F fsn skrev:
Ser inget direkt behov av att stå och slentriankapa stål hemma så en Parkslide 180mm metallkap inhandlades för fyndpriset 599kr. Det är i princip en 180mm vinkelslip i stativ.

Något förvånad så konstaterade jag att första snittet blev förvånande bra. Inte lika förvånad blev jag när det halvvägs igenom snitt två slog lågor ut från motorn och den slutade svara på gas.
Du har inte funderat på att prova en Parkside från Lidl istället? Tycker dessa verktyg brukar vara ganska prisvärda. Parkslide har jag förstått att man ska passa sig för då det växer som odödligt ogräs. :)

Skämt åsido. Mitt möjligen kontroversiella förslag är att du åker och byter ditt uppenbara måndagsexemplar mot en ny. Tycker helt allvarligt att Parkside brukar vara vettiga på "sällananvändaharintesuperkravverktyg". Tror du har haft ren otur.
 
M
F fsn skrev:
Nu har jag provat med stativvarianten till vinkelharry. Fy fan vad den sög. Svårt att ställa in så den skär vinkelrätt, både vertikalt och horisontellt. Sen tar växelhuskroppen såklart i arbetsstycket så det går inte att kapa 50x25x2 i ett snitt med 125 skiva. En looservariant av ett försök till kap som aldrig skulle ha tillverkats och helt saknar existensberättigande. Det värsta är att jag visste det innan....
Ja det var väl ungefär vad jag skrev i inlägg #10

Jag körde med Ryobis lilla ONE+ kap med med skyddet avtaget (finns ju ett extra på kapen) och 125mm skiva, gav något mer arbetsområde så länge skivan var ny men det det är mycket pill vid snedkapning då anhållet är så litet och du bara kan vinkelkapa åt ett håll. Funkar väl upp till max 20mm profiler sedan är det bara plågsamt!
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte funderat på att prova en Parkside från Lidl istället? Tycker dessa verktyg brukar vara ganska prisvärda. Parkslide har jag förstått att man ska passa sig för då det växer som odödligt ogräs. :)

Skämt åsido. Mitt möjligen kontroversiella förslag är att du åker och byter ditt uppenbara måndagsexemplar mot en ny. Tycker helt allvarligt att Parkside brukar vara vettiga på "sällananvändaharintesuperkravverktyg". Tror du har haft ren otur.
Der hade väl varit ett alternativ så bra som något. Problemet är att Lidl har tidsbestämda sortiment och den finns helt enkelt inte i sortimentet just nu. Annars hade jag absolut gjort just så.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
En looservariant av ett försök till kap som aldrig skulle ha tillverkats och helt saknar existensberättigande. Det värsta är att jag visste det innan....
Att ett litet 200kr-stativ för att lättare hålla en liten vinkelslip i önskad vinkel inte uppfyller dina krav för mindre serieproduktion är väl självklart och kan knappast skyllas på stativet. Kan hända fungerar den helt ok för plattjärn och mindre profiler vilket sannolikt är tänkt användningsområde. Däremot förstår jag att du är lite irriterad att den större kapen gav upp livslågan vid första försöket. Hur gick det med returen av den (gissar att du passade på samtidigt som du skaffade det lilla stativet)?
 
F
N Niq skrev:
I trådstarten har du skrivit att du har ett 30 tal snitt och inte vill lägga några större pengar. Blir ju en helt annan sak om du har någon sorts produktion.

30 snitt var lite snålt men ungefär, lägg på 40%... Jag har primärt akut behov av en enhet men skulle utan tvekan kunna ha 3st. Då stål köps i 6m längder så ger det mig möjlighet att tillverka två på redan inköpt material. Blir det bra och inte är för mycket jobb så kommer jag att göra minst en till, måste ändå träna med TIG-svetsen, jag är på tok för dålig på det. Och efter det hade jag tänkt göra en i aluminium med.... men det ligger längre fram.
 
