Du ska även ha en impulsfjäder i brytaren, är du förövrigt säker på att du ska koppla själv? Känns lite osäkert... gör åtminstone en helt klar koppling som du kollar här eller med nån annan.
 
Jag kopplade ihop allting först på köksbordet så att jag var säker på hur det ska vara. Ingen annan fick vistas i köket under den tiden.
 
Elektriskt drivdon för LED-belysning med anslutningskablar kopplade på textilmönstrad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person installerar Jolly round LED-drivdon till vägguttag, kan ej dimma med Schneider dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elinstallation på en vägg med tapet, inklusive oansluten Hidealite LED-lampa, Jolly round drivdon och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja!

Jag håller också med kopplingen av Hidealite led lampor till en dimmer som jag har installerat förut i (https://www.bauhaus.se/dimmer-schneider-renova-led-universal-vit.html).

Dimmer skickar fasen via strömbrytare till en vägguttag (Neutral är direkt).

Nu kopplade jag Jolly round drivdon (N+L) till detta vägguttag (se bilder). Led funkar men jag kan inte dimma dem... via schneider dimmer :sweat:

är det någon fel i kopplingen??

1000 tack for hjälpen!

/Matteo
 
Du har nog blivit lurad på att det står "dimmable" på drivdonet. Det är inte riktigt sant. Drivdonet är inte dimbart men det har däremot en inbyggd dimmer. Med "dimbar" menar man en traditionell dimmer som klipper i 230 V-sinuskurvan, alltså på matningssidan av drivdonet eller lampan som ska dimmas. I fallet med denna puck styr man den inbyggda dimmer med tryckknapp (push) eller 1-10V-potentiometer. Det krävs alltså extra trådar till drivdonet. Se inkopplingsanvisningen.

Så du behöver koppla om på något sätt så att du antingen kan använda en återfjädrande strömbrytare eller 1-10V.
 
  • Gilla
MMPed78 och 2 till
  • Laddar…
Tack for snabbt svar!!!

Det står att man ska kortsluta för att få det att gå till dimmern, kan det funka?
 
M MMPed78 skrev:
Tack for snabbt svar!!!

Det står att man ska kortsluta för att få det att gå till dimmern, kan det funka?
kortslutningen används ifall PUSH-funktionen aktiverats (återfjädrande tryckknapp) och du vill använda 1-10V-potentiometer för att dimma istället. Du kommer fortfarande inte kunna använda din befintliga dimmer.
 
  • Gilla
MMPed78 och 1 till
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
kortslutningen används ifall PUSH-funktionen aktiverats (återfjädrande tryckknapp) och du vill använda 1-10V-potentiometer för att dimma istället. Du kommer fortfarande inte kunna använda din befintliga dimmer.
Tack så jätte mycket for mer än proffs support!!!!!
Nu är allt installerat och det funkar perfekt Ett kollage av installationsprocessen för en vägguttag, inklusive kabeldragning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej.
Slänger in en relaterad fråga här. Hade i mitt badrum tänkt använda de här i taket http://www.hidealite.se/Produkter/I...0-pack/1511439-3032307.html?variantId=3032309 och driva det med en Jolly Round. Tycker mest det är meckigt med alla moderna dimrar med knappar, skulle helst vilja ha en klassisk dimmer med en stor vridknapp. Om jag förstår diskussionen ovan är ju inte Jolly Round dimbar på det sättet att man kan sätta en dimmer före den. Vad gör man då? Finns det något lämpligt drivdon som går att använda till detta eller är det uteslutet?
 
Jolly round stöder 1-10V och därmed en ratt att vrida på. Däremot klarar den bara 9W vilket blir max 7 st spottar av denna modell.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jolly round stöder 1-10V och därmed en ratt att vrida på. Däremot klarar den bara 9W vilket blir max 7 st spottar av denna modell.
Mmm, det var det jag funderade på också. Och då är alternativet typ en Jolly Maxi Us (http://www.hidealite.se/Produkter/I...axi_US/1711771-1801481.html?variantId=1801477) vilken man inte får in i dosan... Eller finns det några andra bra alternativ? 7 spottar blir nog förmodligen för lite, har tänkt att detta ska vara den primära ljuskällan i badrummet.
 
Jag har ingen överblick över produktutbudet men tror det blir svårt att hitta ett kraftfullare drivdon med så små mått att det passar i en dosa. Alternativet då är två st drivdon, om du har två dosor de kan placeras i.
 
L Larssonanton skrev:
Har du tänkt att använda core 45 som allmänljus eller punkt/släpljus?
Som allmänljus i taket kommer det bli alldeles för svagt..
Hmmm... Ja, jag tänkte ha dem som allmänljus. Tänkte att om jag klämmer in 10 stycken blir det nog mycket ljus ändå (det är ett badrum på 4kvm). Tycker de är mycket snyggare än stora 90mm-spottar. Men det kanske finns något vettigt mellanting?

Gällande drivdon så har jag ett jättestort utrymme som jag kan placera sånt i, det är bara att det är på fel sida om badrummet så det blir lite extra kabel att dra. Inget jättestort problem egentligen.
 
7ender
Jag ska också testa att koppla ihop en Schneider återfjädrande tryckknappsströmbrytare med en Jolly round.

Har jag fattat följande rätt:

Fas in på L på brytaren
Nollan direkt till Jollyn
Sen måste det väl vara 2 trådar ut från brytaren till Jollyn: en fas och en "tändtråd" till push-ingången på Jollyn? Vilken av utgångarna ska gå till fas resp. push på Jollyn?

Lånar bild från tidigare post i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/20170605_115959-jpg.223037/
 
7ender 7ender skrev:
Jag ska också testa att
Nej nej NEJ, du ska under inga omständigheter "testa" någonting här, utan du ska koppla in din Jolly Rund korrekt enligt anvisningen. När strömmen väl slås på igen så ska den vara korrekt inkopplad. Det finns inget utrymme enligt elsäkerhetsreglerna att "testa" att något blev korrekt inkopplat säkerhetsmässigt efter driftsättning. Vad som är säkerhetsmässigt kan diskuteras, men den enkla tumregeln är att ta reda på hur saker o ting ska kopplas in, följ den anvisningen, dubbelkontrollera och först därefter driftsätt.

Du är bra på väg:
7ender 7ender skrev:
Fas in på L på brytaren
korrekt
7ender 7ender skrev:
Nollan direkt till Jollyn
korrekt
Men sedan går du i diket, förmodligen pga den bild du bifogar som uppenbarligen någon ritat i ren djävulskap för att förvirra forumet, för kopplingen på bilden är ren goja, det finns inte ett uns av logik eller sans där. Var hittade du den??

Se denna fantastiskt fina modifiering av bilden istället. Inkommande matning kommer uppe till vänster med fas (L, svart) och nolla (N), blå.
- Fasen ska gå till både strömbrytare och L på pucken.
- Nollan ska gå till N på pucken.
- Utgående tändtråd från strömbrytaren till PUSH på pucken.

Sedan ska givetvis utgången i höger ovankant på pucken gå till LED'arna som ska drivas med 350 mA konstant ström.

Modifierad bild som visar korrekt koppling av en Jolly Rund enhet med markeringar för inkommande fas, nolla och utgående tändtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.