Fantastiskt mycket trams i tråden..

Självklart ska ni köpa en gemensam robot om ni känner att det är en bra lösning (y)

Modell har jag ingen aning om, men jag hade gått för Husqvarna alla gånger.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag skulle nog inte köpt 315. Mer marginal vill i.a.f. jag ha.

Jag skulle nog övervägt denna: [länk]

Inte mycket dyrare och har 50% större kapacitet.
420 kan vara en bra idé ja för att skippa gps och sänka priset. (y)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis inte! Halva ytan att klippa/halva priset på klipparen, men jag äger den själv, utan strul mm.

Man ska alltid äga sina saker själv! Inte tramsa med att låna och dela...blir bara strul.
Så har jag inte förstått det - snarare att om man betalar dubbelt så mycket så får man inte bara "större yta" utan även en mycket bättre och driftssäkrare robot .

/Krille
 
  • Gilla
AffeE
  • Laddar…
T
Inte för det är min sak att säga men som andra har sagt så kommer ni bli ovänner för eller senare av dela.

Räcker med att du börjar reta dig på att grannen glömmer saker på gräset som sliter på kniven som ni delar broderligt kostnaden på. Sen tar han inte upp fallfrukt så den blir grisig under, och sen retar han sig på att du tar upp det och inte kan slappna av. Du vill dela kostnaden för ett skydd, han skiter i om det kommer regn och sol på den och tycker det är onödigt.

I övrigt är det väl bara att köpa en Robomow modell större och sätta dit, inte mycket att fundera på.
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Automower 420 eller 430 skulle jag säga. 430 har dubbla guidekablar, så den är lättare att fördela klippningen mellan tomterna med. Rent tekniskt går det förstås att begränsa så att fördelningen blir helt lika, men det verkar dumt – hade millimeterrättvisa varit målet hade ni förstås inte delat. Ställ bara in startpunkterna på de mest avlägsna delarna på respektive tomt så löser sig nog resten.
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Gudars, det handlar om 10 000kr.... tänk vad smidigt ändå att också ha någon som håller koll på gräsmattan om man har semester, ser till att maskinen snurrar och justerar problem om den fastnar eller så och man inte är hemma.

Folk gör saker ideellt, lägger ut massor av pengar på barnen och deras aktiviteter, gemensamhetsanläggningar, tid/pengar på att hjälpa släkt, men när det blir grannar... "passa dig för att göra något gemensamt - ni blir snart ovänner"

Vinsten är ofantligt mycket större än ev förlust....
 
  • Gilla
Fartland och 25 till
  • Laddar…
Om ni köper vars en så köp likadana. Om den ena går sönder kan man låna grannens varannan dag under reparationstiden.
 
K Krille4 skrev:
Ni kan vara lugna - vi kommer att anlita en ansedd jurist för att ta fram ett heltäckande avtal . Eller också är det så att vi känner grannen tillräckligt väl för att vi inte ska behöva oroa oss så mycket för det ;) Visst finns det aspekter att tänka på som vi också är tveksamma till men jag var mer intresserad av hur det kan fungera rent tekniskt och vilka modeller som kan vara lämpliga.

Det började med att vi diskuterade eventuella problem med begränsningskablar mellan tomterna och slutade med att det kanske är enklast och bäst att inte lägga någon alls mellan tomterna. Vi tänkte egentligen köpa en klippare var för 10 kkr men inser att vi antagligen inte blir så nöjda med så "enkla modeller". Att köpa en modell för 20 k var för att klippa en enkel gräsmatta på 600 kvm känns också lite onödigt. Därav tanken på att spara 10 k var och ändå bli nöjda.

Men det bygger ju då på att man kan köpa en bra modell för 20 k som kräver minimalt med tid och underhåll.

/Krille
Vad menar du? Du får marknadens bästa klippare som klipper dina 600kvm, för under 10’, installerade en sådan till gammelmormor, tomten är 1500kvm, den har klippt 3 sommrar utan minsta strul, jag har en 420.

Förstår inte resonemanget alls, finns ingen vinst till att dela klippare, eller delar ni kanske bil, dammsugare, spis och tv också?
 
  • Gilla
golfgreen och 3 till
  • Laddar…
Kolla även på Gardena. De är i botten HQ maskiner då HQ äger Gardena.
 
Men ingen HQ..och skiljer typ inget i pris, köp orginalet.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men ingen HQ..och skiljer typ inget i pris, köp orginalet.
Det skiljer rätt mycket i pris. Det följer inte med något hus eller installationskit med HQ och jag törs påstå att Gardena funkar bra. Grannaen hade HQ och han hade mer stopp än jag.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Huset är förstår jag ändå inte, sen ska man skilja på klippare och installation..

HQ känns mer...riktig, vad skiljer det för pris på 105’an och Gardenas?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du? Du får marknadens bästa klippare som klipper dina 600kvm, för under 10’, installerade en sådan till gammelmormor, tomten är 1500kvm, den har klippt 3 sommrar utan minsta strul, jag har en 420.

Förstår inte resonemanget alls, finns ingen vinst till att dela klippare, eller delar ni kanske bil, dammsugare, spis och tv också?
Det du rabblar upp är saker man behöver lite spontant då och då, och ibland längre perioder.
En klippare används en begränsad tid.

Hade jag haft en granne så hade jag gärna delat motorsåg, röjsåg, vedklyv etc med honom - tillsammans hade vi haft dubbelt upp med cash för att köpa sådana saker man kanske använder några helger varje år....
Service/reparation delas rakt av, ser liksom massor med fördelar.
 
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Huset är förstår jag ändå inte, sen ska man skilja på klippare och installation..

HQ känns mer...riktig, vad skiljer det för pris på 105’an och Gardenas?
Samma pris men du måste komplettera HQ med kabel mm. Huset är en trevlig bonus som Gardena skickar med nu.

Jag har då inte sett något som skulle vara en dealbreaker till HQ's fördel.
 
Vet bara att HQ bara funkar, och löser de flesta problem på svåra tomter, slingan finns på Jula/Biltema,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.