K Krille4 skrev:
Ja vi har funderat på båda de modellerna. Vi har ju båda barn att ta hänsyn till vilket innebär att klipparen kommer att gå på kvällar/nätter i huvudsak och frågan är då om 315x räcker till för 1200 kvm?

/Krille
Låt inte klipparen gå på sena kvällar och nätter. Det skadar eller dödar igelkottar.
 
  • Gilla
nmeden och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vet bara att HQ bara funkar, och löser de flesta problem på svåra tomter, slingan finns på Jula/Biltema,
Och jag vet att Gardena funkar och löser de flesta problem på svåra tomter.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du? Du får marknadens bästa klippare som klipper dina 600kvm, för under 10’, installerade en sådan till gammelmormor, tomten är 1500kvm, den har klippt 3 sommrar utan minsta strul, jag har en 420.

Förstår inte resonemanget alls, finns ingen vinst till att dela klippare, eller delar ni kanske bil, dammsugare, spis och tv också?
Med de löjliga jämförelser du gör förstår jag att du inte förstår.

Det hade varit mer intressant att få tips om hur man kan få marknadens bästa klippare för 10 kkr?

/Krille
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Klart ni ska köpa en gemensam klippare om era gräsmattor går ihop och ni är så bra grannar som det verkar. Visst finns det risker att ni blir osams i framtiden eller det blir tjafs när någon säljer sitt hus, men vi snackar ju i värsta fall om 10000 i sjön, det lär ni ju överleva.
Köper ni varsin klippare så har ni ju risken att dom stör varandra också. Sannolikt får ni lägga slingorna en bit från tomtgräns och så får ni en oklippt remsa där.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Vi delar med grannen sen två somrar, en 430. Den bor/laddar hos grannen men jag står för app/programmering. Funkar kalasbra. Dags att släppa ut den nu i påsk...
 
  • Gilla
Nedro och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig köpa och äga gemensamt, Det finns hur många anlednkngar som helst för tvister och osämja. Skulle aldrig ta risken,
 
Ska vi tillsammans bestämma att TS och grannen redan gjort en riskanalys på delning av gräsklippare och insett att fördelarna är fler än nackdelarna?

Jag har gärna delat med min granne, men känner den tyvärr för dåligt så köpte en egen förra året. Nöjd hittills men saknar Wifi. Köpte en McCullogh.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Fadai
H Husqvarna220Ac skrev:
Man ska aldrig dela!! Köp en egen, och blir ändå samma pengar..
Klart man ska dela! Är det vettigt att 4-5 grannar har varsin gräsklippare, snöslunga, borrmaskin, vedklyv, osv osv? Ett slöseri med både pengar och resurser. Tror och hoppas att framtiden innebär mer av delat ägande och samarbete.
 
  • Gilla
TCG och 13 till
  • Laddar…
Om jag skulle dela med grannen så skulle det gå åt skogen. Klipparen kör fast för ofta på min svåra tomt och jag kan inte dumpa över detta på grannen. Jag drar om slingorna titt som tätt för att optimera. Jag har bergknallar som tittar upp, jag har terasseringar.

Men med plan villamatta i stan så är det inte många bekymmer bara grannen är vettig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ni bor norröver och där har ni texvis inte igelkottar?
I mitt närområde finns två fastigheter utan gräns. Roboten pilar fram och tillbaka utan hänsyn till fastighetsbeteckning. Däremot går roboten bara dagtid maa vad jag tidigare skrev. Det är sammanslaget en ganska stor, flack gräsmatta
Hur grannarna löst den ekonomiska delen vet jag inte.
Nää, inga igelkottar just nu. Men om en månad så få man nog se dem.
 
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och hur gör ni när klipparen går sönder för att grannens markis faller över den?

Köp varsin i stället.
Använder sin hemförsäkring. Såklart.

Det slår dig inte att relationen dem sins emellan är otroligt bra för att ens överväga ett köp av gräsklippare ihop?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
J
S seniorkonsult skrev:
Skulle aldrig köpa och äga gemensamt, Det finns hur många anlednkngar som helst för tvister och osämja. Skulle aldrig ta risken,
Vänner, bekanta och grannar eller allihop tillsammans, äro olika.
 
