Tack för quizet Bo (y)

Men kan hålla med föregående talare att det inte är lätt att rangordna felens farlighet. Man kan ju gå efter statistik men förutsättningarna skiljer sig från fall till fall, finns klåfingriga barn eller dementa? Fuskrenovering av badrum osv.

Därför viktigt generellt att åtgärda alla upptäckta fel innan deßa ackumuleras till något riktigt farligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
11 av 18 , men har 3 funderingar.
3 kapslingsklass brukar väl även innehålla " petsäkerhet" ?
10 gr/gu som tändtråd är väl ganska farligt ?
18 räknas inte de vassa, avklippta gr/gu ledarna, som farliga? Kan ju lätt skava sig in i t.ex en fasledare när kontakten hanteras och göra ansluten apparat spänningsförande.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
11 av 18 , men har 3 funderingar.
3 kapslingsklass brukar väl även innehålla " petsäkerhet" ?
10 gr/gu som tändtråd är väl ganska farligt ?
18 räknas inte de vassa, avklippta gr/gu ledarna, som farliga? Kan ju lätt skava sig in i t.ex en fasledare när kontakten hanteras och göra ansluten apparat spänningsförande.
10 B=X
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eller lite mer tydligt, titta igen var gulgrön är ansluten. Det är en blindplint.
 
  • Gilla
Yom och 1 till
  • Laddar…
För en Icke-elektriker, som ju då naturligt utgår ifrån att en given referensbild är OK, så var ju även fråga 13 en slamkrypare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Kul test men jag håller inte med om svaret på fråga fem.
I mina ögon är det mycket allvarligare fel att ha oklamrad lampsladd till ett vägguttag än att det saknas jord i ett jordat uttag. Risken för elchock på grund av detta ojordade uttag är relativt liten kontra risken för elchock/brand med oklamrad lampsladd.
Jag säger inte emot dig. Jag kan ha lagt för stor vikt vid värderingen av feltypen än risken för en skada (sannolikhet + konsekvens). Skyddsjordningen har ju en hög status, den tullar man inte på, även om andra fel kanske är mer sannolika och t.o.m. allvarligare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du får hävda hur många hjärceller du vill men då hävdar jag att inget alternativ är rätt eftersom antal fel =/= 4. Sådeså.
Ja du har rätt, crap ashamed0005.gif !
Fjärde alternativet kan ju inte vara rätt då det är fler fel än fyra. Skulle haft in ordet "minst" i frågan men då blir alla svar rätt. Skulle inte ha försökt krångla till det...
17 rätt får bli full pott då i detta quiz.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P P_H skrev:
Perilexuttaget på referensbilden är felkopplat. Nollan ska ligga på anslutningen uppe till vänster.
Jag satte referensbilden inom "" för att antyda att den kanske inte var att lita på...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Fattar inte heller frågan med det idiotiskt konstruerade trefasuttaget. Kunde inte den där Per i Leksand (PeriLex) ha gjort nollpinnen trekantig
Ja det kunde varit tydligare. Det är också lite svårt att se om ett perilexuttag är upp och ned utan kåpan på.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
3 kapslingsklass brukar väl även innehålla " petsäkerhet" ?
Jo på sätt o vis har du rätt. För att uppfylla kapslingsklassen IP2X kanske man kan säga att locket behöver skruvas fast. Standarden för kapslingsklasser säger ingenting om hur en produkt ska provas, det ligger i produktstandarden i den mån den säger något, men den skulle kunna säga att alla delar som kan demonteras utan verktyg ska demonteras inför provet av kapslingsklass. Kravet på skruvfastsättning är ju för att ge beröringsskydd. Så sista svarsalternativet är delvis rätt, fast endast för dosan.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
18 räknas inte de vassa, avklippta gr/gu ledarna, som farliga? Kan ju lätt skava sig in i t.ex en fasledare när kontakten hanteras och göra ansluten apparat spänningsförande.
Jodå, jag trampade i klaveret i urformningen av dessa svarsalternativ så femte svaret kan du anse som rätt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
13 rätt, jobbar aldrig i elcentraler. Jag skall utmana svärfar imorgon som är elkraftsingenjör.
 
  • Haha
Slugge
  • Laddar…
Är inte svaret på fråga 13 fel? Inte för att fasföljden spelar så stor roll för en spis, men det är inte den ordningen det brukar vara i illustrationerna...
 
useless useless skrev:
Är inte svaret på fråga 13 fel? Inte för att fasföljden spelar så stor roll för en spis, men det är inte den ordningen det brukar vara i illustrationerna...
Skulle inte vilja kalla det fel, men man kan såklart inte vara säker på vilken som verkligen är L1 osv från matande generator.

Då kallar man helt enkelt första inkommande fas L1 osv, förutsatt korrekt rotation, och håller gärna detta.

Till en hemmaspis har det ingen betydelse vilken fasföljd då roterande motorer är 1-fasiga.

Nu ska du rotera uttaget i mittenbilden så du får blå uppe till vänster, då har du din referensbild och det står klart att proppen erbjuder 3 faser samt PE.
 
tommib
Poängen med fråga 13 är väl att "referensbilden" och proppen båda är fel. Ett perilex kopplas inte så. Det blir extra tydligt i och med användandet av en gjuten perilexpropp utan just nollstiftet (eftersom det inte existerar en perilexpropp med 2L+N). Istället har den kreativa kopplaren gjort fel med både propp och uttag. Proppen i sig hade inte varit alls intressant utan "referensen".

Eller har jag fel Bo?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Poängen med fråga 13 är väl att "referensbilden" och proppen båda är fel. Ett perilex kopplas inte så. Det blir extra tydligt i och med användandet av en gjuten perilexpropp utan just nollstiftet (eftersom det inte existerar en perilexpropp med 2L+N). Istället har den kreativa kopplaren gjort fel med både propp och uttag. Proppen i sig hade inte varit alls intressant utan "referensen".

Eller har
 
Ser inget problem med kopplingen, felet är vita texten i sista bilden som kallar en fas för N. Samt fel ordning på övriga, men som sagt, ingen betydelse.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.