Stickproppen i referensbilden kan man med lite töjning av reglerna säga att den är rätt - Man har använt en fyrledad kabel och tagit den blåa till ena fasen.
Sen har någon litat på färgerna och tolkat anslutningarna i uttaget fel.
 
tommib
S Slugge skrev:
Ser inget problem med kopplingen, felet är vita texten i sista bilden som kallar en fas för N. Samt fel ordning på övriga, men som sagt, ingen betydelse.
Inga problem med kopplingen? Nollan är i fel position på "referensbilden". Den ska vara uppe till vänster i uttaget.
220px-Perilex_box_diagram.svg.png
Bilden saxad från Wikipedia.

Precis som useless tror jag att bilden kommer från någon tråd där någon trott att blå är nolla och därmed förväxlat kopplingen.
 
tommib tommib skrev:
Inga problem med kopplingen? Nollan är i fel position på "referensbilden". Den ska vara uppe till vänster i uttaget.
[bild]
Bilden saxad från Wikipedia.

Precis som useless tror jag att bilden kommer från någon tråd där någon trott att blå är nolla och därmed förväxlat kopplingen.
Ja, finns ju ingen nolla, så inte så konstigt. Bara tre faser och jord.

Tror bara det är någon som ryckt ut proppen och öppnat Perilexen på en fungerande koppling och dragit felaktiga slutsater markerade med paint.

Denne kanske tror att proppen ska stickas rakt in i liggande uttaget och blå därmed skulle vara nolla.
 
Redigerat:
Ja det var svårt! Tur att man inte ställs inför alla dessa frågor på en och samma dag i normala fall!
 
I mitt underlag till quizet var bilderna i fråga 13 två st separata, med två separata länkar till trådarna som de kom ifrån. Det är alltså två helt olika exempel där båda är felaktiga på likartat sätt. Ja lade till "referensbilden" bara för att förvilla men det blev nog lite väl förvirrat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-haell-3fas.258160
https://www.byggahus.se/forum/threads/stickpropp-till-vitvaror-i-koek.266139/#post-2350375
useless useless skrev:
Är inte svaret på fråga 13 fel? Inte för att fasföljden spelar så stor roll för en spis, men det är inte den ordningen det brukar vara i illustrationerna...
Observant, tänkte inte på det. Jag utgick från min referens som är standarden SS 428 08 34 som anger denna fasordning. Bilden på wikisidan (och i min spisbibel) har roterat faserna moturs ett snäpp. Men då det är wikisidan som syns borde jag nog använt den som referens.
Teknisk ritning av en komponent med detaljerade måttangivelser och toleranser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stickproppen i referensbilden kan man med lite töjning av reglerna säga att den är rätt - Man har använt en fyrledad kabel och tagit den blåa till ena fasen.
Sen har någon litat på färgerna och tolkat anslutningarna i uttaget fel.
Jag skulle ha klippt bort stickproppen i referensbilden för den skulle inte bedömas i frågan. Jag ser för övrigt bara tre ledare vilket antyder en 230 V-spis, dvs en nolla med i spelet. Det kan ju också vara en 400 V-spis som kopplats in tvåpoligt av någon anledning som inte framgår.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är väl brun, svart, blå och grön-gul?
 
  • Eluttag med kopplade kablar i färgerna brun, svart, blå och grön-gul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Fasordningen (fasföljden) är ju samma även om positionerna har roterats.

På wikipediasidan (den engelska) står det också att läsa att tyska VDE 0100-standarden beskriver fasordningen på ett inkompatibelt sätt vilket faktiskt gör att det är lite osäkert vilken ordning faserna ligger i. Därför avråds man av wikipedia att koppla roterande maskiner till ett Perilexuttag.

Bilderna i frågan skulle jag säga är 400V allihop om inte uttaget är felkopplat. Det saknas en ledare i nollposition men det verkar finnas en svart, som useless påpekar ovan.
 
Ja du har rätt, ser det nu. Då kan det vara vilket som.
 
tommib tommib skrev:
Fasordningen (fasföljden) är ju samma även om positionerna har roterats.