F
nanowire nanowire skrev:
Att ett litet 200kr-stativ för att lättare hålla en liten vinkelslip i önskad vinkel inte uppfyller dina krav för mindre serieproduktion är väl självklart och kan knappast skyllas på stativet. Kan hända fungerar den helt ok för plattjärn och mindre profiler vilket sannolikt är tänkt användningsområde. Däremot förstår jag att du är lite irriterad att den större kapen gav upp livslågan vid första försöket. Hur gick det med returen av den (gissar att du passade på samtidigt som du skaffade det lilla stativet)?
Returen på Lidl var föredömlig. Dom luktade bara på den (en brunnen motor inbakad i billig plast luktar inte hallon) och gav mig gengarna tillbaka då det som sagt inte fanns nån likadan hemma.

Vi pratar fö inte serieproduktion här. Men jag är lite stressad att få skiten klar, skulle ja gjort detta i januari men var borta på tjänsteresa hela januari och ytterligare 2 veckor i Mars så jag ligger så långt efter med allt som skall göras hemma. Mycket stressande faktiskt.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Att ett litet 200kr-stativ för att lättare hålla en liten vinkelslip i önskad vinkel inte uppfyller dina krav för mindre serieproduktion är väl självklart och kan knappast skyllas på stativet. Kan hända fungerar den helt ok för plattjärn och mindre profiler vilket sannolikt är tänkt användningsområde. Däremot förstår jag att du är lite irriterad att den större kapen gav upp livslågan vid första försöket. Hur gick det med returen av den (gissar att du passade på samtidigt som du skaffade det lilla stativet)?
Om mankinen inte klarar ett 30-tal skär så tycker jag faktiskt att trådstartaren har rätt. Skiten saknar existensberättigande.
Det är ju inte så alldeles svårt att slita ut en vinkelslipmaskin av proffskvalitet i vanligt hobbybruk. Jag har slitit ut två stycken totalt sedan jag blev vuxen och är på god väg med en tredje och en fjärde. Bara för mina hobbyprojekt och småreparationer. Faktiskt håller de mångdubbelt fler arbetstimmar i serieproduktion där det finns bandsåg eller klingsåg och skärbrännare att kapa med.
30 snitt i en sådär klen dimension är löjligt litet när man inte har tillgång till bandsåg och skärbrännare.
 
H heimlaga skrev:
Om mankinen inte klarar ett 30-tal skär så tycker jag faktiskt att trådstartaren har rätt. Skiten saknar existensberättigande.
Det är ju inte så alldeles svårt att slita ut en vinkelslipmaskin av proffskvalitet i vanligt hobbybruk. Jag har slitit ut två stycken totalt sedan jag blev vuxen och är på god väg med en tredje och en fjärde. Bara för mina hobbyprojekt och småreparationer. Faktiskt håller de mångdubbelt fler arbetstimmar i serieproduktion där det finns bandsåg eller klingsåg och skärbrännare att kapa med.
30 snitt i en sådär klen dimension är löjligt litet när man inte har tillgång till bandsåg och skärbrännare.
Men TS syftade inte på maskinen som brann utan på vinkelstativet för små vinkelslipar, två olika Lidl-produkter.
 
Det brukar alltid löna sig inslutändan att köpa kvalitet.
Buy once, cry once. Är ett motto som både är roligt att leva efter samt att inte behöver tänka så mycket när man köper leksaker.
 
F
L lassebrun skrev:
Det brukar alltid löna sig inslutändan att köpa kvalitet.
Buy once, cry once. Är ett motto som både är roligt att leva efter samt att inte behöver tänka så mycket när man köper leksaker.
Får väl tyvärr hålla med. Och när ”the shit” som jag bedömmer som bra grejer bara kostar 2400kr så är det ju knappt ens ”cry once”.
 
