ansluten utan avklippt
Träd till din fråga 4 (tror jag): https://www.byggahus.se/forum/threads/raett-kopplat-jorden-och-nollan-fran-jordfelsbrytaren.332684/

Nu har du kvällen räddad! (y)

Men ganska intressant tråd, vi fick aldrig återkoppling huruvida inkommande servis var kopplad TN-C eller TN-S. GK100 menar att det är i sin ordning med den oanslutna neutralledaren där jämte PEN, så då får man anta att så är fallet, jag tycker själv den skulle tagits bort om man ämnade ansluta med PEN, och en liten blå flagga såklart.

Ser inte riktigt mätarskåpet framför mig men om inkommande servis är TN-C så måste det även gå en blå mellan inkommande PEN-plint och mätare, jag kan verkligen inte se någon poäng att behålla den stumpen 6mm2 blå då man kunde tagit bort den på 2 sekunder, ännu snabbare än att märka PEN. Vilket såklart ändå ska göras.
 
Redigerat:
Rrrrr Rrrrr skrev:
Kul med Quiz! Snyggt jobbat Bo!
Kul av du var med.

Rrrrr Rrrrr skrev:
Den aktuella dvärgbrytaren är bara godkänd för en utgående ledare. Att huvudbrytare saknas behöver inte vara fel. Kan t ex sitta i en annan kapsling utanför bild.
Har du en spec på denna dvärg från biltema av denna okända åtgång ;) Jag skrev i inledningen att det var brott mot reglerna man skulle bedöma, inte tillverkarens anvisningar, och att man dessutom bara skulle bedöma det man såg på bilden.

Rrrrr Rrrrr skrev:
Märklig central. Norsk?
Märklig är den, men jag kunde heller inte se något tokfel :) Det går heller inte att avgöra utifrån tråden bilden kommer ifrån, utan där är den i riktigt dåligt sällskap:
https://www.byggahus.se/forum/threa...stallationsregler.337327/page-16#post-3236514

Rrrrr Rrrrr skrev:
Fråga 4:
Det går inte att avgöra ifall matningen som kommer från vänster består av PE + N eller PEN + N. I ett mätarskåp kan båda förekomma. Eftersom skyddsledaren saknar blå tilläggsmärkning skulle det vara en PE, i vilket fall man inte får ta ut en PEN.

Rrrrr Rrrrr skrev:
Fråga 5: Lurig fråga. Alla tre fel är ju helt klart fel.
Ja det är en bedömningsfråga som fler reagerat på. Vilken typ av fel är allvarligast och vilket fel innebär högst risk (högsta sannolikhet för att inträffa och allvarligaste konsekvens). Jag har svårt att säga att reglerna menar att dragavlastning skulle vara ett allvarligare fel än fusk med skyddsjorden. Men som sagt, frågan har nog inget klockrent svar.

Rrrrr Rrrrr skrev:
Fråga 15: Fel? Ja.
Ja, nåt fel är det. Det finns en länk till originaltråden längre upp. Det finns fler fel :)

Rrrrr Rrrrr skrev:
Fråga 18: Jag räknade felen jag kunde se och kom upp i minst 5 och svarade därför det alternativet.
Du får rätt. Jag misslyckades med att få till villkoren i denna fråga så det finns inget alternativ som är rätt, så alla får bi rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.