Hej, har precis införskaffat Yale. Började lossa på gamla handtaget, låskistan osv. Som tur va kollade jag slutblecket först, innan jag skruvade lös allt och monterade in Yale i dörren. Såg då att mitt nuvarande slutbleck är betydligt mindre, och jag behöver göra större urfräsning i karmen.

Vad jag har förstått så går det smidigt med ett stämjärn, något jag skall tänka på när jag hackar ur?

Samt, kommer troligtvis skaffa doorman till källardörren också. Så jag slipper nyckeln helt. Går det att programmera taggarna till att funka på båda dörrarna?
 
  • Gilla
minimoffa
  • Laddar…
Är det någon som har provat det nya fingeravtryckslåset till altandörrar, fönster och liknande, Fingerprint iHandle?

https://www.laskompaniet.se/product/lashandtag-fingerprint-ihandle

Jag är väldigt sugen. :) Ursäkta om detta inte har med Yale Doorman att göra, kanske finns någon annan tråd där det passar bättre (hittade dock ingen).
 
Vi har monterat en Diplomat-dörr med färdiginstallerat Yale-lås. Vi har haft Yale tidigare så det är inget nytt egentligen.
Dörren låser sig bara typ 1/20 ggr!! Väldigt irriterande.
Har svårt att förstå att det funkar ibland...
Några felsökningstips?
 
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Vi har monterat en Diplomat-dörr med färdiginstallerat Yale-lås. Vi har haft Yale tidigare så det är inget nytt egentligen.
Dörren låser sig bara typ 1/20 ggr!! Väldigt irriterande.
Har svårt att förstå att det funkar ibland...
Några felsökningstips?
Skulle tippa på för stor dörrspringa, vanlig orsak. Alternativt så hänger dörren så låset inte träffar rätt i slutblecket.
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Hade samma problem, la två brickor bakom bläcket i karmen
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
Det blev att ringa låssmed. Fel på Yales låskista och Bygghemma.se hade monterat det fel i dörren. 5700 spänn. Klart slut
 
Räcker ut en hand till dom erfarna här inne!
Har precis installerat V2N, tog typ 45 minuter med lite läsning o muttrande...
Men, handtaget låser sig inte!
Har testat alla metoder som jag hittat på webben. Har gjort det simplaste testet där man håller inne den översta "Triangeln" samtidigt man försöker låsa dörren, handtagen klickar till men ångrar sig... Misstänker att låshuset är kasst och garantiärende väntar... Har nu stått här i fyra timmar!
Någon här inne som har några invändningar på om man kan testa något annat?

Mvh
 
Dande Dande skrev:
Räcker ut en hand till dom erfarna här inne!
Har precis installerat V2N, tog typ 45 minuter med lite läsning o muttrande...
Men, handtaget låser sig inte!
Har testat alla metoder som jag hittat på webben. Har gjort det simplaste testet där man håller inne den översta "Triangeln" samtidigt man försöker låsa dörren, handtagen klickar till men ångrar sig... Misstänker att låshuset är kasst och garantiärende väntar... Har nu stått här i fyra timmar!
Någon här inne som har några invändningar på om man kan testa något annat?

Mvh
Under förutsättning att du kopplat in kabeln både från låshus till insidan samt knappsats till insidan så låter det som ett garantiärende. Men man kan alltid prova byta batterier.
 
Hade samma problem imorse men nu funkar den som vanligt igen. Konstigt
 
Hej
Har problem med mitt yale doorman. Det har börjat tjuta på nätterna senaste veckan. Det har fungerat felfritt fram tills nu.

Jag testade byta slutbleck till det som följde med låset men problemet kvarstår.

Låset fungerar som det ska på dagarna men verkar som dörren rör sig på nätterna och då börjat låset tjuta. Det går inte att låsa på natten heller.

Någon som haft det här problemet och har någon lösning?
 
Jag har exakt samma problem. Blev väckt 02.00 av dörren inatt. Funkade att låsa på andra försöket imorse
 
T Torrsara skrev:
Hej
Har problem med mitt yale doorman. Det har börjat tjuta på nätterna senaste veckan. Det har fungerat felfritt fram tills nu.

Jag testade byta slutbleck till det som följde med låset men problemet kvarstår.

Låset fungerar som det ska på dagarna men verkar som dörren rör sig på nätterna och då börjat låset tjuta. Det går inte att låsa på natten heller.

Någon som haft det här problemet och har någon lösning?
Dörren rör på sig i samband med att temperaturen växlar. Se https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-produktsupport/yale-digitala-las-faq/yale-doorman-faq/

och kolla även

 
  • Skärmbild av Yale Doorman's FAQ-sektion med en öppen flik om problem med ljud från låset när dörren är stängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt min åsikt ska man inte behöva justera annat än vid första installation. Det är ett designfel att den inte klarar dom variationerna
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
L Linus1868 skrev:
Dörren rör på sig i samband med att temperaturen växlar. Se [länk]

och kolla även

[media]
Verkar som jag hittat problemet, har mycket mer än 3mm mellan slutblecket och dörren. Har dock upptäckt att min dörr är rak när solen ligger på och som en "banan" när det blir kallt. Tror dock slutblecket 1487-1 skulle fungerar bättre. Men jag undrar om man kan köra med ett 1489-11. För har ett sånt har jag hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.