BirgitS
A Anders D skrev:
Fråga frugan om hon kunde vara utan vår WIC? ”Är du tokig”
Fast då låter det ju som att du frågar henne om hon kan vara utan klädförvaring, utan frågan bör ju vara vill du i stället för klädkammaren ha närmare till dina kläder, dvs. direkt i sovrummet, och ha resväskor och extrastolar mm. avskilda från kläderna i ett eget förråd.
 
Åh du tolkar mitt inlägg så! Intressant!
Nu sitter jag med mobilen och gör ett snabbt inlägg i TS fråga, där jag borde bara svarat att TS borde prioritera en WIC.
 
Vi har en "walk through closet istället", en klädkammare man passerar på väg in i sovrummet. På så vis blir det extra bra ljuddämpning till resten av huset om någon sover på andra tider än övriga.

Man får då även möjlighet att hämta kläder där utan att behöva gå in i sovrummet och störa någon den som sover där om man har lite olika tider eller olika stort sömnbehov.

I vårat fall har jag och frun även ingång till varsitt badrum från klädkammaren, vilket även det ger ljuddämpade fördelar då vardagsrummet ligger i närheten på samma plan då det är ett "enplanshus" på en källare
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Vi har en "walk through closet istället", en klädkammare man passerar på väg in i sovrummet. På så vis blir det extra bra ljuddämpning till resten av huset om någon sover på andra tider än övriga.

Man får då även möjlighet att hämta kläder där utan att behöva gå in i sovrummet och störa någon den som sover där om man har lite olika tider eller olika stort sömnbehov.

I vårat fall har jag och frun även ingång till varsitt badrum från klädkammaren, vilket även det ger ljuddämpade fördelar då vardagsrummet ligger i närheten på samma plan då det är ett "enplanshus" på en källare
Vi har en liknande lösning där man kan gå in i WIC från sovrummet och GK. Om man vill
 
Maria T
.....snygg (Instagram-vänlig) men samtidigt praktisk


Hmm, tänker jag som enbart ser ett antal skjortor/blusar som hänger. Var finns plats för alla byxor på galgar, kjolar och klänningar? Detta ser ut som ett rum, Walk-in-closet för en person.
 
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Hej, tack för din feedback! Det låter nästan som om att vi är på väg åt något liknande i vårt fall. Just nu ligger WIC på 3,4kvm och tanken är att dem skulle fyllas med Ikeas garderober. Har du tillgång till någon bild på detta för att vi ska kunna få lite inspiration?
Bifogar 2 foton från när vi byggde den. Nybyggd walk-in-garderob med hyllor, klädstänger och en byrå, oinredd och tom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd walk-in-garderob med vit skjorta på galge, hyllor och klädstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arnel Gajek och 1 till
  • Laddar…
Om vi bygger nytt och jag får möjligheten någon gång.. vill jag ha en wic med anknytning till tvättstugan!

Kan vara ett passageutrymme mellan sovrum och tvättstuga (alt kombinerat bad/wc/tvättstuga).

Vill inte springa omkring med tvätten/kläderna, utan det ska vara både praktiskt och lite lyxigt! Vilken dröm att bara gå 3-4 m för att stoppa in nytvättade kläder..