På wikipediasidan (den engelska) står det också att läsa att tyska VDE 0100-standarden beskriver fasordningen på ett inkompatibelt sätt vilket faktiskt gör att det är lite osäkert vilken ordning faserna ligger i. Därför avråds man av wikipedia att koppla roterande maskiner till ett Perilexuttag.

Bilderna i frågan skulle jag säga är 400V allihop om inte uttaget är felkopplat. Det saknas en ledare i nollposition men det verkar finnas en svart, som useless påpekar ovan.
Tidiga Perilex hade i vissa fall märkningen förskjuten men inte med omkastad rotation. Går man till VDE som du nämner och liknande tidiga blad likt det Bo la in här är alla tre kombinationerna med.

Kuriöst är anledningen att enligt viss VDE och ÖVE skall man i proppänden få medursrotation om man lägger in "medurs". Och det blir det ju om någon av de tre märksätten följs på båda sidorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Får väl passa på att nämna något om själva temat också. Tycker nog att detta quiz hade en större andel tvetydigheter och slamkrypare än tidigare inte bara den kring spiskopplingen med all förvirring. Det är väl en naturlig följd av att det rör sig om i vissa frågor bedömningar och värdering av vad man ser utan mer uppgifter.

Nog 3-4 av dem skulle gå att diskutera mer på riktiga grunder om det vore "blodigt allvar" men inget för ett lekfullt quiz. Som vanligt får jag berömma Bo för sina väl utförda frågor där man om man inte vant sig vid hur de är gillrade faller på många även om man har insikt för att svara. Alltså se till ev syftningar, språkliga utformningar av frågan, läs alla alternativ noga med det i bakhuvudet och utgå alltid från om det finns någon regel är det den han väger tyngst oberoende av annat på bilderna.

Och läser man dessutom en hel del på elforum går det få till 18/18 här. Du borde lägga in om att få gästarbeta lite på Elinstallatörens quiz som var uppe i någon tråd tidigare. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
10/18
Det var naturligtvis fråga 13 som man övertolkar, andra ändan av en färdigjuten kabel är väl färgerna Brun/Svart/Blå/Gul-Grön på en 4-ledare kabel 3G där Blå är fas 3 ???
Dom som man hade fel på var man i gott sällskap.
 
Jag kontrolläste quizet minst fem gånger för att hitta buggar, men det nådde inte riktigt ända fram. Vore nog bra att låta någon annan kontrollera det med andra ögon, om det nu blir fler quiz - det vet jag inte nu.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
tommib
Äh, det är klart att det blir fler quiz! Det var roligt och det är alltid bra att utmanas lite. Lite skönhetsfläckar får man räkna med...
 
  • Gilla
nmeden och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja då var jag klar. Men bara med en folköl i näven, en såhär solig och fin påskaftonsdag.
Klurigt var bara förnamnet.
Jag öppnade fråga 1 igår, och valde efter att stirrat på den en stund att lägga quizet åt sidan ett slag.
Men nu körde jag racet, helt utan att kolla kommentarstråden det minsta innan.

15/18
Krävdes en hel del funderande, samt att jag försökte tänka som Bo, jag tror jag delvis listat ut det.

Missarna:
fråga 5. Ja vi kan ju ha olika åsikter om vad som är allvarligast. Jag tycker att avsaknad av dragavlastning på en helt lös matningsledning, där vilket spädbarn eller husdjur som helst kan lätt dra ut skiten och sen ha strömförande ledare i handen/tassen sen är riktigt allvarligt.

15, här tror jag Bo själv känner på sig att han inte själv är helt säker, med tanke på att vi gärna fick motivera i tråden.
Jag anser att det inte finns något riktigt formellt fel. Det känns fel, och har klara nackdelar och är inte enligt praxis, att nyttja plinten på JFB såsom PEN-plint/skena, och sen mata vidare till en annan JFB eller nollskena utanför JFB.
Men sen skrev tommib eller vem det nu var att det oavsett var fel färger i så fall. Och det stämmer troligen, för vad matar annars centralens PE-plint? Fast det kan ju komma från en PEN-plint ... så ...tja ...

Och så sista, 18.
Jag tycker nog att det fanns minst 5 fel, de 4 i alternativet innan samt att PE inte alls anslutet.

Tack hjärngympan Bosse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.