hej, jag har vakumsolfångare och de brukar ladda med ca 55-65° men jag upplever inte att mina tankar fylls speciellt mycket, har ca 1000L. Har lästa andra som får upp sina tankar utan speciella problem till 85-90° här i forumet.

Jag försöker att tolka bifogad bild men det är inte min starka sida. Jag har 70m (2x35m) 16mm rör ink rören i fångarna. 11,64 kvm solfångare.

Spec på solfångarna,
Solfångare 1376kw

EM-C01 / 15 rör med 45º lutning

  • Aluminium profil med 45° lutning
  • Dimension - ø58 x 1800mm
  • 1,94 m²
  • Antifrys - 1,45 lit.
  • 15 vakuumrör med 45° lutning
  • 2 utgångar ø22
  • Aluminium ram
  • Special blå färg med stor effekt
  • 50 mm. Polyuretan (skum) isolering
  • 1,5mm - tjockleken på glaset
  • 165°C - max temperatur
  • 18kg - vikt
 
  • Tabeller för dimensionering av expansionskärl, flöde och tryckfall för solfångarsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du säger "brukar ladda med 55 - 65 oC" Betyder det att du har anläggningen sedan flera år?
Vad menar du med "laddar med 55 - 65 oC" Är det värmebärartemperaturen ut från solfångaren?
Har allt fungerat klanderfritt alla tidigare år och du har fått upp temperaturen i din 1 m3 ackumulatortank till önskad temperatur?
Är det först nu som din solfångare inte ger den värme den tidigare givit?

Vad är det du inte förstår på din bild(är det inte tabell du menar?

Har du hela 35 meter värmebärarrörledning enkel väg från vakuumsolfångaren till ackumulatortanken?
Hög hus det? 10 våningar?
 
J
Vad har du för temp på mediat in till tank, kanske lite grova rör, det går sakta i dom och en avkylning blir till, hade nog varit bättre med 22 hela vägen, snabbare transport av mediat och mindre avkylning
 
A Arnodt skrev:
Du säger "brukar ladda med 55 - 65 oC" Betyder det att du har anläggningen sedan flera år?
Vad menar du med "laddar med 55 - 65 oC" Är det värmebärartemperaturen ut från solfångaren?
Har allt fungerat klanderfritt alla tidigare år och du har fått upp temperaturen i din 1 m3 ackumulatortank till önskad temperatur?
Är det först nu som din solfångare inte ger den värme den tidigare givit?

Vad är det du inte förstår på din bild(är det inte tabell du menar?

Har du hela 35 meter värmebärarrörledning enkel väg från vakuumsolfångaren till ackumulatortanken?
Hög hus det? 10 våningar?
Andra säsongen nu men den har aldrig klarat av att ladda tankarna upp till 80.

Ja precis det jag menade va ut från panelerna.

35m tur retur är det.

Gällande bilden så har jag ställt in den på 6 liter per minut om jag förstod rätt. Vet dock inte om tryckfallstabellen är något jag måste ta hänsyn till. Delta T vet jag inte vad det gör, kan skriva in det i styren som max och min delta T.
 
J jesper33 skrev:
Vad har du för temp på mediat in till tank, kanske lite grova rör, det går sakta i dom och en avkylning blir till, hade nog varit bättre med 22 hela vägen, snabbare transport av mediat och mindre avkylning
Jag har 16mm rostfri kulvertslang, tempen in brukar ligga på allt från 50-65 från fångarna in till tanken
 
Inställningarna i reglercentralen
 
  • Digital display av en reglercentral med olika temperaturinställningar och värden i blå text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
1 m3 vatten är svårt att få upp till 80 C , en hisklig massa effekt som ska tillföras, för att få upp det till den tempen behöver du nog en panel till i serie med den du har, nu är det för kort. Du kan prova med att sänka pumpfarten ytterligare om det går för att se vad som händer. Bara att fångaren/na inte orkar lyfta tempen i ditt läge. Samt att pumpen styrs nu mot ett dT och det gör att tempen kommer att vara precis på inställt värde

Edit solfångare har normalt bara 500L tank för att komma upp på hetvatten nivå
 
J jesper33 skrev:
1 m3 vatten är svårt att få upp till 80 C , en hisklig massa effekt som ska tillföras, för att få upp det till den tempen behöver du nog en panel till i serie med den du har, nu är det för kort. Du kan prova med att sänka pumpfarten ytterligare om det går för att se vad som händer. Bara att fångaren/na inte orkar lyfta tempen i ditt läge. Samt att pumpen styrs nu mot ett dT och det gör att tempen kommer att vara precis på inställt värde

Edit solfångare har normalt bara 500L tank för att komma upp på hetvatten nivå
Så du menar att 6st paneler á 1.94m2 med vardera 1376 kw är för lite till 1m3?
 
J
Å tusan 6 paneler . då kan det bero på att botten på tanken har en så låg temp att automatiken reglerar efter den och inte laddar mer än deltat som är inställt, det är tufft att koka vatten från tex 35 C till 80 C med den storleken på tank
 
Hänger inte med vad du menar riktigt, jag vet inte vad delta T min/max har för funktion i styren men blir det säg 65° ut från panelerna så laddar den med det. Pumpen är varvtalsstyrd så jag gissar att den anpassar sig för att ladda så bra som möjligt
 
J
Beror helt på vad det är för temp i tank/ar, då avsättning av värme sker efter dT , ju kallare i tank/ar desto mindre avsättning av värme
 
J jesper33 skrev:
Beror helt på vad det är för temp i tank/ar, då avsättning av värme sker efter dT , ju kallare i tank/ar desto mindre avsättning av värme
Okej men har jag säg 40 i tanken så är det ju den tempen som matas till fångaren.
 
J
Och ett Dt på laddning av 4-5 C gör att matningen till tank/ar endast är 45 C om mediat är avkylt till 40 C, nu stämmer inte det riktigt, mediat kommer inte att anta 40 C om det inte är en slinga i tank/ar på minst 50 meter, utan tempen kanske blir ca 50 C
på returen till fångare och då träder Dt in och styr pumpen till det
 
Det krävs inte mer effekt för att tanken är större. Det krävs mer energi, men över lite tid kvittar det. Nackdelen med stortank är att det är mer yta som kyler.

Om man sänker pumphastigheten så blir effekten från panelerna lägre. Delta T inställningarna är när pumpen ska starta respektive stoppa. Den startar när panelen är 18grader varmare än tanken och stoppar om skillnaden är mindre än 3grader.

Om du kastar anläggningen kan du kasta den till mig. :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.