Om jag inte kan anknyta den till tvättstugan, föredrar jag att inte ha en wic - då kan utrymmet nyttjas bättre på annat sätt och jag skulle vara fullkomligt nöjd med garderober :)
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
Y yeah-sus skrev:
[bild]
JA Wic är klockrent
Älskar att ha överblick över kläderna. Våran är ca 8kvm
A Anders D skrev:
Fråga frugan om hon kunde vara utan vår WIC? ”Är du tokig”
Är beredd att hålla med. Ja inte att jag är tokig men att vara utan vår WIC. Den är placerades mellan sovrum och grovkök i planeringsstadiet. Den är på 15 kvm med Elfa system på båda sidor.
Ventilationen sker genom att luften passerar genom WIC till GK vilket bidrar till bra luft i utrymmet.
Här finns allt från kläder till resväskor, lakan, resväskor, strykbrädor och extra stolar för fester
Hur många personers kläder har ni egentligen i era klädkammare?
Hela släktens eller ett helt regemente?
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Fruktsallad
T tpsoft skrev:
Bifogar 2 foton från när vi byggde den.[bild][bild]
Exakt så hade vi i förra boendet. Dock inte pax-garderober utan rena klädstänger på långsidorna för ett mer luftigt intryck, och så raka hyllor över där vi hade säsongskläder i lådor med lock som var märkta. Åh vad jag saknar den klädkammaren nu.
 
Fruktsallad
Sen så gillar jag personligen inte att ha ytterkläder och sånt i min klädkammare. Tjocka jackor, skidbyxor, kappor m.m får bo i en garderob i källaren och så flyttar de upp när det är säsong. Då åker även sommarjackor, sandaler och sommarklänningar ner så jag slipper stå och glo på sånt som jag ändå inte kan ha på mig klockan 6 på morgonen, för det är fel årstid.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Kan väl säga så här - alla mina kläder används och jag gör mig av med sånt som går sönder.
Sen ska väl en klädkammare rymma underkläder, kläder för olika årstidet, ytterkläder för olika årstider, kostymer (motsvarande), accessoarer, skor, kläder för sport, sängkläder handdukar, gardiner, dukar, mattor. Sen är det väl bra om man får plats med resväskor och ryggsäckar.
 
När vi renoverade övervåningen valde vi att dela av ett sovrum till tvättstuga samt klädkammare, jag avdelade rummet i mitten ungefär. Hade tidigare tvättstuga i källaren. Är supernöjd med denna lösning som underlättar tvätthantering främst. Klädkammare/WIC är gott att ha och utklassar garderober. Helt annan överblick. Frugan har 2/3 och jag resten men det är väl så det brukar vara.... Så har man möjlighet så kör på WIC.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur många personers kläder har ni egentligen i era klädkammare?
Hela släktens eller ett helt regemente?
Ja du KoW!
Vi bor själva i huset trots närhet till P7 men valt att ha vår WIC som utrymme för badlakan, sängkläder, säsongskläder, någon hylla för resväskor, extra bord och stolar till högtider.
När vi satt och ritade vårt hus på 225 kvm, valde vi denna planlösning för den passade oss.
När ni läser detta bör ni ha i tanke att vi har biytor på över 500 kvm.
 
  • Gilla
Arnel Gajek och 1 till
  • Laddar…
A Anders D skrev:
Ja du KoW!
Vi bor själva i huset trots närhet till P7 men valt att ha vår WIC som utrymme för badlakan, sängkläder, säsongskläder, någon hylla för resväskor, extra bord och stolar till högtider.
När vi satt och ritade vårt hus på 225 kvm, valde vi denna planlösning för den passade oss.
När ni läser detta bör ni ha i tanke att vi har biytor på över 500 kvm.
Med 135 m2 boyta och 35 m2 biyta är det svårt att få till en wic :) 100 kvadrat till hade underlättat.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Visst är det väl så att det krävs lite större boyta för att en WIC ska vara möjlig. En kompis köpte precis ett litet radhus på 67 kvm, där har jag lite svårt att se att en WIC ska vara vettig. Vårt hus är 193 kvm, och då blir det förstås en annan sak. Men om man har ett hyfsat stort hus så tycker jag det är en riktigt smart lösning. Vi har bortsett från en Walk In Closet på 6 kvm även en klädkammare på 4,3 kvm och 4 inbyggda garderober samt någon lös garderob också. Och ytterligare ett litet stuvutrymme under trappen på 2-3 kvm. Jag tycker egentligen att man aldrig kan få nog av förvaringsutrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.