Vi har en bra relation med vår granne och funderar på att köpa en gemensam robotgräsklippare istället för att köpa egna. Vi tror båda att vi helt enkelt får en bättre lösning med en robot för 20 kkr än att vi köper var sin för 10 kkr.

Vi har ungefär 600 kvm gräsyta per tomt och inga speciella lutningar eller trånga passager. Vi skulle dock vilja kunna dela upp klippningen i två zoner så att vi kan styra roboten att tillbringa lika mycket tid i varje zon.

Kommer detta att fungera bra om vi köper en robot för ca 20 kkr? Vad skulle ni rekommendera för modell?

/Krille

Jag bör nog tillägga att tomterna är angränsande helt utan hinder mellan tomterna.
 
R
Om det praktiskt sett är en, okomplicerad, gräsmatta och ni köper en vettig klippare så behöver ni förstås inte göra någonting för att hela ska bli klippt. Klipparen skiter fullständigt i att det är olika fastighetsbeteckningar ;)

Jag skulle titta på husqvarna eller gardenas klippare.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ta en automower 315x, eller 430x om den ska klippa lite snabbare, för det ändamålet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Man ska aldrig dela!! Köp en egen, och blir ändå samma pengar..
 
  • Gilla
Teleportgubben och 10 till
  • Laddar…
harry73
Hur länge håller klipparen och vad gör ni om ni eller grannen flyttar?
 
Om den gör sönder så lagar de den och om någon flyttar så löser de säkert det. Ha nu lite tro på mänskligheten och hjälp dem välja modell istället.
 
  • Gilla
BiFuel och 24 till
  • Laddar…
Och hur gör ni när klipparen går sönder för att grannens markis faller över den?

Köp varsin i stället.
 
  • Gilla
carsten47 och 2 till
  • Laddar…
Ni kan vara lugna - vi kommer att anlita en ansedd jurist för att ta fram ett heltäckande avtal . Eller också är det så att vi känner grannen tillräckligt väl för att vi inte ska behöva oroa oss så mycket för det ;) Visst finns det aspekter att tänka på som vi också är tveksamma till men jag var mer intresserad av hur det kan fungera rent tekniskt och vilka modeller som kan vara lämpliga.

Det började med att vi diskuterade eventuella problem med begränsningskablar mellan tomterna och slutade med att det kanske är enklast och bäst att inte lägga någon alls mellan tomterna. Vi tänkte egentligen köpa en klippare var för 10 kkr men inser att vi antagligen inte blir så nöjda med så "enkla modeller". Att köpa en modell för 20 k var för att klippa en enkel gräsmatta på 600 kvm känns också lite onödigt. Därav tanken på att spara 10 k var och ändå bli nöjda.

Men det bygger ju då på att man kan köpa en bra modell för 20 k som kräver minimalt med tid och underhåll.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 7 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Ta en automower 315x, eller 430x om den ska klippa lite snabbare, för det ändamålet.
Ja vi har funderat på båda de modellerna. Vi har ju båda barn att ta hänsyn till vilket innebär att klipparen kommer att gå på kvällar/nätter i huvudsak och frågan är då om 315x räcker till för 1200 kvm?

/Krille
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man ska aldrig dela!! Köp en egen, och blir ändå samma pengar..
Nja - jag skulle nog vilja påstå att om man delar något med två blir det snarare hälften av pengarna än samma pengar :D

/Krille
 
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Den andra varianten är att en köper och står för laddning, och låter den klippa grannens tomt för en överenskommen summa per månad typ 200kr via autoöverföring.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja vi har funderat på båda de modellerna. Vi har ju båda barn att ta hänsyn till vilket innebär att klipparen kommer att gå på kvällar/nätter i huvudsak och frågan är då om 315x räcker till för 1200 kvm?

/Krille
Det skiljer inte jättemycket i pris, men beror ju på ekonomiska förutsättningar såklart. 315 får köra mer, men är det enkel geometri utan passager till andra områden/baksidan på hus blir det mer effektivt. Vill man minimera körtiden och att den inte ska köra alla nätter är 430 safest bet. Jag har 315x på cirka 600 m2 fast med fyra olika zoner med passager mellan. Gps och guidekabeln gör att den klarar det fint, men den får köra dagtid alla dagar i veckan (kör ej natt).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nja - jag skulle nog vilja påstå att om man delar något med två blir det snarare hälften av pengarna än samma pengar :D

/Krille
Givetvis inte! Halva ytan att klippa/halva priset på klipparen, men jag äger den själv, utan strul mm.

Man ska alltid äga sina saker själv! Inte tramsa med att låna och dela...blir bara strul.
 
  • Gilla
Mikael.G
  • Laddar…
R
Ni bor norröver och där har ni texvis inte igelkottar?
I mitt närområde finns två fastigheter utan gräns. Roboten pilar fram och tillbaka utan hänsyn till fastighetsbeteckning. Däremot går roboten bara dagtid maa vad jag tidigare skrev. Det är sammanslaget en ganska stor, flack gräsmatta
Hur grannarna löst den ekonomiska delen vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.