Sällar mig till de som tycker det är roligt att ni vill dela klippare! Husqvarna är ett bra köp.
Eftersom era gräsmattor tillsammans inte är mer än1200 m2, är det ändå en väldigt klok idé att köpa en rejält tilltagen klippare.
Batteriet räcker för att snabbt gå över ytan och det går att programmera den så den går vid tider när barnen inte är ute och leker. Ni kan programmera den att gå 5 dagar per vecka och kommer ändå ha en vacker gräsmatta. Jag skulle inte satsa på att köra den nattetid. Bortsett från överkörda igelkottar, så klipper den daggfuktigt gräs och det kan vara grisigt att rensa.
Har haft en Automower 420 i 3 år, och den har aldrig - läs ALDRIG - fastnat eller blivit stående av något skäl. Då är ändå min gräsmatta inte särskilt plan och är nästan 1500 m2.
En liten tanke bara: Lämna gärna en liten del av gräsmattan att låta blommor växa. Tänk på att de pollinerande insekterna har minskat katastrofalt och lite humlesurr är inte fel.

Edit: Kom ihåg att nackdelen med en klipprobot, är att man måste vara noga med att inte lämna kvar leksaker, trädgårdsmöbler och andra föremål på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Geatki och 2 till
  • Laddar…
Köp en modell med lång drifttid på varje laddning. Då kan klipparen köra längre pass och era tomter är fria på kvällen.
Automower 440 har 290 min drifttid på en laddning. Då kan den köra EN runda kl 8 på morgonen och båda gräsmattor är klippta och "lediga" på eftermiddag och kväll.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Men om man nu har en mkt god relation med grannen så är det ju en toppen ide. Vet inte vad du har för erfarenheter men i min värld är de flesta människor goda och bra att ha och göra med. Slå ett slag för miljön och dela mer.. testa hygglo om du vill testa delning utan risker Trevlig påsk

H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis inte! Halva ytan att klippa/halva priset på klipparen, men jag äger den själv, utan strul mm.

Man ska alltid äga sina saker själv! Inte tramsa med att låna och dela...blir bara strul.
 
K Krille4 skrev:
Så har jag inte förstått det - snarare att om man betalar dubbelt så mycket så får man inte bara "större yta" utan även en mycket bättre och driftssäkrare robot .

/Krille
Varför ska den vara det? 315 är bäst i test, roboten blir inte smartare när den blir större, Mormor har en 315, jag har en 420, tycker nästan att 315 löser problemen bättre..den har gått klanderfritt på hennes svåra tomt på 1000kvm i 3-4år.
 
Härligt med god grannsämja. Med ”delad vårdnad” av en robotklippare kommer den att stärkas om ni väljer en klippare med kvalité.

Jag hade två grannar som delade robot under 6-7 år tills den ena grannen sålde sitt hus. De hade tagit bort en bräda i staketet så klipparen fick en passage. När den ena grannen sålde behöll den andre klippare och de skarvade ihop tråden och satte tillbaka brädan i staketet.

Välj en Automower 430x så blir ni nöjda. Kostar just nu 23800 kr på GPLshop.se och ryms nästan inom budget. Sedan tillkommer förstås installationspaket. Det blir lite dyrare men ni kommer att bli så mycket nöjdare.
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför ska den vara det? 315 är bäst i test, roboten blir inte smartare när den blir större, Mormor har en 315, jag har en 420, tycker nästan att 315 löser problemen bättre..den har gått klanderfritt på hennes svåra tomt på 1000kvm i 3-4år.
Ett skäl kan ju vara att 315 kostar 16.400 och den 420 från 2017 jag länkade till kostar 18.000:- M.a.o. mer än 50% ytterligare kapacitet för 10% högre pris.

Jag tror nog att alla HQs klippare sköter sig bra. Även min 420 har gått "klanderfritt" i tre år nu.
 
Jag delar med min granne på landet. Har en dunge emellan som vi röjde en stig genom. Kanske 15 meter. Min tomt är 1600, hans 1200. Köpte en Husqvarna 440x. Fick köpa 2 stora paket med begränsningslina eftersom båda husen är ”öar”.
Dragit en guidelina till hans tomt. Klipparen följer den 50% av gångerna. Har inte stött på något negativt med samägande. Tvärtom. Köpte en kraftfull maskin som klarar våra två tomter på nattetid enbart.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Eller köpa varsin 105’a för 8’..
 
martin43 martin43 skrev:
Köp en modell med lång drifttid på varje laddning. Då kan klipparen köra längre pass och era tomter är fria på kvällen.
Automower 440 har 290 min drifttid på en laddning. Då kan den köra EN runda kl 8 på morgonen och båda gräsmattor är klippta och "lediga" på eftermiddag och kväll.
Vi kör alltid klipparen sent på kvällen..
 
Jag hade en Stiga Autoclip 520 som körde in på grannens tomt också. Det gick att programmera ett sekundärområde och hur stor andel klipptid i procent som den skulle klippa där. Funkade perfekt.
 
Excel
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi kör alltid klipparen sent på kvällen..
Tänk på kvälls/nattaktiva djur, min går dagtid när jag är på jobbet.
 
Jag och grannen har precis klickat hem en Husqvarna 430x.
Ska dela på totalt 1500 kvm tomt där vi har hälften var. Ser inga problem alls med detta. Det kommer att bli skitbra! Om nåt hemskt händer, t ex att klipparen kör över grannens hund på min tomt så löser vi det.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Intressant att du vill dela robot med grannen, vi går och tänker på samma tankar med vår närmsta granne här med. Tar alla tankar och idéer med oss :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Skrämmande att det finns flera i tråden som ser delat ägande som något negativt.
Det är ju sådana här saker som gör det bra med grannar.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Excel
T twoody skrev:
Skrämmande att det finns flera i tråden som ser delat ägande som något negativt.
Det är ju sådana här saker som gör det bra med grannar.
Behöver ju inte vara skrämmande, det är väl vad man har för erfarenheter som avgör. Delat ägande kan vara både negativt och positivt. Tråden syftade inte besvara fråga om ägandet, TS får se det som en bonus.

Dock har TS har fått mycket bra tips kring vilken robot som är bäst lämpad för uppgiften.

Glad Påsk!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.