Rätt planerat är ju en WIC med fönster ett möjligt extra sovrum.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Rätt planerat är ju en WIC med fönster ett möjligt extra sovrum.
Men då behöver man ju ändå mer garderober!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Skiss av ett sovrum med walk-in-closet, möblering och mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skiss på hur vår ser ut som komplement till tidigare bilder. Vi byggde om ett tidigare vardagsrum (hade 2) till sovrum och då utrymmet fanns så blev det en WIC.
 
S sunqan skrev:
Kan väl säga så här - alla mina kläder används och jag gör mig av med sånt som går sönder.
Som jag då, sliter ut dem inifrån. Behöver alltså ingen garderob. Endast klädhylls och krok.
 
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Hej på er allihopa,

Jag och min sambo går i byggtankar och har börjat diskutera ifall vi ska ha walk-in-closet eller inte. Det gäller främst det stora sovrummet, där vi funderar på att ha eget badrum men även walk-in-closet.

Vi är ytterst tacksamma för feedback på vad ni valt och hur ni argumenterat till att ha/inte ha walk-in-closet?

Tack på förhand!

Mvh Arnel Gajek/Frida Magnusson
Absolut ja. Gott om plats, bättre ljus än en garderob, gärna frånluft så kläderna inte luktar.

Vår är på 7m2 och vi är supernöjda. Finns bilder under mina projekt :)

Renovering av Walk-in Closet (Klädkammare)
https://www.byggahus.se/forum/threa...loset-klaedkammare.228844/page-4#post-2134539
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur många personers kläder har ni egentligen i era klädkammare?
Hela släktens eller ett helt regemente?
Den bilden är ju knappt kläder till 1/2 fru
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den bilden är ju knappt kläder till 1/2 fru
Hon kanske är bigamist. Dvs har en till lika stor garderob hos en annan "beskyddare" :cool:
 
Kul att alla kallar sina klädkammare för wic.
Men det låter väl finare med wic.
Vi har tre stycken klädkammare i huset och skulle inte klara oss utan dom.
 
Walk in closet är fin och klädmammare funktionell och tråkig, fast det är ju egentligen samma sak
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Hej på er allihopa,

Jag och min sambo går i byggtankar och har börjat diskutera ifall vi ska ha walk-in-closet eller inte. Det gäller främst det stora sovrummet, där vi funderar på att ha eget badrum men även walk-in-closet.

Vi är ytterst tacksamma för feedback på vad ni valt och hur ni argumenterat till att ha/inte ha walk-in-closet?

Tack på förhand!

Mvh Arnel Gajek/Frida Magnusson
WIC innebär bara större garderob med mera kläder. Sedan är ju frågan vem som har mest kläder, du eller frun?
Rent praktiskt kan man få in större grunkor, resväskor, extra kuddar o filtar etc
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Äh - WIC är ju inte svenska :) Vi är bara som vanligt väldigt amerikaniserade. Klädkammare är det svenska ordet och den ena är inte bättre eller sämre än den andra. Du kan inreda din klädkammare som värsta lyxrummet också - det har INGET med namnet att göra.

Rent översättningsvis WIC = Walk in closet = Garderob du kan gå in i = Kammare för kläder ( = kammare/rum som man går in i.. för kläder).

Men för att citera "Sköna hem"


" Skillnaden mellan walk in closet och dressingroom
Ett dressingroom är till skillnad från en walk in closet, ett helt rum dedikerat till klädförvaring och klädvård. Ett dressingroom är ofta möblerat och ombonat och är en lyxig och mycket större variant på en walk in closet. Till skillnad från en walk in closet så är ett dressingroom ofta möblerat med någon form av sittmöbel och ordentliga förvaringsmöbler där kläder och smycken exponeras nästan som i en butik.

Walk in closet
En walk in closet är helt enkelt en internationell benämning för en hederlig klädkammare."
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S Sigge Sk skrev:
WIC innebär bara större garderob med mera kläder. Sedan är ju frågan vem som har mest kläder, du eller frun?
Rent praktiskt kan man få in större grunkor, resväskor, extra kuddar o filtar etc
Det blir nog ganska så lika där faktiskt, men tanken är att man ska ha annat så som resväskor där också. (y)
 
Klädkammare (okejrå walk in closet) är säkert bra om utrymmet passar (jag klickade gilla både på kommentaren om att ytan i en sådan bara kan utnyttjas när man är där och plockar med kläderna medan ytan framför garderoberna kan nyttjas hela tiden när man är i sovrummet [alltså även för känslan av rymd] OCH kommentaren om att det inte går att möblera mot garderober till skillnad från en wic-vägg :-D Som sagt båda delarna har sina fördelar.)

När det gäller badrum har jag aldrig sett vitsen med att "stänga in det" i ett sovrum. Varför göra ett av husets dyraste rum så otillgängligt. Jag delar alla gånger hellre badrum med eventuella gäster – eller för den delen egna barn i olika åldrar, och deras kompisar – än att ha dem traskandes genom sovrummet för att ändå dela badrum med dem när "gästtoan" är upptagen. Vill inte heller själv behöva ta omvägen genom sovrummet.
Det enda som är värre är väl badrum med dörrar åt olika håll. Avskyr det. Djupt. *andas* :-D
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
En fördel är väll att man slipper gå igenom huset när man duschat. Det har nog hänt att grannen sett mig näck några gånger efter jag duschat och går till sovrummet för att klä på mig. Men två badrumskostnader mot att grannen sätter i halsen ibland känns som ett enkelt val :)
 
WIC eller klädkammare kommer på ett ut, bara namn på ett rum för kläder. Hr man gott om plats, visst fixa ett. Själv har jag mer problem med arbetskläder, cykelkäder m.m. som/ jag inte vill tvätta efter varje gång jag använt dem och som jag inte vill förvara tillsammans med fräschare kläder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.