Jag brukar köra metall kapskiva i kap o gersågen. Köper skivorna på bauhaus, märket är alpha tools, 180x2,5 mm. centrumhålet i skivorna är 22,23 mm, och i sågen är det 30 mm. Svarvade en liten adapterring för att lösa det problemet. Har kapat vinkeljärn, profilrör och plattjärn med upp till 15 mm godstjocklek, och det har fungerat klockrent i flera år nu. Skivorna kostade sist jag köpte ca. 65 kr för ett 5 pack. Alltid fina kap i önskad vinkel.
Det är mitt tips.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Jag brukar köra metall kapskiva i kap o gersågen. Köper skivorna på bauhaus, märket är alpha tools, 180x2,5 mm. centrumhålet i skivorna är 22,23 mm, och i sågen är det 30 mm. Svarvade en liten adapterring för att lösa det problemet. Har kapat vinkeljärn, profilrör och plattjärn med upp till 15 mm godstjocklek, och det har fungerat klockrent i flera år nu. Skivorna kostade sist jag köpte ca. 65 kr för ett 5 pack. Alltid fina kap i önskad vinkel.
Det är mitt tips.
Blir också sugen på att testa.
Är det dessa?
https://www.bauhaus.se/kapskiva-power-pack-180xx22-23x2-5mm-t41-5st
 
Japp, dom är det! Är man van att kapa med lilla vinkelslipen och 1 mm kapskivor så går ju det här lite tyngre p.g.a. lite tjockare skiva, men fullt acceptabelt. Och jag tvivlar på att man kan kapa metall rakt och snyggt eller vinkelrätt billigare. Under förutsättning att man har en kap o ger såg, förstås.(y)
 
Har kapat en hel del med evo-sågen som länkades tidigare. Har en sån i verkstaden.

https://www.expresstools.co.uk/shop.../evolution-evosaw355-tct-cut-off-1162051.html

Den har fungerat ypperligt hittills, man får ju ha klart för sig att den inte är något absolut under av precision, det är trots allt en "billig" maskin (jmf. proffsvarianter). Men raka fina 90 graders kapningar är inga som helst problem. Vi är iaf mkt nöjda med den hittills, gått igenom en 3-4 klingor (och man kapar mkt med en klinga) nu så den har onekligen fått bekänna färg. Jag klassificerar den som ett klart prisvärt köp (från UK givetvis....).

Tillägg:
Jag hade faktiskt kanske sneglat på den här istället om man vet med sig att man itne ska kapa så mycket metall.
https://www.ffx.co.uk/tools/product...3-230V-255Mm-Multi-Material-Sliding-Mitre-Saw
Den får ju ett lite bredare användningsområde utanför renodlad metallkapning, och jag är rätt säker på att vinkelinställningar mm håller lite högre nivå på en sådan såg. Faktiskt sugen på en själv att ha till "grovjobb" som man kanske inte vill köra på "finsågen"
 
F
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Har kapat en hel del med evo-sågen som länkades tidigare. Har en sån i verkstaden.

[länk]

Den har fungerat ypperligt hittills, man får ju ha klart för sig att den inte är något absolut under av precision, det är trots allt en "billig" maskin (jmf. proffsvarianter). Men raka fina 90 graders kapningar är inga som helst problem. Vi är iaf mkt nöjda med den hittills, gått igenom en 3-4 klingor (och man kapar mkt med en klinga) nu så den har onekligen fått bekänna färg. Jag klassificerar den som ett klart prisvärt köp (från UK givetvis....).

Tillägg:
Jag hade faktiskt kanske sneglat på den här istället om man vet med sig att man itne ska kapa så mycket metall.
[länk]
Den får ju ett lite bredare användningsområde utanför renodlad metallkapning, och jag är rätt säker på att vinkelinställningar mm håller lite högre nivå på en sådan såg. Faktiskt sugen på en själv att ha till "grovjobb" som man kanske inte vill köra på "finsågen"

Är denna värd merkostnaden jämfört med den du länkade till? Vinklar åt båda hållen och motorn sitter annorlunda. Vet inte riktigt vad det betyder i praktiken och om nåt mer skiljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.