J
Efter att ha läst ett antal inlägg här kan man konstatera att man är glad man har vettiga grannar, som blivit ens vänner.

Vidare kan man konstatera att hälften inte är läskunniga då TS inte önskar veta hur andra har det med sina grannar.

Naturligtvis fungerar det sannolikt mycket bra med en robot för ca 20 tkr.
En HQ/Gardena och besök hos en Åf för lite diskussion hade jag rekommenderat. Modeller finns det flera som kan vara lämpliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Örjan B och 7 till
  • Laddar…
J
J jaronsso skrev:
Efter att ha läst ett antal inlägg här kan man konstatera att man är glad man har vettiga grannar, som blivit ens vänner.

Vidare man kan man konstatera att hälften inte är läskunniga då TS inte önskar veta hur andra har det med sina grannar.

Naturligtvis fungerar det sannolikt mycket bra med en robot för ca 20 tkr.
En HQ/Gardena och besök hos en Åf för lite diskussion hade jag rekommenderat. Modeller finns det flera som kan vara lämpliga.
Byggahus missförstås ibland av en del för Familjeliv.se, vilket innebär att folk läser en fråga men svarar på en annan, blandar in oro och socialrealism, eller missförstår med vilje och det är iofs lite kul ibland det med. Har hänt även den bäste, eller jag menar mig själv.
 
  • Gilla
Fartland och 11 till
  • Laddar…
Många av de ärenden som rör grannar här handlar om att man har grannar som jävlas på ett eller annat sätt. Ofta (inte alltid dock) beror det på att man själv har en dålig attityd mot dem bara för att de började.

Jag har en granne som nästan alla andra i grannskapet har jättesvårt att komma överens med, men inte jag. Det handlar bara om att alla otrevliga ord och insinuerande kommentarer som man hör honom säga, de filtrerar man bara bort. Lyssnar man sedan på resten och besvarar detta, ja då är han rätt lätt att komma överens med och man kan till och med få hjälp av honom. Det är så mycket lättare när man kommer överens med grannarna.

Samtidigt så har jag andra grannar som är jättetrevliga, men som är ett rent h-vete att hantera. Speciellt en där man får höra små kommentarer om saker som de ogillar instoppade i nästan allt de säger. Inte mycket, inte otrevligt, men väldigt jobbigt när de aldrig tar slut. När man hört olika kommentarer om att man tvättat igen, att torkställningar är det fulaste som finns, kommentarer rörande färgen på frugans trosor, att deras baksida vetter mot vår framsida mm minst en handfull gånger varje dag i tio år, då slutar det med att man inte längre torkar tvätt utomhus. Men då får man kommentarer om hur miljövänligt det är att torka tvätten utomhus istället...

Jag är dock fortfarande inte ovän med den senare grannen, även om jag hoppas att de snart fpr plats på ett äldreboende så att man slipper dem. Faktum är att det var den grannen som säljarna till vårt hus varnade oss för, vi fick senare höra att de valde att flytta för att komma ifrån dem. Riktigt så illa tycker jag inte att det är, men visst påverkas man.

Så varför säger folk att man skall akta sig för att ha affärer i ihop med grannarna? Jo för att man i väldigt många fall skall undvika det. Men tror man att man verkligen kommer att kunna reda ut eventuella dispyter om släpvagnen, eller robotklipparen så är det ingen fara.

Jag vet några grannar som delar på en släpvagn. De har en ekonomisk förening för att hantera den, allt för att ha tydliga regler om hur ekonomi och allt annat skall hanteras. Iom att de är en dryg handfull hushåll så blir det billigt, men det blir också väldigt tydligt att man delar kostnaderna och att man betalar "hyra" varje gång man använder släpvagnen. De är inte ovänner eftersom reglerna och ansvaret är klart och tydligt.
 
  • Gilla
golfgreen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.